panahi

رادیو فردا- بابک غفوری آذر: مراسم اختتامیه شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین شنبه شب در محل کاخ این جشنواره برگزار شد و خرس طلایی بهترین فیلم این دوره به «تاکسی» از ایران رسید.

جعفر پناهی فیلمساز ایرانی با دریافت این جایزه مهم‌ترین جایزه ۳ سال اخیر سینمای ایران را پس از جایزه اسکار اصغر فرهادی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» دریافت کرد.

آقای پناهی که به دلیل حکم ممنوع الخروجی‌اش امکان حضور در این جشنواره را نداشت، دو سال پیش هم برای فیلم «پرده» خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه را از همین جشنواره گرفته بود. در مراسم اختتامیه، هانا سعیدی از بازیگران فیلم تاکسی به نمایندگی از سازندگان فیلم، خرس طلایی را دریافت کرد.

هیئت داوران این دوره برلیناله به ریاست دارن آرنوفسکی فیلمساز آمریکایی، فیلم تاکسی را از میان ۱۹ فیلمی که در بخش مسابقه حضور داشتند، به عنوان بهترین فیلم انتخاب کرد.

​​ آقای آرنوفسکی هنگام اعلام جایزه با اشاره به محدودیت‌های جعفر پناهی در ایران گفت که فیلم تاکسی سرشار از عشق فیلمساز به هنر و کشور و مخاطبانش است.

در میان این فیلم‌ها تعدادی از ساخته‌های شناخته شده‌ترین فیلمسازان دنیا از جمله ورنر هرتسوگ، ترنس مالیک و بیل کاندون قرار داشتند. فیلم تاکسی در زمان نمایش در جشنواره هم با تحسین زیاد منتقدان حاضر در جشنواره و رسانه‌های خبری گوناگون روبرو شده بود.

با این همه حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد در نامه سرگشاده‌ای به دبیر جشنواره برلین، از اینکه این جشنواره با نمایش فیلم تازه پناهی به گفته او می‌خواهد «همه را سوار تاکسی سوتفاهم‌های تازه‌ای علیه مردم ایران نماید» ابراز تاسف کرده بود.

دیتر کاسلیک دبیر جشنواره در مراسم اختتامیه بار دیگر بر رویکرد برلیناله در توجه به فیلم‌های سیاسی و اجتماعی تاکید کرد و گفت خوشحال است که فیلم‌های این دوره انعکاسی از وقایع فعلی دنیا هستند.

فیلم بریتانیایی «۴۵ سال» به کارگردانی اندرو های که در طول جشنواره با تحسین منتقدان روبرو شد، هر دو جایزه بازیگری را برای دو بازیگر شناخته شده‌اش دریافت کرد. شارلوت رمپلینگ و تام کورتِنی خرس‌های نقره‌ای بهترین بازیگران زن و مرد را به خانه بردند.

داوران در رشته کارگردانی هم دو خرس نقره‌ای دادند. یکی به کارگردان فیلم کمدی «آفریم» به نام ردو شوده. این فیلم که داستانش در قرن نوزدهم می‌گذرد، محصول مشترک رومانی، بلغارستان و جمهوری چک است. خرس نقره‌ای دیگر هم به کارگردان فیلم لهستانی «بدن» به نام مارتسگوزا شوماوسکا رسید.

خرس نقره ای جایزه بزرگ داوران هم به فیلم شیلیایی «دکمه مروارید» رسید. فیلم گواتمالایی «ایکسکانول» هم یک خرس نقره‌ای ویژه برای گشودن افق‌های تازه در سینما دریافت کرد. داوران خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه را هم به فیلم مستند شیلیایی«دکمه صدف» دادند. پاتریسیو گوزمن نویسنده و کارگردان این فیلم بود که بیشتر به روایت تصویری از طبیعت شیلی اختصاص داشت.

خرس نقره‌ای عملکرد هنری فوق‌العاده بخاطر فیلمبرداری فیلم آلمانی «ویکتوریا» به فیلمبردار این فیلم و فیلمبردار فیلم «زیر ابرهای برقی» محصول مشترک روسیه، اوکراین و لهستان رسید.

دانیل بروئل بازیگر آلمانی که در فیلم «خداحافظ لنین» بازی کرده بود، بانگ جون-هو کارگردانی از کره جنوبی سازنده فیلم «برف روب»، مارتا دی لورنتیس تهیه کننده آمریکایی ، کلادیا یوسا کارگردان پرویی، آدری تاتو بازیگر فرانسوی فیلم «آملی» و متیو واینر تهیه کننده مجموعه تلویزیونی آمریکایی «مد من»، دیگر اعضای گروه داوری این دوره از جشنواره برلین را تشکیل می‌دهند.

یک روز پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، فدراسیون بین‌المللی منتقدان سینما، جوایز خود را از میان فیلم‌های نمایش داده شده در دو بخش‌ مسابقه و پانورامای جشنواره برلین، به دو فیلم ایرانی اهدا کرده بودند.

فیلم «تاکسی» ساخته جعفر پناهی و فیلم «پریدن از ارتفاع کم» به کارگردانی حامد رجبی، که در بخش‌های مسابقه و پانوراما در جشنواره برلین حضور دارند، توانستند جوایز فدراسیون بین‌المللی منتقدان سینما را در این بخش‌ها از آن خود کنند.