کابینه عراق پیمان امنیتی با آمریکا را تائید کرده است. این پیمان نحوه اداره حضور نظامی ایالات متحده در عراق را پس از سر آمدن موعد فرمان  …


شماره ۱۲۰۴ ـ پنجشنبه ۲۰ نوامبر  ۲۰۰۸


 

کابینه عراق پیمان امنیتی با آمریکا را تائید کرده است. این پیمان نحوه اداره حضور نظامی ایالات متحده در عراق را پس از سر آمدن موعد فرمان سازمان ملل متحد در پایان سال جاری میلادی تعیین می کند.

این پیمان که به ارتش آمریکا اجازه می دهد تا سه سال دیگر در عراق حضور داشته باشد، برای تصویب به پارلمان عراق ارسال خواهد شد.

پیش نویس های قبلی مورد مخالفت شدید برخی گروه های عراقی قرار گرفته بود اما احزاب اصلی کرد و شیعه اخیرا با حمایت از آن موافقت کردند.


 

مذاکرات دراز مدت


 

تائید پیمان امنیتی در کابینه عراق پس بحث و بررسی های طولانی به دست آمد. این پیمان از ارتش آمریکا می خواهد که تا پایان جون سال آینده از شهرهای عراق خارج شود، اما به این نیروها اجازه می دهد در تا پایان سال ۲۰۱۱ در سایر نقاط عراق باقی بماند.

عراقی هایی که از این پیمان حمایت می کنند می گویند که این قرارداد تمامیت ارضی کشورشان را تقویت می کند و به دولت کمک می کند که پیشرفت های امنیتی که در هجده ماه گذشته حاصل شده است، حفظ کند.

اما این سند باید به تائید پارلمان عراق برسد. پیش نویس های قبلی این پیمان با مخالفت شدید برخی نمایندگان مواجه شده بود.

این پیمان تا حدودی اصلاح شده است و در چند روز گذشته نوری مالکی، نخست وزیر عراق، در تلاش بوده نمایندگان پارلمان را به حمایت از این پیمان متقاعد کند.

از جمله اصلاحاتی که عراق خواستار آن شده بود در ارتباط با مصونیت نظامیان آمریکایی از پیگردهای قانونی در عراق بوده است.

عراقی ها همچنین از آمریکایی ها خواسته بودند در این پیمان به طور جدی تر متعهد شوند تا سال ۲۰۱۱ از عراق خارج خواهند شد و ضمانت دهند که از قلمرو عراق برای حمله به همسایگان این کشور استفاده نخواهند کرد.

آمریکا پیشتر گفته بود که پیش نویس "نهایی" است و امکان اصلاح آن وجود ندارد، اماگزارشهای ششم نوامبر از عراق حاکی بود که آمریکا به تقاضاهای عراق پاسخ داده است.

ائتلاف های اصلی کرد و همچنین شیعه در پارلمان اخیرا موافقت کردند که از این پیمان حمایت کنند.

بنا به خبرگزاری آسوشیتد پرس، علی دباغ، سخنگوی دولت عراق گفته است که از ۲۸ عضو کابینه که در زمان رای گیری حضور داشتند، همه به جز یکی به تازه ترین پیش نویس رای مثبت داده اند.

باب ترویلین، گزارشگر بی بی سی در عراق، می گوید به نظر می رسد که آقای مالکی موفق شده آیت الله علی سیستانی، عالی رتبه ترین روحانی شیعه در عراق را متقاعد کند که به طور علنی با این پیمان مخالفت نکند.

آقای سیستانی به ندرت در ارتباط با مسائل سیاسی عراق اظهار نظر می کند، اما در میان جامعه شیعه عراق از نفوذ بالایی برخوردار است.

گزارشگر بی بی سی معتقد است که هرگونه مخالفت آشکار آیت الله سیستانی احتمالا مانع از تائید این پیمان در پارلمان خواهد شد.

این در حالی است که ملی گرایان تندروی عراق، به ویژه مقتدا صدر، روحانی بانفوذ شعیه که هوادارانش خواستار تظاهرات گسترده علیه هر گونه توافق با آمریکای "اشغالگر" شده اند، به شدت با این پیمان مخالف بوده اند.

مقامات عراقی می گویند تائید نشدن پیمان امنیتی در پارلمان به امنیت این کشور آسیب جدی وارد خواهد کرد.

مقامات آمریکایی نیز گفته اند که عدم تائید پیمان، عملیات نظامی این کشور در عراق را به حال تعلیق در خواهد آورد.


 

بمبگذاری در بغداد


 

در تحولی دیگر در عراق، پلیس این کشور می گوید انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در یک ایستگاه بازرسی واقع در شمال بغداد دست کم پانزده کشته به جای گذاشته است.

این انفجار در استان دیاله، جایی که نیروهای عراقی و آمریکایی از مدت ها پیش علیه القاعده عراق و دیگر پیکارجویان اهل سنت دست به عملیات نظامی زده اند، رخ داده است.

هفت تن از کشته شدگان مامور پلیس بوده اند.

سه نفر در انفجاری دیگر در بغداد در نزدیکی یک ایستگاه بازرسی کشته شده اند. دست کم هفت نفر دیگر نیز مجروح شده اند.

دو تن از کشته شدگان اعضای شوراهای بیداری بوده اند. شوراهای بیداری متشکل از شبه نظامیان اهل سنت است که سابق بر این با گروه های وابسته به القاعده در عراق همکاری می کرده اند. آنها در دو سال گذشته تحت عنوان شوراهای بیداری با نیروهای امنیتی عراق و نظامیان آمریکا برای مبارزه با القاعده همکاری می کرده اند.

در همین حال، ارتش آمریکا در عراق می گوید که خانه ای را در پایتخت عراق مورد حمله قرار داده است چون این خانه مورد استفاده یکی از رهبران پیکارجویان بوده است.

ارتش آمریکا گفت که سربازان آمریکایی دو نفر را که حاضر نبوده اند تسلیم شوند، کشته اند.