«با سلام و درود فراوان جوانان سربلند ایران عزیز! در این هفتاد و پنجمین سال زندگی ام با حالت تأسف با شما هستم ولی جدا از شما هم نیستم چون تمام تاروپود بدن من جزئی از شماست.»

این آخرین حرف های بزرگمرد و پدر کاراته ایران و پایه گذار استیل کان ـ ذن ت ریو در جهان است.

فرهاد وارسته (اول مارچ ۲۰۱۵ ـ اول ژانویه ۱۹۳۸) دارای لقب Shinan به معنای استاد اعظم تنها ایرانی است که تا به حال موفق شده دان ۱۰ کاراته را داشته باشد. او دارنده ی ۵۰ مدال طلا، فارغ التحصیل از دانشگاه جنوا سوئیس و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه میشیگان، تنها فرد غیرآسیای شرقی است که رسما از طرف کاراته ژاپن اجازه یافت یک سبک جدید کاراته ایجاد کند.

زندگینامه ی فشرده ی استاد وارسته را در زیر می خوانید:

۱ـ استاد وارسته کاراته را در سال ۶۸-۱۹۶۶ در ایران تأسیس کرد.

۲ـ ایشان از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۸ سرمربی کاراته نیروهای ویژه و نیروهای مسلح ایران بود.

۳ـ نایب رئیس اتحادیه جهانی سازمان های کاراته در کنگره جهانی مسابقات قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۲ در پاریس به خاطر نطق های ایشان به زبان های انگلیسی ـ فرانسه و اسپانیولی و دانش ایشان در کاراته.

استاد وارسته

استاد وارسته

۴ـ اولین رئیس فدراسیون کاراته ایران ۱۹۷۲

۵ـ رئیس برگزاری مسابقات قهرمانی اروپا در ایران ـ تهران در سال ۱۹۷۶ با شرکت ۱۲ کشور اروپایی و تنها موردی که تیم ایران سمت میزبانی و شرکت در میان تیم های کشورهای اروپایی داشته باشد و برنده یک مقام اول و دو مقام دوم بشود، که چنین امری فقط و فقط به خاطر موقعیت جهانی و اعتبار فرهاد وارسته در جهان کاراته و به کوشش وی انجام شد.

ولی همه ی این ها به آسانی انجام نشد. ورود فرهاد وارسته و کاراته به ایران درست مانند ظهور یک پیغمبر جدید و آوردن یک دین تازه بود و از همه طرف مورد حمله قرار گرفت. از پلیس و سازمان امنیت گرفته تا سران ورزش های دیگر مانند بوکس و کشتی و باستانی کاران و اوباش ها و گردن کلفت ها و کسان دیگری که در نیروهای ارتشی ورزش های رزمی کرده بودند، گردنکشی می کردند که اکثر این مسائل با اتحاد و همکاری کاراته کای وارسته که این ورزش را با نوعی روح قهرمانی انجام می دادند، برطرف می شد و محل ورزش آنها که از منزل پدر فرهاد شروع شده بود و سرگردان به مناطق دیگر پناهنده میشد تا سال ۱۹۷۲ که صاحب دوجو شد و رسماً به نام آکادمی کاراته ایران (رضا یار) شناخته شد ادامه داشت.

اولین کمربند سیاه ایران مرتضی کاتوزیان و یکی از بهترین ها بود. باید اضافه کنم که اولین شرکت در مسابقات جهانی با اجازه سازمان المپیک ولی با بودجه ی شخصی شرکت کنندگان انجام شد.

حملات به فرهاد وارسته تنها از خارج کاراته ایران نبود بسیاری از کلمه ی رضایار خوشحال نبودند و بودند از کمربند سیاه هایی که وقتی می خواستند به خارج از ایران بروند عقیده داشتند که کان ذن ریو عاقبت ندارد و به شوتوکان پناهنده شدند. (نگارنده در سال ۱۹۷۲ عضو آکادمی کاراته ایران بود.)

پس از انقلاب ایشان از همه سمت هایشان برکنار و ممنوع الخروج شد و بارها مورد الطاف سربازان گمنام قرار گرفتند تا بالاخره با همسر و چهار فرزند خود به فرانسه رفتند و در آنجا با پسرش پیروز به تدریس کاراته پرداخت و با چند شاگرد فرانسوی و ایتالیایی به مسابقات قهرمانی کاراته رم دعوت شد و تیم ایشان برنده مدال طلای مبارزه، و پیروز برنده ی مدال طلای کاتای انفرادی شد.

ایشان در سال ۱۹۸۶به کانادا مهاجرت کردند و برای سومین بار از ابتدا شروع کردند و با مشکلات زیادی هم روبرو بودند.

در سال ۲۰۰۲ دوجوی ایشان برای هشتمین بار متوالی به عنوان برترین دوجوی آمریکای شمالی انتخاب شد.

دختر ایشان نسیم و پسرش پیروز از قهرمانان کانادا و بین المللی هستند.

باشد زمانی برسد که از کسانی که به نحوی به ایران عزیز خدمت کردند به طور شایسته یاد شود.

امروز بیش از دو میلیون نفر در سراسر جهان با روش کان ذن ریوی استاد وارسته تمرین می کنند و شاگردان ایشان و شاگردان شاگردان ایشان مقام های مهمی در کاراته دارند.

سن سی روحت شاد و یادت جاودان!