پنجشنبه ۳۰ اکتبر ۲۰۰۸ به روال هر سال شورای مطبوعات و رسانه های قومی کانادا برگزیدگان حوزه های هنر، روزنامه نگاری، فعالیت های مردمی و کوششگران اجتماعی  …

شماره ۱۲۰۳ ـ پنجشنبه ۱۳ نوامبر  ۲۰۰۸


 

پنجشنبه ۳۰ اکتبر ۲۰۰۸ به روال هر سال شورای مطبوعات و رسانه های قومی کانادا برگزیدگان حوزه های هنر، روزنامه نگاری، فعالیت های مردمی و کوششگران اجتماعی جوامع قومی را معرفی کرد و این افراد از سوی فرماندار انتاریو، عالیجناب دیوید اونلی مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم که هر ساله در محل پارلمان انتاریو ـ کوئینزپارک ـ در دفتر فرماندار انتاریو برگزار می شود، ده ها تن به عنوان میهمان شاهد تقدیر از ۲۵ تن از برگزیدگان جوامع قومی بودند. در این میان جامعه ی ایرانی ـ کانادایی با چهار برگزیده، حضوری چشمگیر داشت.


 روی جلد شهروند 1203-13اکتبر 2008

حاضران با پخش سرود ملی کانادا به پا خاستند. سپس عالیجناب دیوید اونلی فرماندار انتاریو، طی سخنانی ضمن خوشامد به حاضران، حضور اقوام را از نقاط قوت کانادا بویژه انتاریو خواند و وجود دموکراسی و آزادی در کانادا را از ضروریات رشد و حفظ هویت فرهنگ های گوناگون و مایه ی استحکام ریشه های جامعه ی چندفرهنگی کانادا دانست.

آقای توماس سارس رئیس شورای مطبوعات و رسانه های قومی کانادا نیز طی سخنانی، ضمن خوشامد به آقای جان توری رهبر حزب اپوزیسیون انتاریو (حزب محافظه کار) و آقای مایکل پرو نماینده پارلمان انتاریو و دیگر حاضران در جلسه گفت: امروز سی و یکمین جشن مشارکت جوامع قومی در دموکراسی و بافت  جامعه ی چندفرهنگی کانادا را برگزار می کنیم.

امروز ما از مبارزات این افراد برای حقوق بشر، حق برابری فرصت ها و صلح و تفاهم در میان کانادایی ها و در جهان و برای عدالت و احترام برای تمامی انسانها تقدیر می کنیم.

با کوشش های برجسته ی این عده، ما تغییر و تحول را در جامعه به ارمغان آورده ایم تا جامعه ی صلح طلب کانادا از سرکوب، بی عدالتی و نفرت دوری کند.

آقای توماس سارس سپس از عالیجناب دیوید اونلی که برای دومین سال متوالی میزبان جشن به دیده گرفتن کوشش های جوامع قومی بود، سپاسگزاری کرد و شروع به معرفی تک تک برگزیدگان با ذکر شمه ای از فعالیت های آنان کرد.

در میان منتخبان امسال از جوامع اسلواکی، فیلیپین، صربستان، سریلانکا، هند، افغان، چینی و از رسانه های مونتریال و وینی پگ به چشم می خوردند.

آقای احمدشاه هوتکی سردبیر افغان پست و آقای غلام زرملوال در حوزه ی مردمی از کوشندگان جامعه ی افغان بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

اما ایرانیان مثل اکثر سالها، برگزیدگان بیشتری را معرفی کردند.

خانم شبنم جنانی روزنامه نگار، آقای سلیمان واثقی هنرمند موسیقی دان، آقای محمود معراجی هنرمند نقاش و آقای حسن زرهی سردبشبنم جنانی  در کنار  فرماندار انتاریویر شهروند از تقدیرشدگان امسال بودند.

پس از پایان مراسم رسمی، از حاضران با نوای زنده ی موسیقی، پذیرایی به عمل آمد.


 

آشنایی با برگزیدگان


 

شبنم جنانی


 

از سال ۲۰۰۱ به عنوان مدیر تحریریه نشریه سلام تورنتو در جامعه ایرانی فعالیت روزنامه نگاری داشته و مقالات، مصاحبه ها و اشعار او در این هفته نامه به چاپ می رسیده است.

او در حال حاضر در نشریه تورنتواستار به امر روزنامه نگاری مشغول است و کتابی در دست دارد که مجموعه داستان های کوتاه او در مورد مهاجران در کانادا و وضعیت فرهنگی و اجتماعی آنها در جامعه ی جدید است. این کتاب سال آینده منتشر خواهد شد.


 

سلیمان واثقی


 سلیمان واثقی در کنار فرماندار انتاریو

 سلیمان واثقی (سلی) در خانواده ای آشنا با دنیای صوفیان به دنیا آمد. او کار رسمی موسیقی خود را با پیوستن به گروه کر تالار رودکی آغاز کرد.

