آلودگی هوای خوزستان به استان‌های دیگر رسید

آلودگی هوا در خوزستان، مدارس و ادارات ده شهرستان این استان را برای سومین روز متوالی به تعطیلی کشاند و ادارات و مدارس شهرهای اهواز، هندیجان، امیدیه، رامشیر، بندر امام، ماهشهر، کارون، باوی، سوسنگرد، هویزه و حمیدیه تعطیل شدند.

و این در حالی ست که ریزگردها به استان آذربایجان غربی نیز رسیده‌اند و مدارس و ادارات شماری از شهرستان‌های این استان را به تعطیلی کشانده است.

روز دوشنبه در اعتراض به هوای آلوده و گرد و غبار سنگینی که بر شهر اهواز حاکم شد تجمع اعتراضی در اهواز شکل گرفت و معترضان شعارهایی از جمله  «آب و نفت را بردید، فقط گردو خاک برایمان ماند» و «هوای پاک حق ahvaz-Sمسلم ماست» سر دادند.

میزان غلظت گردوغبار در هوای اهواز روز سه‌شنبه بالای سه هزار میکروگرم در متر مربع ـ ۶۶ برابر حد استاندارد ـ بود. تصاویری که از خوزستان و شهر اهواز منتشر شده است نشان می‌دهد هوا به شدت تیره و تار شده به طوری که مشاهده اجسامی که حتی در فاصله چند متری قرار دارند دشوار است و شعاع دید در اهواز به کمتر از ۱۵۰ متر در روز سه‌شنبه رسید.

بر اساس آمار ریاست ستاد بحران استان خوزستان، تنها در روز سه‌شنبه ۲۳۰ نفر در این استان به دلیل عوارض ناشی از گرد و غبار در مراکز درمانی و اورژانس بستری شده‌اند که از میان آنها ۶ نفر تحت نظارت ویژه قرار دارند.

خبرگزاری‌های ایران در گزارش‌های متعدد خود همچنین از افزایش شدید گرد و غبار در لرستان، کرمانشاه و شهرهای دهلران و مهران در استان ایلام در روز سه‌شنبه و خانه نشین شدن بسیاری از مردم در این مناطق خبر دادند.

ادامه آلودگی شدید هوا که نفس کشیدن را برای مردم دشوار کرده است، سبب شد که روز سه‌شنبه هم گروهی از ساکنان اهواز در مقابل استانداری خوزستان تجمع اعتراضی برپا کنند و خواستار اقدامات فوری مسئولان شوند.

خبرگزاری فارس از تجمع مردم با ماسک در مقابل استانداری خبر داده و گفته است که تجمع کنندگان از تعویق سفر معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست به اهواز به دلیل گردو غبار شدید، انتقاد می‌کردند.

در همین حال هاشم بالدی، مدیرکل بحران استان خوزستان، به اقدامات کوتاه مدت اشاره کرده است، از جمله آماده باش کلیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توزیع ماسک میان مردم در اهواز، آبادان، ماهشهر، دشت آزادگان خرمشهر و شادگان.

به گفته هاشم بالدی توزیع شیر و لبنیات بین مردم، بویژه دانش آموزان برای کاهش اثرات آلودگی هوا در دست بررسی است.

نماینده شوشتر در مجلس هم از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به سازمان منابع طبیعی کشور برای بیایان​زدایی و مهار پدیده ریزگرد‌ها در خوزستان خبر داده است.

محمد سادات ابراهیمی به خبرگزاری ایسنا گفت که منشاء داخلی پدیده ریزگرد‌ها، خشک شدن تالاب‌هاست و وزارت نیرو مکلف شده تا حق​ آبه تالاب‌های خوزستان را هرچه سریع‌تر تامین کند.

جلد شهروند 1529

جلد شهروند ۱۵۲۹

ضیاء‌الدین شعاعی، مدیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار، هم منشاء خارجی گردوغبار در خوزستان را عربستان اعلام کرده است.

در آذربایجان غربی، مدارس شهرهای ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب، بوکان و مهاباد تعطیل بود و مسئولان از سالمندان، کودکان و بیماران قلبی خواستند که از رفت‌وآمد غیر ضرروی خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا در شهرستان‌های مرزی دهلران و مهران در استان ایلام هم در چند روز گذشته مردم به علت شدت گردوغبار خانه‌نشین شده‌اند. بر اساس این گزارش عمده ریزگرد‌ها در این منطقه از عراق وارد می‌شود.

در این حال که گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره علل این پدیده و راهکارهای ممکن برای غلبه بر آن در رسانه‌ها مطرح می‌شود، استاندار خوزستان گفته است که راهکار مالچ‌پاشی نمی‌تواند فایده‌بخش باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عبدالحسن مقتدایی شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد بحران استان خوزستان اظهار داشت: «مالچ‌پاشی راهکار حل معضل گرد و غبار در خوزستان نیست، زیرا گرد و غبار در این استان به صورت ماسه‌ای نیست و مالچ‌پاشی نیز تنها مختص اراضی شنی و ماسه‌ای است. البته می‌توان از این روش برای بخش محدودی از استان استفاده کرد.»

به گفته وی، «پدیده گرد و غبار با منشاء داخلی در حد فاصل شهرهای ماهشهر- هندیجان و اهواز رخ می‌دهد و از آنجا که تنها شرکت ملی نفت در این منطقه فعال است، این شرکت موظف است با ایجاد پوشش گیاهی خاص از منطقه محافظت کند.»

هاشم بالدی، مدیرکل ستاد بحران استان خوزستان گفته است که احتمالا تا پنج‌شنبه این هفته آلودگی هوا در استان خوزستان تدوام داشته باشد و از این رو تمام سازمان‌های ذیربط در حالت آماده‌باش به‌سرمی‌برند.

​​