Farhad-Farsadi-n

یکی از مواردی که لازم است از آن اطلاع کافی داشته باشیم وظایفی است که به عهده هر یک از بیمه گذاران(خریداران بیمه) گذاشته شده تا در زمان خسارت به آن عمل کنند. اگر درگیر تصادف اتومبیل شدید و اتومبیلتان خسارت دید (مساله جرح و صدمات جانی مطرح نبود)سعی کنید خونسردی خود را حفظ و در مرحله اول خود را از اتومبیل خارج و به محل امنی در کنار جاده یا خیابان برسانید.

بعد از اطمینان از سلامت ظاهری خود سعی کنید با تلفن همراه خود از صحنه تصادف عکس و فیلم بگیرید. در این مرحله هر چقدر بهتر وارد جزییات شوید به نفع شما است.

اگر خسارت بالای ۱۰۰۰ دلار است شما موظف هستید به پلیس اطلاع دهید، لذا با ۹۱۱ تماس بگیرید یا چنانچه مساله جرح و صدمات بدنی مطرح نیست به یکی از مراکز پلیس مراجعه و نسبت به تهیه گزارش پلیس اقدام کنید.

با طرف مقابل اگر حالت دوستانه داشت حتما اطلاعات شخصی- گواهینامه و بیمه نامه را مبادله نمایید. توجه داشته باشید که از پذیرفتن هرگونه مسئولیت و تقصیر جدا خودداری نمایید. چون این در حیطه دانسته های شما نیست تا تشخیص مناسب بدهید در ثانی بعد از هر حادثه شرکت بیمه شما به نیابت از جانب شما می تواند هر عملی را انجام دهد توافق یا مصالحه و یا پرداخت کامل خسارت. اگر شما مستقلا و بدون اجازه شرکت بیمه اقدامی نمایید به مثابه آن است که از حق و حقوق شرکت بیمه بذل و بخشش کرده اید.

از دریافت هر وجهی یا پرداخت آن خودداری نمایید و هر کاری را با مطالعه و مشورت با بروکر خود انجام دهید.

بعد از همه این موارد در اولین فرصت ممکن بروکر بیمه خود را مطلع نمایید و به راهنمایی های ایشان عمل کنید. مهمترین چیز تبادل اطلاعات درست است که قادر باشد منافع مالی شما را حفظ نماید.

در صحنه تصادف قطعا چندین ماشین یدک کش برای انتقال اتومبیل شما مراجعه می کنند از مشورت با آنها جدا خودداری نمایید و بعد از مشورت با بروکر خود ماشین را به یک تعمیرگاه مجاز و شناخته شده منتقل نمایید.

از این به بعد مسئله تهیه مدارک مثبته در تعهد شما است تا برای بروکر و شرکت بیمه خود بفرستید. هر مدرک کوچکی قادر است شما را در تامین کامل خسارت یاری نماید.

دیداکتبل یا اصطلاحا همان فرانشیز که در بیمه نامه تعیین شده و بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است در تعهد شرکت بیمه نیست و شما بایستی از منابع مالی خود تامین کنید البته اگر خسارت تقصیر شما باشد.

در خاتمه به اطلاع شما خوانندگان محترم میرساند که در صورت تصادف اتومبیل ۲ کار را به خوبی انجام دهید. اول تهیه مدارک (عکس، فیلم و اطلاعات شاهدین حادثه و طرف مقابل) و دوم اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات با بروکر خود.

امید است هیچ موقع به اطلاعات این مقاله نیاز نداشته باشید و همواره از تخفیف عدم خسارت در بیمه اتومبیل بهره مند شوید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com