شهروند ـ فرح طاهری: روز اول دسامبر ۲۰۱۴ بیانیه ای با امضای ده تن از افراد جامعه ی ایرانی تورنتو منتشر شد که خبر از تشکیل کمپین “من هم یک ایرانی ـ کانادایی هستم” می داد. هدف این کمپین ترغیب کامیونیتی به مشارکت در فعالیت های کنگره ایرانیان کانادا و حضور حداکثری در تصمیم گیری های این سازمان اجتماعی است.

بیژن احمدی یکی از امضاکنندگان بیانیه در جلسه بررسی مشکلات  کنگره در تاریخ ۱۴ دسامبر، این کمپین را در فضای عمومی مطرح و همه را به پیوستن به آن دعوت کرد.

در پی اولین جلسه آشنایی و همفکری این کمپین در ۱۸ دسامبر در رستوران ماکسیز، اعضای این گروه عمدتا جوان، در اکثر برنامه های کامیونیتی از جمله مراسم بزرگداشت استاد جعفر والی، برنامه ی هفتگی “نه ما نه سینما” و جلسه

از راست: شهرام تابع محمدی، ارسلان کهنمویی پور ، رامین جهانبگلو و کامنوش شهابی

از راست: شهرام تابع محمدی، ارسلان کهنمویی پور ، رامین جهانبگلو و کامنوش شهابی

ی تیرگان حضور یافتند تا خود را معرفی کنند. آنها همچنین حمایت “انجمن دندانپزشکان ایرانی انتاریو” را نیز جلب کردند.

دومین گردهمایی این کمپین بعدازظهر چهارشنبه ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ در رستوران لیلی در تورن هیل برگزار شد.

در این گردهمایی بیش از ۱۲۰ تن از ایرانیان شرکت داشتند. هر سه کاندیدای ایرانی تبار که در انتخابات فدرال سال ۲۰۱۵ شرکت دارند، نیز حضور داشتند. علی احساسی از حزب لیبرال حوزه ی ویلودیل و مجید جوهری و مایکل پارسا که به ترتیب از احزاب لیبرال و محافظه کار، حوزه ی ریچموندهیل را نمایندگی می کنند.

ارسلان کهنمویی پور از طرف کمپین به حاضران خوشامد گفت و هدف از کمپین را افزایش تعداد اعضای کنگره ایرانیان کانادا به بیش از هزار تن عنوان کرد.

دکتر کهنمویی پور، استاد زبان شناسی دانشگاه تورنتو، در اهمیت نقش کنگره ایرانیان کانادا گفت: موارد زیادی هست که کنگره می تواند نقشی مهم ایفا کند. به عنوان مثال همین هفته ی گذشته یکی از نمایندگان پارلمان فدرال در رابطه با ایرانیان حرفی زد که برای بسیاری از ایرانیان توهین آمیز بود، اگر ما یک کنگره مقتدر داشته باشیم، این اتفاق یا نمی افتد یا اگر بیفتد کنگره سریع عمل می کند و اجازه نمی دهد به بخش بزرگی از جامعه ی ما توهین شود. یا در گذشته تعدادی از حساب های بانکی ایرانیان را بستند، و ما نیاز به نهادی داریم که بتواند از منافع ایرانیان کانادا حمایت کند.

کهنمویی پور تأکید کرد که فعالیت های کنگره تنها واکنشی نیست، بلکه می تواند به مهاجران تازه وارد کمک کند تا نسبت به جامعه ی جدید شناخت پیدا کنند و پیشرفت نمایند. او افزود: ما نیاز به یک کنگره مقتدر داریم و این کنگره زمانی اقتدار دارد که اعضایش تعداد قابل ملاحظه ای باشند که وقتی با دولت استانی و کانادا صحبت می کند آنها بدانند که این کنگره ای نیست که فقط چهارصد عضو برای صد و بیست هزار ایرانی دارد. کنگره زمانی می تواند مستقل باشد که تعداد اعضایش زیاد باشد.

در ادامه کهنمویی پور از دکتر رامین جهانبگلو، استاد دانشگاه یورک، دعوت کرد تا با جمع سخن بگوید.

جهانبگلو گفت: من معمولا در مجامع کمتر حاضر می شوم، ولی حضورم در اینجا به خاطر دو موضوع است. یکی مسئله ی همدلی ست که عنصر مهمی ست و موجب می شود که ما با هم بتوانیم کار مدنی انجام دهیم. دوم مسئله ی دوستی ست که یک دوست قدیمی از من خواسته به اینجا بیایم. ولی اضافه بر دوستی شخصی، ما داریم درباره دوستی مدنی هم صحبت می کنیم و این مفهوم عمیقی ست که موجب می شود شهروندان با هم همکاری های بیشتری داشته

بیش از 120 تن در این گردهمایی شرکت داشتند

بیش از ۱۲۰ تن در این گردهمایی شرکت داشتند

باشند.

جهانبگلو با اشاره به تنوعی که در میان جمع از لحاظ سنی و قدمت مدت مهاجرت وجود داشت، این تنوع را موجب مستحکم تر شدن مشارکت مدنی دانست و گفت، من فکر می کنم تنوع باید با خودش تحرک هم داشته باشد. اینکه چگونه ما گستره ای می توانیم درست کنیم که این کنگره متنوع و متکثر باشد و ضمنا بتواند مشارکت مدنی را ایجاد کند. این مشارکت مدنی بدون اخلاق مدنی پیش نمی رود. اخلاق مدنی اجازه می دهد به ما که ما باهم شفاف باشیم و صراحت کلام داشته باشیم که به ما کمک کند تا پیشرفت کنیم.

جهانبگلو تأکید کرد، آن چیزی که در مورد کنگره ایرانیان کانادا مهم است مسئله اعتماد اجتماعی است. ما از یک بی اعتمادی می آییم و می خواهیم دوباره به هم اعتماد کنیم. من اعتقاد دارم که ما برویم به یک ایرانی رای بدهیم کافی نیست، ما از او یک سری مسئولیت ها می خواهیم و در ضمن خودمان هم یک سری مسئولیت داریم.

او افزود: من اعتقاد ندارم که بدون مسئولیت ما بتوانیم حضور سیاسی در حیطه ی همگانی کانادا داشته باشیم. چون آن جایی که می توانیم نفوذ داشته باشیم جایی ست که می توانیم یک فکر جدید را به عنوان یک ایرانی بیان کنیم. آنجا می توانیم نقطه قوت هم جامعه خودمان و هم جامعه کانادا باشیم.

جهانبگلو در پایان سخنانش فرم عضویت کنگره ایرانیان کانادا را امضا کرد.

در این گردهمایی سه تن از اعضای هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا، فرهنگ فرید، رضا قاضی و بهروز آموزگار نیز حضور داشتند.

برای دیدن ویدیوی این گردهمایی از صفحه فیس بوک I’m an Iranian-Canadian too دیدن کنید.