وقتی که دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه تهران بود، با نام سلی در رادیو و تلویزیون ملی ایران کار هنری اش را ادامه داد.  سپس با پژوهش در ادبیات و شعر و سبک های مختلف موسیقی به آهنگسازی روی آورد.

واثقی پیش از ترک ایران چندین آلبوم به سبک "عصر جدید" برای مخاطبان بین المللی با الهام از آموزه های صوفی گری و براساس اشعار رومی، حافظ، رودکی و سهراب سپهری منتشر ساخت. "واقعه"، "آب" و "رنگین کمان" از جمله این آلبوم ها هستند.

سلیمان واثقی در سال ۱۹۸۶ به همراه همسرش گیتی امامی، که همیشه در فعالیت های هنری او مشوقش بوده و در زندگی نیز همراه و همدلش، با دو فرزندشان صبا و علی محمد به کانادا مهاجرت کردند. دو فرزند سلی نیز هر دو کار پدر را ادامه دادند و در حوزه ی موسیقی بسیار فعال و موفق اند.

سلی در سال ۲۰۰۲ به گروه لیان پیوست و همراه با آنان در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی فعالیت دارد.

از آخرین کنسرت های سلی اجرای او در جشنواره ی تیرگان در جولای ۲۰۰۸ در هاربرفرانت سنتر است.

۲۳ نوامبر، شبی ست که دوستان و همراهان سلیمان واثقی گردهم می آیند تا یک عمر خدمات او به حوزه ی موسیقی ایرانی را به دیده گیرند و از آن تقدیر کنند.  

برای آشنایی بیشتر از سایت این هنرمند دیدن کنید:   http://soleymusic.ca


 

محمود معراجی


 محمود معراجی در کنار فرماندار انتاریو

محمود معراجی متولد ۱۸ فوریه ۱۹۵۸ تهران، نقاشی را از ۱۹۷۴ آغاز کرد و تا ۱۹۹۷ در تهران در این حوزه فعالیت داشت. در بیش از ۲۵ نمایشگاه گروهی شرکت داشته. از این تعداد ۷ نمایشگاه در ایران برگزار شده که از سال ۱۹۸۶ از موزه هنرهای معاصر تهران شروع شد. در ۸ نمایشگاه انفرادی شرکت داشته که اولین آن در گالری گلستان ۱۹۹۱ و آخرین آن در سال ۲۰۰۷ ، شش هفته هنر ایرانی در تورنتو بوده است.

محمود معراجی به همراه همسر و پسرش در سال ۱۹۹۷ به کانادا مهاجرت کرد. از همان زمان با نشریات فرهنگی کانادا همکاری داشته. در سال ۹۷ با ژورنال SUITCASE که نشریه ای میان فرهنگی است همکاری داشته. همچنین با برنامه ی ادبیات تطبیقی دانشگاه یو سی ال ای لس آنجلس و تقویم چندفرهنگی سازمان  Skills for Change همکاری داشته . محمود معراجی از سال ۱۹۹۷ تاکنون یعنی بیش از ۱۱ سال است که به طور مداوم با نشریه شهروند همکاری داشته و طراحی صفحه ی قصه ی این نشریه هفتگی را برعهده داشته و دارد.

محمود معراجی در سال ۱۹۹۳ جایزه اول نمایشگاه گل و گیاه تهران ـ ایران را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۰۱ Honourable mention Award را در حوزه ی هنر به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۰۲ نیز جایزه ی دیگری در هنر از سوی شورای هنر اسکاربورو دریافت کرد.

محمود معراجی طی ۱۱ سال اقامت در کانادا علاوه بر شرکت در نمایشگاه های هنری مختلف و همکاری با نشریات، کلاس های آموزش نقاشی خود را نیز دایر دارد.  تنها فرزند او، مهراد معراجی، نیز کار پدر را دنبال کرده و در حالی که در رشته طراحی و نقاشی در کالج هنر انتاریو تحصیل میکند، نقاش هنرمند و پر کاری هم هست.

گفتنی ست محمود معراجی پس از دریافت لوح تقدیر و مدال از فرماندار انتاریو، تابلویی را که با الهام از جامعه ی چندفرهنگی کانادا کشیده بود به ایشان تقدیم کرد که مورد توجه و تشویق حاضران قرار گرفت.

 

برای اطلاعات بیشتر از سایت این هنرمند دیدن کنید: http://mahmoudmeraji.com


 


 


 


 

نشریه شهروند

حسن زرهی سردبیر نشریه شهروند، لوح تقدیر هفته نامه شهروند را برای بهترین تحریریه و بهترین ارائه ی تصویری دریافت کرد.

حسن زرهی سردبیر شهروند در کنار فرماندار انتاریو

شهروند نشریه ای است که به مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ادبی ، هنری و علمی و ورزشی می پردازد. این نشریه از لحاظ مالی مستقل است و از هیچ دولت و سازمانی بودجه ای دریافت نمی کند و حیات خود را تنها بر درآمد از آگهی ها استوار کرده است. همچنین دفتر مرکزی شهروند در تورنتو ــ کانادا قرار دارد. دفتر آمریکایی شهروند در شهر تگزاس در دالاس به مدیریت پروین کوه گیلانی و دفتر اروپایی آن در کلن، آلمان با مدیریت جواد طالعی فعالیت دارند.

