Farhad-Farsadi-n

برای آگاهی از واقعیت های موجود در بیمه نامه ها و باورهایی که همیشه درست هم نیستند موسسه انستیتو بیمه گران کانادا اقدام به انتشار خبرنامه ای نموده که در آن به ذکر حقایقی پرداخته که می تواند برای شما خوانندگان محترم جالب باشد

۱ـ راه آسان برای بیمه نمودن ماشین کرایه ای و متعلق به دیگران: با اضافه نمودن الحاقیه شماره ۲۷ به بیمه اتومبیل خودتان قادرید تا سقف مشخصی مثلا ۵۰ یا ۱۰۰ هزار دلار تعهدات خود را در مقابل اشخاص ثالث در زمانی که در حال رانندگی اتومبیل دیگران (کرایه ای) هستید پوشش دهید. رقم حق بیمه حدودا ۵۰-۷۰ دلار در سال است.

۲ ـ بیمه وسایل شخصی داخل اتوموبیل: اگر وسایل شخصی شما از قبیل لباس- لپ تاپ یا موارد مشابه در زمانی که در اتومبیل بوده دزدیده شود همگی بیمه است، البته نه در بیمه اتومبیل شما بلکه در بیمه منزل. در یک سناریوی دزدی مثلا اگر شیشه اتومبیل شکسته و وسایل شخصی شما دزدیده شود در آن واحد دو خسارت تشکیل می شود؛ اول خسارات وارده به اتومبیل در بخش بیمه ماشین و دوم خسارت وسایل شخصی در بیمه منازل مسکونی.

۳ ـ بیمه وسایل گرانبها از قبیل جواهرات- فرش و تابلو: در همه بیمه نامه های منازل مسکونی همه موارد ذکر شده که متعلق به شما باشد بیمه خواهد بود ولی برای داشتن پوشش بیمه ای کامل در زمان خسارت نیاز است تا هر قلم از جواهرات که بالای رقم ۲۰۰۰دلار است برایش ارزیابی جداگانه ای به همراه عکس تهیه شود و به اطلاع شرکت بیمه برسد تا ارزیاب مربوطه نسبت به محاسبه حق بیمه اضافی اقدام نماید. این سقف برای فرش و تابلو در هر بیمه نامه متفاوت است ولی حدود ۳۰۰۰ دلار تخمین زده می شود.

۴ ـ بیمه آپارتمان و مسئولیت هر یک از ساکنان: هیئت مدیره هر آپارتمان مسکونی موظف است بر اساس تعهداتی که به عهده گرفته برای ساختمان و مشاعات اقدام به خرید بیمه نامه نماید ولی هر یک از ساکنان هم می بایستی نسبت به مسئولیتی که به همسایگان و اشخاص ثالث دارند خود نیز بیمه مسئولیت و وسایل شخصی خریداری کنند تا در زمان خسارات احتمالی نسبت به یکدیگر پاسخگو باشند.

۵ ـ تعیین رقم خسارت یا تلف کلی اتومبیل: چنانچه بر اثر شدت خسارت شرکت بیمه تشخیص داد که اتومبیل شما از قابلیت استفاده خارج است و صلاحیت و امنیت لازم را دارا نیست آن موقع است که بایستی بر سر رقم خسارت کلی توافق شود در این حال اگر با مسئول بررسی کننده خسارت توافق ندارید از قیمت اتومبیل خود توسط یک فرد آگاه یا با مراجعه به سایت های فروش اتومبیل مطلع شوید و سعی نمایید به توافق برسید. اگر رضایت شما حاصل نشد تنها راه مراجعه به دادگاه های حل اختلاف در هر شهر است که دارای مسئولان آگاه و کارآمد می باشد و می توانند در این زمینه کارگشا باشند.

۶ ـ تغییر کاربری در بیمه منازل مسکونی: اگر درصدد هستید تا بخشی از منزل مسکونی خود را به بیزینس خانگی تبدیل کنید(خیاطی ـ سلمانی ـ نجاری یا دفتر کار)که امکان رفت و آمد مشتری وجود داشته باشد بدانید که بایستی در اولین فرصت به شرکت بیمه خود اطلاع دهید تا این مورد به توافق ایشان برسد. در غیر این حالت بیمه منزل مسکونی شما به دلیل عدم اطلاع از واقعیت و کذب ممکن است ابطال شود و این سابقه بسیار بد در کارنامه بیمه شما باقی بماند.

سعی کنید هر تغییر کوچکی را با مشورت بروکر بیمه ای خود انجام دهید. ایشان حافظ منافع شما هستند.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com