ما می دانیم که اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در بهزیستی و سلامتی بدن دارند و در این مورد مطالب زیادی نوشته ایم و اخبار پزشکی مربوط به این ماده غذایی استثنایی را مرتباً به اطلاع خوانندگان عزیز شهروند رسانده ایم. این بار محققان دانشگاه اکلاهما طی بررسی جالبی بر روی حیوانات آزمایشگاهی دریافتند که کمبود اسیدهای چرب امگا۳ در رژیم غذایی این دسته از حیوانات قدرت باروری آنها را کاهش می دهد. این پژوهشگران معتقدند که کمبود این دسته از اسیدهای چرب نوع DHA آن در رژیم غذایی مردان نیز می تواند موجب کم باروری یا ناباروری آنها گردد.

 

گردو و سرطان پروستات

گردو یکی از منابع طبیعی اسیدهای چرب امگا ۳ است که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مزمن نقش شناخته شده ای دارد. در ضمن این دانه روغنی حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین E با کیفیت بالا به نام گاما توکوفرول و فیتوکمیکال ها(مواد شیمیایی گیاهی) است که آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند و از صدمه DNA سلولها در اثر مواد بیماری زا جلوگیری می نمایند.

برای اولین بار پژوهشگران یکی از دانشگاه های کالیفرنیا گزارش می کنند که مصرف مغز گردو می تواند در درمان سرطان پروستات نقش داشته و از رشد آن جلوگیری کند. این پژوهشگران در آخرین نشست انجمن شیمی دانان آمریکا که در سانفرانسیسکو برقرار گردید اعلان نمودند که مغز گردو باید جزیی از اساس دائمی رژیم غذایی روزانه محسوب گردد و به طور مداوم مصرف شود.

اخیراً مطالعات دیگری ثابت نموده اند که مغز گردو با بیماری های قند و بیماری های قلبی، عوارض التهاب بدن مانند دردهای مفاصل مبارزه می کند. ترکیبات موجود در مغز گردو به صورتی است که عملکرد آنها در بهزیستی و سلامتی بدن ثابت گردیده و تنها ضرر این غذای استثنایی غیرقابل جذب نمودن آهن رژیم غذایی است که توسط تانن موجود در پوست قهوه ای رنگ مغز گردو وجود دارد و با خیساندن مغز گردو و جدا کردن این لایه ی تیره رنگ می شود از ضرر و زیان آن دوری نمود.

یک نفر از هشت نفر مرد در طول عمر خود به سرطان پروستات دچار خواهد شد و فقط در آمریکا هر ساله حدود ۲۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

 

رابطه ی عادت تندخوری و عارضه چاقی

عوامل زیادی در بروز عارضه چاقی نقش دارند که پرخوری، نداشتن فعالیت های بدنی، بیماری های هورمونی و غیره مهمترین آنها هستند. اخیراً پژوهشگران دانشگاه واشنگتن با تجزیه و تحلیل یافته های بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران در زمینه تغذیه و چاقی به این نتیجه رسیدند که عادت تندخوری غذا می تواند نقش مهمی در بروز عارضه چاقی داشته باشد.

آهسته خوردن غذا میزان انرژی حاصله از غذای مصرفی را کاهش می دهد. افرادی که آهسته تر غذایشان را می خورند و در صرف آن عجله نمی کنند، زودتر احساس سیری می کنند و دست از ادامه مصرف غذا برمی دارند در حالی که افرادی که به عادت تندخوری دچار هستند تا تمام نشدن غذای تهیه شده احساس سیری نمی کنند و به همین جهت مقدار زیادتری غذا مصرف می کنند.

در یک بررسی جالب معلوم گردیده که افرادی که آهسته غذا می خورند میزان بعضی از هورمون های بدن که نقشی در احساس گرسنگی و سیری دارند تغییر می نماید و شخص پس از صرف مقداری غذا احساس سیری می کند و دست از غذا می کشد. دو هورمون PYY و GLP-1 از آن دسته هورمون هایی هستند که در خون افرادی که به آهستگی غذایشان را صرف می کنند بالاتر است. به عبارت دیگر این هورمونها حس سیری را در شخص به وجود می آورند و به همین دلیل شخص به خوردن غذا ادامه نمی دهد.

