رادیو فردا: ۲۷ ژانویه، ۷ بهمن‌ماه، هفتادمین سالروز آزادی اردوگاه کار اجباری و مرگ آشویتس در لهستان تحت اشعال آلمان نازی است.مراسمی به همین مناسبت از صبح سه شنبه در کشورهای مختلف و در محل اردوگاه آشویتس در لهستان برگزار شده است.
هفتاد سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۴۵ در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم با ورود ارتش سرخ اتحاد شوروی سابق به اردوگاه آشویتس پس از پیشروی بسوی جبهه غرب، اسیران نیمه جان در این اردوگاه نجات یافتند. تا آن زمان میلیون ها نفر، عمدتا از یهودیان، در این اردوگاه و بازداشتگاه های Auschwitz-1مخوف دیگر برپا شده توسط آلمان نازی جان خود را ازدست داده بودند.
مراسم گرامیداشت یاد قربانیان با حضور صدها تن از بازماندگان اردوگاه آشویتس و مقام های عالی رتبه خارجی در محل این اردوگاه هم اکنون در حال برگزاری است.
روسای جمهوری آلمان و اتریش، که تاریخ کشورهایشان با ارتکاب کشتار جمعی یهودیان (هلوکاست) و هزاران زندانی دیگر در اردوگاه ها آلوده شده، روسای جمهوری اوکراین و فرانسه و نمایندگانی از ده ها کشور دیگر از جمله بریتانیا و خانواده های سلطنتی بلژیک و هلند در مراسم امروز شرکت دارند.
هیات آمریکایی به ریاست جک لو، وزیر خزانه داری این کشور، هیات روسی به ریاست سرگئی ایوانف، رئیس دفتر ولادیمیر پوتین و هیات اسرائیلی نیز به ریاست یکی از مقام های این کشور به آشویتس رفته اند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز از موزه یهودیان در مسکو دیدن کرد.
مراسمی که قرار بود امروز، سه شنبه، در مقر سازمان ملل در نیویورک با سخنرانی بان کی مون ، دبیر کل این سازمان، همراه رئیس جمهوری اسرائیل، همچنین رئیس «یاد واشم» بنیاد پژوهش درباره «هلوکاست» و گرامیداشت یاد قربانیان آن، برگزار شود به علت بارش برف و کولاک در نیویورک فعلا تا روز چهارشنبه به تعویق افتاده است.
علاوه بر مراسم اصلی در لهستان، در آلمان و فرانسه و سایر شهرهای اروپایی از جمله در پراگ، پایتخت جمهوری چک نیز برنامه هایی از صبح سه شنبه به همین مناسبت با سخنرانی ها و برپایی نمایشگاه هایی به اجرا گذاشته شده است.
مراسم «روز جهانی قربانیان هلوکاست» امسال در حالی برگزار می شود که در برخی کشورهای اروپایی، بویژه در آلمان و فرانسه موارد یهودی ستیزی از سوی راست گریان افراطی و گروه های جهادی اسلامی افزایش یافته است.
برای نمونه می توان به حمله ۲۰ روز پیش به یک سوپر مارکت فروشنده مواد غذایی حلال (کوشر) یهودیان در پاریس و حملات مشابه در سال گذشته به برخی مدارس آن ها اشاره کرد.
فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه امروز در سخنانی در پاریس تاکید کرد که دولتش با رشد یهودی ستیزی در این کشور مقابله خواهد کرد و آن را «تحمل ناپذیر» خواند.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیزشامگاه دوشنبه در سخنانی به مناسب هفتادمین سالروز آزادی آشویتس، آنچه را در این اردوگاه گذشت و «هولکاست» را «رویدادی شرم آور و وقفه ای در تاریخ این کشور» توصیف کرد که نشان می دهد «انسان ها قادرند با یکدیگر چه کنند.»
خانم مرکل افزود این واقعیت که حتی امروز باید کنیسه ها، مدارس و نهادهای دیگر یهودی در آلمان محافظ داشته باشند «لکه ننگی است برای کشورما» و با دمکراسی و آزادی در آلمان همخوانی ندارد.