شهروند ـ یکی از ایرانیان تورنتو در فیس بوک نوشته بود:” با اینکه هوا سرد است، اما وقتی پا به فروشگاه های ایرانی در منطقه ی ایرانی نشین نورت یورک می گذاری، همه جا شور و نشاط خریدهای دیرهنگام نزدیک سال تحویل به چشم می خورد. گل و سبزه و انواع وسایل هفت سین، عطر ایام نوروز ایران را در خاطرها زنده می کند. بی آنکه بیندیشی به سرمای هوا، احساس می کنی عطر سال نو در فضا موج می زند…”

درست است، از یکی دو هفته مانده به نوروز، جامعه ی ایرانی تورنتو، بازارهای نوروزی و جشنواره های کوچک و بزرگ خود را شروع می کند تا عطر نوروز را در جان ایرانیان این کشور سردسیر بنشاند.

شهروند در حد توان خود، تلاش کرد در بسیاری از این مناسبت ها حضور داشته باشد و گرچه حضور در تمامی آنها امکان پذیر نبود.

 

جشن های چهارشنبه سوری در نقاط مختلف تورنتو برقرار بود

ریچموندهیلی ها چهارشنبه سوری را با حضور نخست وزیر انتاریو، شهردار ریچموندهیل، نماینده مجلس فدرال و نماینده مجلس استانی ریچموندهیل در پارک ریچموندگرین جشن گرفتند و همراه با نخست وزیر از روی آتش پریدند. این مراسم با اجرای رقص زیبای هفت سین توسط نوجوانان ایرانی‌، جشن و پایکوبی به همراه هنرمندان محلی و پریدن از روی آتش تا ساعت ۱۰ شب ادامه داشت.

همچنین برای کودکان برنامه های آموزشی و تفریحی ترتیب داده شده بود که از طریق نقاشی و کاردستی کودکان و نوجوانان ضمن یادگیری در مورد نوروز، خلاقیتهای خود را به کار می بردند.

Richmodhill

نخست وزیر انتاریو خانم کاتلین وین در مراسم چهارشنبه سوری ریچموندهیل

چهارشنبه سوری در منطقه ی ایرانی نشین نورت یورک مثل هر سال در میدان مل لستمن برگزار شد. این جشن همراه بود با موسیقی و رقص و صدها تن در آن شرکت کردند.

Mellastman

مراسم چهارشنبه سوری در میدان مل لستمن

باشگاه ورزشی ـ فرهنگی هما به مدیریت ناصر پیشوا نیز همچون سال های گذشته جشن چهارشنبه سوری را با صرف شام در سالن سنت جرج برگزار کرد که بیش از ۲۰۰ تن در این جشن شرکت کرده بودند

.

جشنواره نوروزی نوا

مرکز موسیقی نوا جشنواره نوروز ۱۳۹۴ را با موسیقی و رقص و هنرهای تجسمی با حضور گروه کر و ارکستر ملی ایران به رهبری کمال طراوتی در سالن بزرگ مرکز هنرهای نمایشی ریچموندهیل برگزار کرد.

هنرمندانی که در این برنامه حضور داشتند آریل بالوی، حسن انعامی، سروش ایزدی، فرنگیس یاوری، حسن زرکانی و بهنام جهانبگلو بودند. سهیل دهبستی نوازنده اول ویلن در ارکستر بود. دو گروه رقص ترکی “آراز” و کردی “ماین زرد” نیز هنرنمایی کردند.

در این مراسم دکتر رضا مریدی وزیر ایرانی تبار پژوهش و نوآوری و وزیر آموزش عالی و دانشگاه ها، به همراه شهردار ریچموندهیل دیوید بارو تقدیرنامه هایی به هنرمندان شرکت کننده در این جشن اهدا کردند.

همچنین هنرمند ارزنده ی جامعه ایرانی تورنتو، سهیل پارسا نیز برای اهدای تقدیرنامه ی نوجوانان هنرمند به روی صحنه دعوت شد.

nava-nowruz

تور نوروزی رهبر حزب لیبرال

trudeau-nowruz

امسال جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال فدرال، با همراهی دکتر رضا مریدی، وزیر لیبرال انتاریو، مجید جوهری و علی احساسی کاندیداهای حزب لیبرال فدرال از حوزه های ریچموندهیل و ویلودیل و دیوید موسوی کاندیدای شورای شهر از ویلودیل، تور نوروزی خود را از ظهر جمعه، ۲۰ مارچ آغاز کرد.

در این تور، او از سازمان زنان ایرانی انتاریو، بنیاد پریا و فروشگاه های ایرانی پلازای ایرانیان بازدید کرد. سپس در رستوران شیراز در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و سال تحویل را با میهمانان در رستوران شیراز سپری کرد.