عادت آهسته خوری باید در خانواده و کودکان معمول گردد، زیرا اگر در چهارچوب خانواده و عادت غذایی اعضاء آن تندخوری متداول گردد تغییر عادت کار ساده ای نخواهد بود. می گویند که برای صرف صبحانه باید حداقل نیم ساعت و برای صرف ناهار یک ساعت و برای صرف شام بیشتر از یک ساعت وقت صرف نمود و هر لقمه از غذا باید حداقل ۱۵ بار در دهان چرخانده شود و یا ۱۵ ثانیه در جویدن هر لقمه وقت صرف شود. دانشمندان معتقدند که یکی از علل سالم ماندن و داشتن وزن کم چینی ها خوب جویدن و آهسته خوری غذاست. می گویند که چینی ها حتی آب را هم در دهان می جوند و مدت زمانی آن را در دهان نگه می دارند که عادتی است جالب.

 

کمبود ید در Fast Food ها

در کنفرانس سالانه انجمن متخصصان غدد داخلی در آمریکا اعلان گردید که در  Fast Food های بازاری به طور چشمگیری ید وجود ندارد و افرادی که عادت به مصرف اینگونه غذاها مانند همبرگر و غیره دارند در نهایت به نوعی عارضه کمبود ید مانند ناهنجاریهای تیروئید دچار می شوند. فقط غذاهای دریایی و لبنیات این دسته از رستورانها حاوی مقدار کمی ید می باشند. در چند دهه گذشته درصد بروز بیماریهای غده تیروئید که با کمبود ید بدن رابطه دارند، به شدت افزایش یافته و ممکن است مصرف بی بندوبار غذاهای بی ارزش بازاری یا Fast Food نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

 

غذاهایی که از بروز بیماری آلزایمرز جلوگیری می کنند

رژیم غذایی حاوی مقدار لازم و کافی سبزی و میوه و ماهی، دانه های روغنی مانند پسته و بادام و گردو و غیره و همچنین زیاده روی نکردن در مصرف گوشت ها مخصوصاً گوشت قرمز و روغن های حیوانی و اشباع شده می تواند امکان بروز بیماری آلزایمرز را کاهش دهد. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در نیویورک منتشر نموده اند. این گروه در یک بررسی علمی بر روی بیشتر از ۲۱۰۰ نفر از افراد مسن تر از ۶۵ سال که چهار سال به طول انجامیده دریافتند که ۲۵۳ نفرشان به بیماری الزایمرز دچار گردیده اند. افرادی که در رژیم غذایی خود مقداری سالاد سبزی مخصوصاً سبزیجات خانواده cruciferous مانند براکلی و کلم و غیره منظور می دارند و در ضمن گوجه فرنگی و ماهی و دانه های روغنی و گوشت مرغ و میوه نیز مصرف می کنند ۳۸درصد کمتر به بیماری آلزایمرز دچار می شوند.

تحقیقات زیادی نشان می دهند که رژیم غذایی مدیترانه یکی از بهترین رژیم های غذایی است که از بسیاری از بیماریها مانند آلزایمرز جلوگیری می کند. رژیم مدیترانه شامل سبزی و میوه و زیتون، ماهی، لبنیات، دانه های روغنی، غلات و حبوبات هستند که می توانند انواع املاح و ویتامین ها و پروتئین و چربی با کیفیت بالا را به بدن برسانند.

ناگفته نماند که تمام عوامل بیماری زای بالا رفتن کلسترول و فشار خون، چاقی، بیماری قند و بیماری های قلبی در بروز بیماری آلزایمرز نقش دارند و دوری از آنها سبب پیشگیری این بیماری می گردد.

 

بهتر است باور کنید

فلفل سیاه یکی از معروف ترین و پرمصرف ترین ادویه جات است که در سراسر دنیا از آن استفاده می گردد. میزان مصرف این ادویه که در تغییر رنگ و بو و طعم غذا نفش موثری دارد، ۲۵ درصد کل مصرف ادویه جات جهان است. می گویند استشمام پودر فلفل سیاه از حمله غش جلوگیری می کند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net