شهروند ـ نسرین الماسی: وقتی گفته می شود که نوروز روز به روز بیشتر برای خود جا باز می کند و در دل های بیشتری جا می گیرد واقعیت دارد. آیا کسی از ما باور می کرد که در کانادا نوروز به همت خیل پناهندگان و مهاجران ایرانی ـ که در پی محلی امن و آرام برای یک زندگی با احترام و بی ترس و نگرانی آن را برگزیده اند ـ ، به آن چنان محبوبیتی برسد که هر ساله برایش نه تنها در پارلمان انتاریو جشن بگیرند و آن را در تقویم شان منظور بدارند که حتی دولت فدرال هم این روز را به رسمیت بشناسد و هر ساله مسئولان حکومتی اش در تمام سطوح نوروز را به ایرانیان شادباش بگویند و در پی یافتن فلسفه نوروز برآیند

از راست: آسادوریان، دکتر رضا مریدی، دکتر عاطفه مشاطان

از راست: سرکیس آسادوریان، دکتر رضا مریدی، دکتر عاطفه مشاطان

.
صرف نظر از همت و پایداری جامعه نوپای ایرانی در کشور برگزیده شان کانادا، که با همه کاستی ها و سختی های زندگی در اوایل مهاجرت شان این رسم نیکو را به جای اوردند و نگذاشتند بعد مکان آنها را با این سنت زیبایشان بیگانه سازد، در این بین نقش دکتر رضا مریدی نخستین نماینده ایرانی تبار در مجلس انتاریو نقشی برجسته و پر اهمیت است. به همت او بود که رسم برگزاری نوروز در مجلس انتاریو برقرار و پایدار شد و اکنون نیز به عنوان رئیس کمیته تمبر یادبود نوروز همراه با دیگر اعضای کمیته می کوشند که انتشار تمبر یادبود نوروز را هر ساله در هنگام نوروز توسط اداره پست کانادا به تصویب برسانند.
در همین پیوند روز شنبه ۱۴ مارچ ۲۰۱۵ به دعوت دکتر مریدی کنفرانس مطبوعاتی در رستوران شیراز برگزار شد تا رسانه های ایرانی، ایرانیان را از چگونگی شکل گیری کمیته انتشار تمبر یادبود نوروز و پروسه کار این کمیته با خبر سازند، و با شرکت فعال شهروندان تلاش های این کمیته به سرانجام برسد.
در این جلسه دکتر رضا مریدی، آقای سرکیس آسادوریان و دکتر عاطفه مشاطان حضور داشتند و هر کدام در مورد این کمیته و پروسه کار توضیحاتی دادند.
نخست دکتر عاطفه مشاطان شمه ای از تلاش های کمیته را هم در انتاریو و هم با همکاری کمیته های محلی در ایالت های دیگر کانادا برشمرد و بویژه از ابتکار و نقش پر رنگ سرکیس آسادوریان نماینده ی پیشین مجلس فدرال و قاضی دادگاه های انتاریو برای پیشنهاد و در اختیار نهادن تجربیاتش در این باره قدردانی کرد.
پس از دکتر مشاطان، دکتر مریدی از اهمیت انتشار این تمبر نوروزی توسط پست کانادا سخن گفت و نیز از زحمات آقای آسادوریان و در اختیار گذاشتن تجربیات ارزشمندشان سپاسگزاری کرد و جامعه ایرانیان را به همکاری برای به انجام رسیدن این مهم تشویق کرد.
دکتر مریدی با اشاره به انجام کارهای مهمی مانند به رسمیت شناخته شدن نوروز در انتاریو و سپس کل کانادا و دیرتر همه ی جهان، افزود، این اقدام اگر با همکاری همه ی ما و نوشتن نامه ی درخواست به “کانادا پست” با موفقیت روبرو شود، جامعه ی ما گام مهم و موثر دیگری در راستای اهداف خویش برداشته و این تنها با حضور و همدلی همه ما ایرانیان و غیر ایرانیان سراسر کانادا شدنی است.
سومین سخنران جلسه ی مطبوعاتی یاد شده سرکیس آسادوریان دوست همیشگی جامعه ایرانیان، بویژه ایرانیان ریچموند هیل بود. آسادوریان که در انتشار تمبرهای ویژه از سال ها پیش دستی در کار داشته و توانسته تمبری برای جامعه ارامنه، و تمبر دیگر برای ستارگان هاکی کانادا بویژه “وین گرتزکی” را از آغاز پیشنهاد تا زمان انتشار مدیریت کند، خود نخستین پیشنهاد دهنده ی تمبر نوروز ایرانیان هم هست. با این که سوری تبار است، اما هم این پروژه را انجام داده و هم از ایرانیان و دوستان کانادایی جامعه ی ایرانی می خواهد که در این مهم به یاری جامعه ایرانیان کانادا بیایند و این کار ارزشمند را به سرانجام برسانند.
آسادوریان اعلام کرد کمیته انتشار تمبر یادبود نوروز تمام کارهای لازم را انجام داده و هم اکنون نیاز به حمایت مردم دارد که با امضای نامه (عین نامه در همین صفحه چاپ شده است) و ارسال آن به اداره پست این کار به نتیجه نهایی خود برسد. هر چه افراد بیشتری این نامه را امضا کنند، تأیید آن راحت تر صورت خواهد گرفت.
این نامه را هر کانادایی می تواند امضا کند و لازم نیست که حتما از اعضای جامعه ی ایرانی کانادا باشد. بنابراین می توانید دوستان و آشنایان غیرایرانی خود را برای امضای آن تشویق کنید.
اعضای کمیته انتشار تمبر یادبود نوروز که از استان های مختلف کانادا هستند عبارتند از: دکتر رضا مریدی رئیس کمیته(انتاریو)، سرکیس آسادوریان نماینده مجلس فدرال مدیر اجرایی(انتاریو)، یحیی کریمپور (نوااسکوشیا)، دکتر امیر خدیر نماینده مجلس کبک (کبک)، دکتر افسانه مشاطان(انتاریو)، مینو مهاجر (انتاریو)، امیر فریدونی (نوااسکوشیا)، افشین افشین جم، (بریتیش کلمبیا)، مرجان جم ساز (بریتیش کلمبیا)، فرید روحانی (بریتیش کلمبیا).
در این نامه که خطاب به رئیس کمیته مشاوران تمبر پست کانادا می باشد، با اشاره به تاریخچه و اهمیت نوروز آن را “روز نو” نامیده؛ سنتی رنگارنگ که از ۳۰۰۰ سال پیش نشانگر آغاز بهار بوده است.
۳۰۰ میلیون نفر در جهان نوروز را جشن می گیرند و یونسکو آن را یکی از میراث های فرهنگی بشریت نامیده است.
در این نامه همچنین آمده است: ما در میان تقریبا ۵۰۰هزار کانادایی قرار داریم که بنا به سنت پیشینیانمان نوروز را حدود ۲۱ ماه مارچ جشن می گیریم. در این روز، تمرکز ما بر آشتی و دوستی و مشارکت در تنوع فرهنگی ست.
به رسمیت شناخته شدن نوروز توسط پارلمان کانادا در ادامه مطرح شده و امضاکننده ی نامه از اداره پست کانادا خواهان حمایت از پیشنهاد انتشار تمبر یادبود به مناسبت نوروز، این میراث فرهنگی بسیاری از کانادایی ها، شده است.