شهروند- علی شریفیان: چونگ سن لیونگ نماینده پارلمان و منشی پارلمانی وزارت چند فرهنگی دولت فدرال این هفته با انتشار نامه ای سرگشاده رسما از جامعه کانادایی های ایرانی تبار کانادا بویژه آنها که در ویلودیل، حوزه ای که نمایندگی اش را بر عهده دارد، پوزش خواهی کرده است. یک نسخه از این نامه به شهروند نیز ارسال شده است.

در این نامه آمده است: من هم مانند شما افتخار می کنم که به کانادا مهاجرت کرده ام. من تابعیت رسمی کشوری را نداشتم («چونگ سن لیونگ» در هنگ کنگ به دنیا آمده است.) خیلی سعادت داشتم که به آزادی و زندگی در یک کشور بزرگ (کانادا) دست یافتم. بنابر این برای همه کسانی که دور از دیکتاتوری ها زندگی می کنند، مانند جامعه ایرانیان کانادا احترام بسیار قائل هستم. من همچنین خوشحالم و افتخار می کنم که جامعه ای بزرگ و دینامیکی همچون ایرانیان leung-H5در حوزه انتخاباتی خود دارم.

یونگ سپس ادامه داده: حتما گروه زیادی از شما از آنچه در جریان یک جلسه میزگرد اتفاق افتاده، خبر دارید. جلسه ای که من هم در آن شرکت داشتم. جلسه ای که متشنج شد و من در جریان آن برخلاف عادت معمول خود پاسخی (به یکی از حضار) دادم که حرفه ای نبود. من احساس کرده بودم از سوی گروهی از شرکت کنندگان در جلسه مورد حمله واقع شده ام و نباید آنگونه که جواب دادم، پاسخ می دادم. پس از این توضیح کوتاه یونگ از گفته ی خود اظهار پشیمانی کرده و سپس به خاطر آن از کانادایی های ایرانی تبار پوزش خواهی کرده است.

«چونگ سن لیونگ» در آخر نامه سرگشاده خود آورده است: شما باید بدانید که من سخت کار می کنم تا از (حقوق) جامعه متنوع و چند ملیتی خود که در آن همه اقلیت ها احترامی برابر دارند، دفاع کنم. امیدوارم پوزش مرا بپذیرید.

Chungsen Leung در سال ۱۹۵۰ در تایوان به دنیا آمده است. در سال های ۱۹۶۰ زمانی که انقلاب چین به تازگی اتفاق افتاده بود و این کشور نابسامان بود فرصتی به دست می آورد و به کانادا مهاجرت می کند. یونگ عمدتا در زمینه تجارت فعال بوده است. او پس از اینکه در انتخابات ۲۰۰۸ نتوانست از حوزه ریچموند هیل از سوی حزب محافظه کار به نمایندگی مجلس انتخاب شود بالاخره در انتخابات ۲۰۱۱ توانست رقبای خود را شکست دهد و از حوزه انتخاباتی ویلودیل به نمایندگی پارلمان برگزیده شد. یونگ علاوه بر نمایندگی این حوزه سمت منشی پارلمانی وزارت چند فرهنگی را هم در مجلس بر عهده دارد.

در میزگردی که در این نامه به آن اشاره کرده برخورد ناشایستی با چند ایرانی که درباره مشکلات مهاجرت ایرانیان از او سئوالاتی کرده بودند، پیدا کرده است. ماجرای این جلسه و برخورد این نماینده مجلس با اعتراض گروهی از ایرانیان روبرو شد. جریان این برخورد در گزارشی به وسیله شبکه سی تی وی بازتاب یافت و در نهایت به اینجا رسید که یونگ این نامه سرگشاده را به عنوان پوزش خواهی منتشر کرده است.