شهروند علی شریفیان: ادوارد اسنودن، عضو قراردادی سابق سازمان edward-snowdenجاسوسی امریکا در ارتباط با لایحه ۵۱ لایحه «ضد تروریسم کانادا» و خطرات احتمالی آن برای زندگی خصوصی عموم مردم با بیش از هزار دانش آموز دبیرستانی تورنتو از طریق ویدئو کنفرانس سخن گفت.

اسنودن در سال ۲۰۱۳ در سطح وسیعی فاش کرد که سازمان جاسوسی آمریکا با استفاده از پیچیده ترین وسایل ممکن مشغول جمع آوری اطلاعات بسیاری درباره شهروندان است. این اطلاعات شامل جزیی ترین و شخصی ترین اطلاعات می شود. اسنودن بعد از این افشاگری پر سروصدای خود مجبور شد از آمریکا فرار کند. او مدتی در هنگ کنگ زندگی کرد. پس از آن به مسکو رفت و اکنون به عنوان پناهنده در روسیه بسر می برد. اسنودن عمدتا در سخنان خود هشدار داد که طرح ضد تروریسم کانادا عملا زندگی خصوصی مردم را در عصر دیجیتال به خطر می اندازد. وی یادآور شد که مردم باید آگاه باشند که چه قانونی دارد به تصویب می رسد و تبعات آن چیست.

زمانی که اسنودن پس از افشاگری اش از آمریکا فرار کرد گروهی (بویژه مقامات دولتی) او را خائن خواندند و خواستار محاکمه اش شدند، اما شمار زیادی هم شجاعت او را ستایش کردند.گروهی از مردم کانادا و کارشناسان با لایحه ای که دولت قصد دارد تصویب و به اجرا بگذارد، مخالف هستند و می گویند هیچ سازمان و تشکیلاتی بر کار سازمان امنیت کانادا نظارت ندارد، اما اسیون بلنی، وزیر امنیت عمومی می گوید «کمیته بازنگری اطلاعات و امنیت» می تواند بر سازمان امنیت نظارت داشته باشد. کونر هیلی یکی از دانشجویان که برنامه سخنرانی ادوارد اسنودن را مدیریت کرده به برنامه بامدادی سی بی سی گفته است «اسنودن بی شک یکی از کسانی است که در این زمینه اطلاعات زیادی دارد و می تواند برای روشن شدن موضوع به ما کمک کند.»