به گزارش تورنتو استار ملیسا فانگ خبرنگار کانادایی که در حین انجام وظیفه در افغانستان به گروگان گرفته شده بود، یکشنبه ی گذشته ۹ نوامبر آزاد شد.  


شماره ۱۲۰۳ ـ پنجشنبه ۱۳ نوامبر  ۲۰۰۸


 ملیسا فانگ

به گزارش تورنتو استار ملیسا فانگ خبرنگار کانادایی که در حین انجام وظیفه در افغانستان به گروگان گرفته شده بود، یکشنبه ی گذشته ۹ نوامبر آزاد شد. ملیسا بعد از آزادی به سفارت کانادا در کابل منتقل شد و در آنجا با استفن هارپر، نخست وزیر کانادا تلفنی صحبت کرد.

ملیسا فانگ خبرنگار اعزامی سی بی سی روز ۱۲ اکتبر در حال تهیه گزارش از کمپ پناهندگان در نزدیکی های کابل ربوده شد. او قریب به یک ماه در یک حفره ی تنگ با چشمان بسته به زنجیر کشیده شده بود.

دولت کانادا و افغانستان با صلاحدید هم، موضوع گروگانگیری را فاش نساختند تا جان خانم فانگ در معرض خطر قرار نگیرد.

استفن هارپر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص نحوه ی آزادی خانم فانگ، اظهار داشت، از ذکر جزئیات به دلایل امنیتی معذور است، اما تاکید کرد که هیچگونه وعده ای بابت این آزادسازی به گروگانگیران داده نشده است.

سازمان امنیت افغانستان برای اعلام سلامت فانگ یک ویدیو تهیه کرده و در آن فانگ با پوشش سنتی زنان پنجاب به سئوالاتی پاسخ داده و وضعیتش را در دوران گروگان گیری شرح می دهد. پس از طی این مدت بسیار دشوار او به نظر خسته و نحیف می رسد، لیکن در سلامت کامل به سر می برد. در ویدیوی یاد شده، امرالله صالح رئیس سازمان اطلاعات افغانستان از فانگ سئوالاتی می کند و فانگ در جواب پس از توضیح جز به جز ماجرا می گوید:«چشم من در تمام مدت بسته نبود و فقط گاهی اوقات چشم بند داشتم. همیشه یک نفر مراقب من بود، ولی آخرین هفته که تنها بودم مرا به زنجیر کشیدند».

صالح از او در باب مکان نگهداری اش سئوال کرد، زیرا چندی پیش دو گروگان دیگر را در گودال هایی  زندانی کرده بودند، اما فانگ در یک غار کوچک محبوس بوده و روزی یکبار به او آبمیوه و بیسکویت می دادند و از آب خبری نبود.

او در ویدیو خاطرنشان کرد:« آنان هیچ آسیبی به من نرساندند. به همه بگویید نگران من نباشند. از همه می خواهم آرام باشند و جنجالی راه نیاندازند».

در این میان گروه طالبان اعلام کرد با این گروگان گیری هیچ ارتباطی ندارد و گمان می رود این عملیات توسط گروهی به نام حزب اسلام صورت گرفته باشد. آژانس امنیت افغانستان در این ارتباط سه نفر را به جرم همدستی  در این گروگان گیری دستگیر کردند و تحقیقات بیشتر نیروهای امنیتی در حال انجام است.