شهروند از ۲۶ جولای ۱۹۹۱ در تورنتو شروع به انتشار کرده و بی وقفه تا به امروز به کار خود ادامه داده است. در ظرف این هجده سال انتشار صدها نویسنده، پژوهشگر، هنرمند و … از گوشه و کنار جهان با شهروند همکاری مداوم و یا مقطعی داشته اند که ذکر اسامی تمامی آنان در اینجا امکان پذیر نیست.

شهروند از دسامبر ۱۹۹۹، حدود شش سال دو بار در هفته (سه شنبه و جمعه) منتشر می شد. در نشریه سه شنبه ها، بخش انگلیسی شهروند با حضور  جوانان نسل دوم مهاجرت شکل گرفت و برای مدتها حال و هوا و نگاهی تازه و جوان را با خود به شهروند آورد.

شهروند در ونکوور، استرالیا و فلوریدا نیز چاپ و پخش می شد و  از سال ۱۹۹۷ در اینترنت حضور مداوم دارد.

از دفاتر فعال شهروند در آمریکا، دفتر واشنگتن بود که زیر نظر زنده یاد دکتر محمود گودرزی اداره می شد. پس از درگذشت این روزنامه نگار شریف و انسان دوست در اپریل ۲۰۰۵، عملا فعالیت این دفتر متوقف شد، گرچه نویسندگان ایرانی مقیم آن منطقه از آمریکا رابطه ی قلمی خود را با شهروند همچنان ادامه داده و می دهند.

اکنون شهروند به دو صورت چاپی و اینترنتی پنجشنبه ی هر هفته منتشر می شود و بنا به رسم مطبوعات قومی در کانادا، به طور رایگان در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.  

شهروند به سردبیری حسن زرهی (از بدو تاسیس) و با مدیریت هیئت تحریریه نسرین الماسی از سوی انتشارات شهروند منتشر می شود.

در تیم تحریریه و همکاران این نشریه اسامی: فرح طاهری، جواد طالعی، دکتر پرویز قدیریان، میرزاتقی خان، شهباز نخعی، عباس شکری، عزت گوشه گیر، عارف محمدی، محمود معراجی، لیلا مجتهدی، سعید فرح آبادی، آرش خارابی، پروانه ابراهیمی، دکتر رضا براهنی، دکتر محمد برقعی، دکتر مجید نفیسی، دکتر عباس آزادیان، بهرام بهرامی، شهرام تابع محمدی،  احمد مزارعی، مهران عالیپور، دکتر عزت مصلی نژاد، جلال افتخاری، دکتر حمیدرضا رحیمی، سعید سلطانپور، مهستی شاهرخی، رضا علوی، حجت گلپایگانی، و … در کنار ده ها نویسنده ی دیگر که صادقانه دست یاری به شهروند داده اند، به چشم می خورد.

 

شهروند در تمام این سالها کوشیده تا کارش را بر اصول حرفه ای روزنامه نگاری بنا کند. شهروند به هیچ گروه و حزب سیاسی تعلق ندارد و رعایت حقوق بشر برای او حیاتی ست. شهروند به آزادی بیان و عقیده باور دارد و مطبوعات را به راستی رکن چهارم دموکراسی می داند. شهروند در کنار این دیدگاه آزاداندیشانه اش، خود  نیز با مقالات و مطالبی که تاکنون منتشر کرده، با تمرین مدارا، تلاش داشته تا دموکراسی را درونی خود  کرده و از این طریق رشد پیدا کند.

شهروند نه به ادعا، که به گفته ی بسیاری از نویسندگان از سراسر جهان که او را برای نشر مطالب و عقایدشان انتخاب کرده اند، یکی از نشریات معتبر خارج کشور است و از پرتیراژترین نشریات فارسی زبان در آمریکای شمالی.


 

زبان شهروند زبان توهین، تهدید و برچسب نیست. زبان شهروند زبان حمایت از بمباران ایران نیست. زبان شهروند زبان تشویق نیروی خارجی به حمله به ایران نیست. زبان شهروند، زبان اغراق و دامن زدن به هیجانات کاذب نیست. زبان شهروند، زبان نشریات زرد جنجالی نیست. زبان شهروند، زبان مذهب و ضدمذهب نیست. زبان شهروند بیان مسائل و مصائب داخل کشور است … بیان گره های فرهنگی مان، بیان جدایی دین از دولت، بیان موفقیت ها و شکست هامان و …


 

شهروند در طی این سالها، در کنار تشویق ها و حمایت ها، با فشارها و برچسب هایی هم از سوی آنها که شهروند را با نگاه خود می خواستند و حضور دیگری را در آن برنمی تابیدند، روبرو بوده، ولی علیرغم فشارهای مالی با تمام فراز و نشیب ها به تلاش هایش ادامه داده و به نقش خود، به هر میزان، در ارتقای فرهنگ و ادب و هنر مفتخر است.