snow

شهروند علی شریفیان: کریس اسکات، کارشناس ارشد اداره هواشناسی کانادا در مقاله تحلیلی که اخیرا در وب سایت این اداره منتشر شده نوشته است: «رویای بهارتان به این زودی به واقعیت نمی رسد». اسکات نوشته علاوه بر اینکه زمستانی که گذراندیم در تاریخ هواشناسی رکوردهای تازه ای بجا گذاشت و سرمای تلخ و غیرقابل تحمل و دمای هوا که در بیشتر مناطق کانادا دست کم، بین ۵ تا ۸ درجه کمتر از حد نرمال آن بوده، خبر بدتر این که ادامه خواهد یافت.

این کارشناس اظهار امیدواری کرده که میزان دمای هوا در اواسط آوریل به حد نرمال برسد. از نظر ریزش برف هم که زمستانی بی سابقه داشته ایم. ریزش برف به میزان ۱۲۰ سانتی متر و یا ۵۰ سانتی متر در یک روز دست کم در سه یا حتی چهار دهه اخیر سابقه نداشته است.

کریس اسکات توضیح داده دریاچه های بزرگ کانادا (کانادا ۱۷ دریاچه بزرگ دارد که هم در تامین آب و ذخیره آب کشور مهم هستند و هم تاثیر زیادی بر شرایط جوی می گذارند. این دریاچه ها از آلبرتا به سوی شرق در مناطق مختلف پراکنده اند.) در طول زمستان امسال به میزان ۸۰ درصد آب سطح شان یخ زده و با ادامه سرما درصد یخ زدگی به ۹۵ درصد هم خواهد رسید و همین یخ قطور باعث ادامه هوای سرد و پائین ماندن دمای هوا کمتر از حد نرمال خواهد شد. بریتیش کلمبیا از این نظر به کلی استثناست. بر اساس این پیش بینی تحلیلی ریزش برف سنگین در استانهای منطقه آتلانتیک هنوز وجود دارد. انتاریو و کبک نسبت به آلبرتا وضعیت جوی بهتری خواهند داشت چرا که دست کم ریزش برف کمتری دارند و هم اینکه رسیدن امواج هوای گرم از آمریکا، گهگاهی روزهایی به نسبت گرمتر تا رسیدن بهار و هوای بهاری خواهند داشت.