شهروند- علی شریفیان: با نزدیک شدن پایان ماموریت جنگی ارتش کانادا در عراق همراه با نیروهای ائتلاف علیه داعش، استفن هارپر، نخست وزیر دولت محافظه کار فدرال طرحی تازه به مجلس ارائه کرد. بر اساس این طرح دولت قصد دارد هم ماموریت نیروی هوایی ارتش کانادا و نیرویی که قرار بود به ارتشیان عراقی کمک های آموزشی و مشورتی بدهد را تمدید کند و هم با گسترده کردن بمباران های هوایی مواضع و نیروهای داعش در عملیات جنگی علیه این گروه افراطی که مدعی خلافت جهانی است در سوریه هم شرکت کند.

توماس مولکر، رهبران ان دی پی، اپوزیسیون رسمی دولت بلافاصله با این طرح مخالفت کرد. مولکر دلایل مخالفت خود را اینگونه بر شمرد که اولا قرار بود شرکت در بمباران های هوایی داعش (دولت اسلامی) در عراق تنها برای مدت شش ماه باشد و نیروهای ارتش کانادا در عملیات زمینی هم بهیچ وجه شرکت نداشته باشند و در حالی که ما اکنون می دانیم نیروهای ما در خط مقدم جبهه مشغول جنگیدن با نیروهای داعش هستند. بمباران هوایی نیروهای داعش در سوریه با توجه به اینکه بدون درخواست رسمی دولت سوریه قرار است انجام شود، برخلاف قوانین بین المللی است. مولکر علاوه بر این با مثال آوردن و یادآوری مناظره های ماه اکتبر درباره موضوع شرکت در بمباران نیروهای دولت اسلامی در عراق، هارپر را متهم کرد که واقعیات امور را از مردم کانادا پنهان می کند و طرح و برنامه های خود را به صورت شفاف به اطلاع نمایندگان مردم و مردم نمی رساند و هیچگاه راست نمی گوید. مولکر مکررا اعلام کرد ان دی پی با تمدید و گسترش عملیات نظامی علیه داعش در عراق و سوریه مخالف است و به طرح نخست وزیر رای منفی خواهد دادiraq.

جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال هم با عنوان کردن دلایلی مشابه رهبر ان دی پی، در مجلس اعلام کرد با وجود اینکه ما از پرسنل نظامی و ارتش خود همیشه حمایت می کنیم، اما باید ارتش و توانمندی هایمان را در جاهایی به کار بگیریم که در راستای تامین منافع ملی مان باشد و با تاکید اعلام کرد حزب لیبرال با این طرح مخالف است و به آن رای منفی خواهد داد.

ترودو علاوه بر سخنانی که در مجلس علیه این طرح زد ویدیوی کوتاهی هم تهیه و در فیس بوک و در سایت حزب لیبرال منتشر کرده است. در این ویدیوی چهار دقیقه ای رهبر حزب لیبرال علت های مخالفت حزب تحت رهبری اش را توضیح داده است. از جمله خاطر نشان شده که کانادا در آشوب های خاورمیانه وظایفی دارد و می تواند نقش موثری داشته باشد، اما بجای تمدید و گسترش عملیات نظامی خود، ما می توانیم به دهها هزار نفری (۲۰۰ هزار نفر) که قربانی جنگ و سرکوب شده اند، کمک های انساندوستانه کنیم و در برنامه پذیرش پناهجویان خود، بر تعداد کسانی که از این مناطق به کانادا پناه می آورند، بیفزاییم.

ترودو در قسمت دیگری از این پیام ویدیویی استفن هارپر را متهم به پنهان کاری و عدم شفافیت کرد و باز هم اعلام کرده که به طرح تمدید و گسترش عملیات نظامی علیه داعش رای منفی خواهند داد.

رهبران هر دو حزب لیبرال و ان دی پی درباره جزئیات چگونگی ادامه عملیات نظامی در عراق و شرکت در بمباران سوریه پرسش های دقیقی مطرح کردند که از سوی هارپر بی جواب ماند. در طرح جدید گفته شده کل ماموریت ارتش کانادا در خاورمیانه به مدت یک سال تمدید می شود. تمدید احتمالی آن در آینده پس از برگزاری انتخابات فدرال (۱۹ اکتبر ۲۰۱۵) خواهد بود.

جیسون کنی، وزیر دفاع در مصاحبه ای با برنامه «قدرت و سیاست» سی بی سی توضیحاتی بازهم مبهم درباره تمدید و گسترش عملیات نظامی علیه داعش و هدف نهایی و چگونگی پایان آن را داد. بحث و پرسش و پاسخ درباره این طرح بسیار مهم قرار است روز پنجشنبه ۲۶ مارچ در پارلمان دنبال گرفته شود.

باید یادآوری کرد که بر اساس قانون، نخست وزیر برای به کار گرفتن نیروهای نظامی کشور در جنگ ها یا هر ماموریت دیگر نیازی به رای مجلس ندارد، اما هارپر تا کنون بر خلاف این اصول با مجلس مشورت کرده و خواهان حمایت نمایندگان احزاب دیگر شده است. اضافه کنیم که اکثریت قابل توجه کانادایی ها از نخست وزیر در جنگ علیه داعش پشتیبانی کرده و می کنند.