IWSF-logo2015

«زنان، صلح و امنیت»

بنیاد پژوهش های زنان ایران نهادی است فمینیستی و غیرانتفاعی که به هیچ گروه و سازمان سیاسی و مذهبی وابستگی ندارد. بنیاد، انواع فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و فکری زنان ایرانی را در بر می گیرد و شبکه ارتباطی گسترده‌ای بین علاقمندان به فعالیت های زنان ایرانی در سراسر جهان به وجود آورده است. فعالیت اصلی بنیاد پژوهش های زنان ایران برگزاری کنفرانس های سالانه بین ‌المللی است که در آن هر سال موضوعی مشخص مربوط به زنان را از طریق سخنرانی های علمی در کنار نمایشگاه‌‌ها و برنامه‌های هنری مورد بحث و بررسی قرار می‌‌دهد.

زنان، صلح و امنیت

عنوان بیست و ششمین کنفرانس بنیاد پژوهش های زنان ایران، «زنان، صلح و امنیت» است. ما در دورانی زندگی می‌‌‌‌کنیم که به نظر می‌‌رسد درجه امنیت برای زنان هر روز کمتر می‌‌شود، جنگ های کلاسیک و غیر کلاسیک بر زندگی انسان های این کره خاکی سایه افکنده و نه تنها تاثیرات منفی آن زندگی ساکنان روی زمین را تحت تاثیر قرارداده، بلکه محیط زیست را نیز تهدید می‌‌‌‌کند. بر کسی پوشیده نیست که بیشترین صدمات جنگی، نصیب زنان و کودکان می‌‌‌‌شود. آرامش و امنیت زندگی زنان اما، تنها از سوی این جنگ‌‌ها نیست که تهدید می‌‌‌‌شود، بلکه حوادث اخیر در ایران و دیگر کشورهای اسلامی و بعضا غیر اسلامی نشان می‌‌‌‌دهد که امنیت زنان چه در خانه و چه در بیرون از خانه بسیار آسیب پذیرتر شده است. خشونت علیه زنان، به عنوان یکی از مسایل مهم مورد توجه جامعه جهانی بخصوص سازمان ملل متحد قرار دارد، خشونت خانوادگی و اسیدپاشی بر صورت زنان در ایران، تجاوز جنسی و بردگی زنان توسط داعش در مناطقی از خاورمیانه، دزدیدن دختران جوان در نیجریه، عدم امنیت جانی زنان در افغانستان نمونه هایی از جهان نا امن برای زنان بشمار می‌‌‌‌‌رود.

ما بر آنیم که این معضل بزرگ را در این کنفرانس به بحث و گفتگو بگذاریم. عدم امنیت زنان فقط مسئله زنان نیست، معضلی است که جامعه جهانی باید به آن توجه ویژه داشته باشد. عدم امنیت زنان، یعنی عدم امنیت کل جامعه انسانی. ما به راه های عملی برای مبارزه در جهت حذف هر نوع خشونتی علیه زنان نیازمندیم. در چهارچوب این عنوان کلی، نکات محوری آن را برای بحث و گفتگو پیشنهاد می‌‌کنیم:

از منظر جنسیت، امنیت در زندگی فردی و اجتماعی چه معنایی پیدا می کند؟

دلایل و زیر باورهایی خشونت علیه زنان چیست؟

نقش خود زنان در پیشبرد امر صلح و امنیت چیست و نقش عملی و موثر آنان کدام است؟

نقش مجامع بین المللی و بخصوص سازمان ملل را چگونه می بینید؟

زیان های جنگ در خاورمیانه بر جسم و روان زنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

peaceIWSF-H4مشارکت زنان در دفاع مسلحانه در منطقه مورد تایید شماست؟ چرا؟ بررسی از منظر سیاسی ـ اجتماعی و حقوق فردی و امنیت ملی.

ما در این کنفرانس قصد داریم این موضوعات مهم را به بحث بگذاریم و از پژوهشگران و فعالان مسایل زنان بخواهیم بررسی‌‌ها و دستاوردهای خود را با دیگران شریک شوند تا بتوانیم با یادگیری از یکدیگر، راه کارهای مناسبی برای همبستگی بیشتر و طرق رویارویی با این مشکل زمانه را بیابیم. لذا بدین وسیله از شما دعوت می‌‌‌شود با شرکت در کنفرانس و ارائه تحقیقات خود در این زمینه به غنای بحث و گفتگو کمک کنید.

برای ارائه سخنرانی در این کنفرانس، لطفا چکیده تحقیق خود را که تا به حال ارائه و منتشر نشده است به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ۳۰۰ کلمه شرح داده، همراه بیوگرافی خود، تا ۳۰ مارچ ۲۰۱۵ به آدرس ایمیل زیر ارسال دارید.

sokhanrani2015@gmail.com

چکیده‌های مقالات به وسیله یک هیئت مستقل بازبینی خواهد شد، و کمیته برگزاری بر اساس نظر این هیئت در مورد چکیده‌های رسیده تصمیم خواهد گرفت و تا ۱۵ آوریل ۲۰۱۵ نتیجه را به اطلاع شما خواهد رساند. در نظر داشته باشید که فقط پژوهشگرانی واجد شرایط شرکت می‌باشند که در پنج سال اخیر در کنفرانس بنیاد سخنرانی نداشته اند.

پس از تأیید چکیده ارسالی از شما تقاضا خواهد شد که متن کامل را برای انتشار در سالنامه بنیاد و ترجمه همزمان به زبان فارسی یا انگلیسی برای مخاطبان، پیش از موعد کنفرانس برای ما بفرستید. متنی که در کنفرانس ارائه خواهد شد، باید مطابق با نسخه‌ای باشد که برای کمیته ارسال شده است. سخنرانان برای ارائه مقاله و پاسخ به سئوالات ۲۰ دقیقه زمان خواهند داشت.

با سپاس فراوان از همکاری شما عزیزان

کمیته برگزاری بیست و ششمین کنفرانس پژوهش های زنان در لندن