شهروند- علی شریفیان: روز دوشنبه پس از ساعت ها بحث، تبادل نظر و کشمکش میان دولت محافظه کاران فدرال و رهبران و نمایندگان احزاب مخالف موضوع و طرح پیشنهادی استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال با ۱۴۲ رای موافق و ۱۲۹ رای مخالف به تصویب رسید. نمایندگان ان دی پی و حزب لیبرال با تمدید این ماموریت جنگی تا مارس ۲۰۱۶ و اضافه کردن بمباران مواضع و نیروهای داعش در سوریه به ماموریت نیروی هوایی ارتش که قرار بود فقط در عراق و به مدت شش ماه باشد، مخالف هستند و به این دلیل و به دلایل دیگر به تصمیم هارپر رای منفی دادند.

رهبران و نمایندگان مخالف تغییر و ادامه این ماموریت که در ماه اکتبر سال گذشته هم با آن مخالفت کردند، بر این باورند که اساسا پیوستن نیروهای کانادا به نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در مبارزه با داعش نادرست است و در نهایت ثمری ندارد. جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال در جریان مباحثات در مجلس بارها گفته است کانادا می تواند به شکل های دیگری و از جمله کمک های انساندوستانه به قربانیان آشوب های عراق و سوریه کمک کندcanada-air-force.

توماس مولکر در مخالفت با شرکت نیروهای ارتش در اینگونه مبارزه علیه داعش می گوید این ماموریت مبهم و نتایج آن ناروشن است. معلوم نیست کی به پایان می رسد و گسترش میدان عملیات به سوریه را غیرقانونی و برخلاف قراردادها و قوانین جهانی و سازمان ملل می داند.

هارپر و جیسون کنی، وزیر دفاع دولت فدرال این نظر را مردود می دانند. مخالفان همچنین می گویند بمباران داعش در سوریه به ادامه حکومت دیکتاتوری بشار اسد کمک می کند.

پس از به تصویب رسیدن تصمیم تازه دولت فدرال که عملا با توجه به داشتن اکثریت محافظه کاران در مجلس، ممکن شد، هارپر در پیامی که از طریق توئیتر فرستاد نوشت : «ما باید از کانادایی ها چه در خانه چه در خارج در مقابل تروریسم دفاع کنیم. من خوشحالم که طرح به تصویب رسید.»

الیزابت می، رهبر حزب سبز در مصاحبه ای با سی تی وی ضمن انتقاد از این تصمیم دولت هارپر گفت ما به هیچ وجه در خطر حمله تروریسم نیستیم. دو نماینده حزب سبز هم به طرح رای منفی دادند. کانادا با شش فروند هواپیمای جنگنده سی اف – ۱۸ ، دو هواپیمای تجسسی ، ۶۰۰ پرسنل نیروی هوایی و ۶۹ پرسنل که به نیروهای ارتش عراق و پیشمرگ های کرد آموزش می دهند در عراق و سوریه و در مبارزه علیه داعش شرکت دارند. به گفته جیسون کنی بمباران نیروهای داعش در شرق سوریه و در مرز این کشور در روزهای آینده شروع می شود.