شهروند- علی شریفیان: حدود نیمه شب یکشنبه شب هفته گذشته پرواز ۶۲۴ ایرکانادا با ۱۳۳ مسافر به هنگام فرود در فرودگاه بین المللی هالیفکس در نوا اسکوشیا دچار حادثه شد و با دشواری بر زمین نشست. گروهی از کارشناسان این حادثه را «فرود دشوار» و گروهی دیگر آن را «سقوط» خوانده اند. این هواپیمای جت مسافربری که از تورنتو به هالیفکس رسیده بود بر اساس اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده حدود یکهزار فیت (۳۳۵ متر) جلوتر از باند فرودگاه به زمین پوشیده از برف اصابت کرده و بعد از طی این مسافت با تکان های شدید به باند فرود رسیده است. علت فرود زودهنگام هواپیما و پیش از اینکه به باند فرود برسد، برخورد هواپیما با یک آنتن ارتباطی که در ارتفاع پائین قرار داشته و همینطور وضعیت بد جوی ذکر شده است.

به گفته مسافران، هواپیما با تکان های شدید نهایتا به طور کامل ایستاده است. دقایق و لحظاتی که به قول یکی از مسافران بسیار هولناک سپری شدند. نیروهای امدادگر کمک های پزشکی بلافاصله در کنار هواپیما برای کمک به مسافران حاضر شده اند. به گفته پیتر اسپوروی، سخنگوی فرودگاه به علت خاموشی بر اثر ریزش برف سنگین و کار نکردن ژنراتورهای تولید برق اضطراری حدود ۵۰ دقیقه طول کشیده تا همه مسافران به محل امن و گرم منتقل شوند. بیشتر مسافران پس از توقف کامل هواپیما و به هنگام تخلیه اضطراری تنها تی شرتی به تن داشته و هنوز کفش نپوشیده و اکثرا کفش های راحتی (دمپایی) به پا داشته اند و این پوشش در سرمای هوا در این انتظار طولانی بسیار آزاردهنده شده استair-canada-crash.

ساعت ۱۲ و ۵۰ دقیقه بامداد اتوبوسی برای حمل و نقل مسافران در فرودگاه نبوده است. کارکنان هواپیما ابتدا هواپیما را برای احتمال بروز آتش سوزی، نشت بنزین و یا شکستگی خطرناک بدنه وارسی و بازبینی دقیق کرده و پس از آن به سرعت به تخلیه مسافران پرداخته اند. بهنگام تخلیه هم افراد سالمند، بیمار، مجروحان و کودکان در اولویت قرار داشته اند. شماری حدود سی مسافر در این فرود سخت یا سقوط مجروح شدند که به سرعت با آمبولانس به بیمارستان منتقل و مورد معالجات و مداوای لازم پزشکی قرار گرفتند. همه مجروحان بجز یک نفر جراحات سختی نداشتند و پس از مداوا از بیمارستان مرخص شدند تنها مسافر مجروح هم اکنون از بیمارستان مرخص شده است.

پیتر اسپوروی، سخنگوی فرودگاه در پاسخ به این پرسش که «فرود دشوار» با «سقوط» چه فرقی دارد به خبرنگاران رسانه ها گفته است : «اگر شما مسافر باشید هیچ فرقی نمی کنند.» با وجود توضیحاتی که در این گزارش ها آمده هنوز مقامات و مسئولان وزارت راه و ترابری و ایرکانادا مشغول بررسی چگونگی و علت و یا علل حادثه ای هستند که می توانست فاجعه بار بوده و سبب جان باختن ۱۳۳ مسافر و خدمه هواپیما بشود. پس از بازرسی های فنی اولیه روز سه شنبه اعلام شد کار تحقیق درباره این حادثه هوایی دنبال می شود تا گزارش کامل آماده ارائه و انتشار شود.