بخش دوم


نهادهایی که نام بردیم همگی دستبوس مقام شامخ ولایتند چون در غیر این صورت دست شان از برکات نظام کوتاه خواهد شد. نهادهایی که سرجمع یک هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان ناقابل دست خوش از دولت کمبودجیه، دریافت کرده اند. تازه اگر این نهادها اخلاقشان را بهتر می کردند و درآمد دولت نیز تعریفی داشت، خیلی بیشتر از این ها از خجالت شان در می آمدند.

و اما بودجه نهادهای بلانسبت “دانش – گاهی” که زیرِ ید و بیضه مقام رهبری فعالیت دارند
در نظام مقدس جمهوری اسلامی نهادهایی خلق شده اند تا به دولت نشان دهند که پولش را کجا باید هزینه کند. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها (۱۰۰ میلیارد تومان) وقتی مقام رهبری حتی در مکان های مقدسی مثل خشتک مردم نماینده دارد، بنابراین خوبیت ندارد که در دانشگاه ها نماینده ای نداشته باشد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی (۴۲ میلیارد تومان). این شورا یکی از قدیمی ترین مکان های زیارتی جمهوری اسلامی است. شورایی که ۳۴ سال قبل در نبردی سهمگین موفق شد درِ علم و دانش و دانشگاه را تخته کند و به مکان مقدسی برای نظام تبدیل شود و البته هم اکنون نیز مقام رهبری سوار بر این نهاد roohani-budget-H3به جنگ علوم انسانی می رود.

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و اسلامی (۲۲ میلیارد تومان). اعضای این نهاد را هیچکس نمی شناسد. عده ای انسان فکور که در خلوت می نشینند و روز و شب کتاب های علوم انسانی و علوم حیوانی را می خوانند تا مقام شامخ ولایت خوابش ببرد.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (۴ میلیارد تومان). این پایگاه اسناد علمی جهان اسلام را پیدا می کند و سند آن را به نام مقام رهبری می زند.
کلا این چند نهاد سر جمع ۱۶۸ میلیارد تومان از دولت کمبودجیه انعام می گیرند چون واقعا از ته دل به مقام شامخ ولایت خدمت می کنند.

مساجد و تکایا

مساجد قبلا به جایی گفته می شد که مومنان به آنجا می رفتند و در آن محل نماز می خواندند. ولی چنین مکان هایی دیگر وجود خارجی ندارند چون مومن نمازخوان به شدت در اقلیت اند و کفاف همه مساجد را نمی دهند و مساجد نیز در حال حاضر یا محلی است برای انبار کردن سیگار و یخچال و پنکه و یا تغییر کاربری داده و به پادگان های مقام رهبری برای مقابله با دشمن در جنگ نرم و بعضا سفت تبدیل شده اند. و اما بودجه مساجد و تکایا.
ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد (۵۱ میلیارد تومان). وظیفه این ستاد کلا پرورش اسب های تعزیه و آموزش زدنِ شیپور و سنج و یا ابداع شیوه های نوین سینه زنی و عزاداری است و صد البته آموزش دستگاه های آوازی مذهبی که مداحی نامیده می شوند و کلاس های آشپزی قیمه و شله زرد.
بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس (۳۳ میلیارد تومان). در مملکتی که جنگ نعمت شود، دفاع نیز قاعدتا نعمت خواهد بود در غیر این صورت عده ای زیادی از نان خوردن خواهند افتاد، اما کار اصلی این بنیاد فرستادن راهیان نور به صورت اتوبوسی به بهشت می باشد.

بنگاه خیریه اوقاف و حج و زیارت

بنگاهی که ملک طلق ولی فقیه است و دولت احمدی نژاد ندانسته قصد قبضه این بنگاه خیریه را داشت، در جنگی رسانه ای مغلوب صاحبان این بنگاه شد. بنگاه مذکور۹۷ میلیارد تومان بودجه می گیرد تا سنگ برای زدن به شیطان از چین وارد کند و تظاهرات برائت از متشکرین برگزار نمایند.

سازمان اوقاف و امور خیریه (۹۴ میلیارد تومان). سلطان علی خامنه ای کلا اهل خیرات است و خیرش به همه می رسد. و یک قلم جنس فقط از چهل کشور اسلامی شاعر مداح دارد و زده روی دست سلطان محمود غزنوی.

سازمان حج و زیارت( ۳ میلیارد تومان). این بودجه ربطی به حاجیان ندارد چون حاجی باید از جیبش خرج کند تا برود حج، اما کسانی که به زیارت مقام رهبری می روند خیلی خرج و مخارج دارند.

صدا و سینما(رادیو تلویزیون سابق)

وظیفه این سازمان عریض و طویل که رئیس اش از طرف رهبر منصوب می شود کلا فیلم کردن مردم است. اما گویا قواهای دیگر مثل قوه قضاییه که خود به دست توانای رهبری نصب می شود از سازمان صدا و سینما شکایت کرده اند چون آبشان توی یک جو نمی رود. در جمهوری اسلامی همه ساز خودشان می زنند و آب هیچکدامشان توی یک جوب نمی رود. بنابراین دولت کمبودجیه مجبور شده ‌یک میلیارد و دویست میلیون پول به فقیر و فقرای صدا و سینما بدهد تا بتوانند وکیل بگیرند و در دادگاه های قوه قضاییده از خودشان دفاع کنند. مثل این می ماند که یک گاو شیرده را بیندازند وسط یک گله گاو اسپانیایی و بگویند از خودت دفاع کن.
دولت کمبودجیه یک میلیارد تومان هم برای «۳۷۵ هزار ساعت نظارت و تحلیل محتوای برنامه‌های صدا و سیما» در نظر گرفته چون ممکن است خدای ناکرده برنامه ها مردم را مثل جنتی و مصباح یزدی و علم الهدی از دین خدا فراری بدهند.

بنیاد حکمت اسلامی صدرا(۲ میلیارد تومان). این بنیاد خیلی مهم زیر نظر برادر رهبری یعنی محمد خامنه‌ای فعالیت دارد چون هر گاه مشغله رهبری زیاد می شود امورات را به اخوی و آقازاده ها و بستگان می سپارد. و یکی از برنامه های مهم این بنیاد فرستادن میمون و دیگر جانوران مکتبی به فضاست و گویا قرار است این جانوران در بازگشت شهادت بدهند که متافیزیک و متاشیمی واقعیت دارد البته اگر در راه بازگشت مثل همان میمون جان برکف به لقاءالله نپیوندند.

با نگاهی به ردیف بودجه ای آشکار می شود که دولت در درجه اول باید رهبر و اعوان و انصار ایشان را آباد کند و اگر چیزی باقی ماند که معمولا نمی ماند، خرج مردم کند. مردم نیز اگر می خواهند به حیات خود ادامه دهند باید دین خدا را حتی به ظاهر هم که شده حفظ کنند و جلو در و همسایه های خارجی نشان بدهند که در بهشت برین زندگی می کنند تا حکومت نیز اجازه بدهد هرکاری دلشان خواست یواشکی و در پستو انجامش دهند و به حرف شاعر گوش کنند که می فرماید: عشق، دلار، شراب، ماهواره و بقیه چیزها را در پستوی خانه نهان باید کرد و اختلاس و صیغه را در خیابان عیان باید کرد.

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.
tanzasad@gmail.com