فیلم کوتاهی از این تور را اینجا ببینید:

baran-party 

جشن نوروزی”باران”

جشن نوروزی کیترینگ باران با شرکت بیش از ۴۰۰ تن و با حضور دکتر رضا مریدی و همسرش سرکار پری مریدی شنبه ۱۸ مارچ در Radisson Plaza Hotel برگزار شد.

دکتر رضا مریدی با تقدیم لوح تقدیری به شهبال شب پره از گروه هنری “بلک کتز” که عنوان قدیمی ترین گروه پاپ ایرانی را بر خود دارند، از آنان قدردانی کرد

بخش هنری برنامه شامل دی جی برهان، گروه موسیقی میراث و بلک کتز بود. بعد از گروه موسیقی میراث با اجرای هنرمندانه ی ترانه های شاد و قدیمی نوبت به گروه محبوب و دوست داشتنی “بلک کتز” (Black Cats) رسید. گروه بلک کتز به همت شهبال شب پره رهبر با تدبیر گروه همچنان توانسته اند کیفیت و تر و تازگی خود را با هنرمندان جوانی که جایگزین اعضای قدیمی می شوند حفظ کنند. میلاد هنرمند جوان ساکن تورنتو ضمن تک نوازی پیانو با گروه بلک کتز نیز نواخت.

شام این جشن نوروزی را طبیعتا کیترینگ باران با غذاهای خوشمزه و سنتی شب عید بر عهده داشت. سفره زیبای هفت سین کار خانم رفعت طاهری بود.

عکس ها از: عکاسی روپول

 

جشن نوروزی “بهاران”

baharan-party

هجدهمین جشن نوروزی بهاران، جمعه ۲۰ ماه مارچ با شرکت حدود ۷۰۰تن و با حضور جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال و دکتر رضا مریدی (وزیر پژوهش و نوآوری و وزیر آموزش عالی و دانشگاه ها) در سالن زیبای Venetian Banquet Hallبرگزار شد.

آقای ترودو طی سخنان کوتاهی جشن نوروز را تجلیل کرد و به حضار تبریک سال نو گفت و برایشان سال خوشی را آرزو کرد.

این برنامه که همراه بود با اجرای رقص زیبای سنتی ایرانی و دی جی از شرکت کنندگان با شام سنتی پذیرایی شد.

سفره زیبای هفت سین این جشن نوروزی کار خانم بهاره پوررستگار (سفره عقد عسل) بود.

عکس ها ازRoyal Dream

جشن نوروزی سازمان کهنcohen-party

 

 

اولین جشن نوروزی سازمان کهن (مرکز مشاوره های بهداشتی جامعه نگر) شنبه ۲۱ مارچ در سالن زیبای له پارک برگزار شد.

در این جشن نوروزی که بیش از ۵۰۰ تن شرکت داشتند، آقای پیتر کنتPeter Kent)) نماینده پارلمان از تورن هیل، پیام نخست وزیر کانادا آقای استفان هارپر را قرائت کرد.

از دیگر سیاستمداران حاضر در این جشن آقای کاستوس منه گاکیس Costas Menegakis)) نماینده پارلمان از ریچموند هیل، سناتور دان مردیت Senator Don Meredith))، دکتر رضا مریدی نماینده پارلمان انتاریو از ریچموندهیل (وزیر نوآوری و پژوهش و وزیر آموزش عالی و دانشگاه ها)، آقای جان مک کالوم (John McCallum) نماینده پارلمان انتاریو از مارکام، دیوید بارو شهردار ریچموند هیل و مایکل پارسا نامزد حزب محافظه کار از ریچموندهیل برای انتخابات ۲۰۱۵ به همراه بسیاری از اساتید دانشگاهی حضور داشتند.

سازمان کهن (Community Oriented Health Advisory Network)از جون ۲۰۰۹ فعالیت خود را به صورت سازمان غیر انتفاعی آغاز کرده و از سال ۲۰۱۴ به صورت بنیاد خیریه در کانادا به ثبت رسیده است.

بنیانگذاران این سازمان دکتر سیاوش اسدپور، دکتر کاوه راد و ساسان دریابیگی هستند.

اعضای هیئت مدیره عبارتند از: ساسان دریابیگی، دکتر ارسلان مهاجر، دکتر جهانگیر توکلی، دکتر کاوه راد و دکتر سیاوش اسدپور.

اهداف سازمان کهن ارتقا سطح بهداشت، جلوگیری از بیماری ها و کنترل بیماری های مزمن در جامعه کاناداست.

در حال حاضر ۳۰۰تن از سالمندان ایرانی از خدمات بهداشتی و مشورتی این سازمان به طور مستمر بهره می گیرند.