شهروند- علی شریفیان: غروب روز پنجشنبه هفته گذشته اکثریت اعضای اتحادیه دستیاران و کارکنان قراردادی دانشگاه تورنتو به پایان اعتصاب رای دادند. این اعتصاب که از روز ۲۷ فوریه به خاطر اختلاف نظر بین اعضای این اتحادیه که شش هزار عضو دارد با روسا و مقامات دانشگاه درباره قرارداد جدید، شروع شد، پس از یک ماه کشمکش روز جمعه ۲۷ مارس به پایان رسید.
اعتصاب کنندگان به دلیل اینکه روسای دانشگاه تورنتو از اوائل هفته مدارک مربوط به اختلاف را به میانجی گران مستقل ارائه کردند تا مشکل را حل کنند، به اعتصاب خود پایان دادند. ارین بلک، دبیرکل اتحادیه یادآور شد از اینکه با اعتصاب خود مشکلات پایه ای مدیریت دانشگاه را روشن کرده اند، خوشحال هستیم.york-u
از سوی دیگر مریک گرتلر، رئیس دانشگاه تورنتو هم با انتشار یک اطلاعیه مطبوعاتی از اینکه اعضای اتحادیه رای به پایان اعتصاب داده اند، اظهار خرسندی کرده است. میانجی گران مستقل قرار است با بررسی اختلافات دو طرف، راه حل ها و پیشنهاد های خود را ارائه کنند. عمدتا دستیاران دانشگاه تورنتو از حقوقی که به آنها پرداخت می شوند ناراضی هستند و مقامات دانشگاه هم می گویند محدودیت بودجه ما را از افزایش دستمزدها بازمی دارد.
اعتصاب کنندگان دانشگاه یورک که روز سوم مارس اعتصاب خود را شروع کرده بودند، روز سه شنبه ۳۱ مارس به اعتصاب خود پایان دادند. در دانشگاه یورک اعضای اتحادیه دستیاران و دیگر کارکنان قراردادی به دلیل قرارداد جدیدی که روسای دانشگاه به آنها پیشنهاد کردند، بر سر کار برگشتند. گفته شده اجرایی شدن مفاد قرارداد جدید مدتی طول خواهد کشید اما مسئولان چند مورد مهم مورد نظر اعضای اتحادیه را پذیرفته و در قرارداد گنجانده اند و همین موضوع سبب شد که در رای گیری اکثریت اعضای اتحادیه قرارداد را بپذیرند. یکی از موارد عمده کاهش شهریه دانشجویان خارجی است که همزمان با تحصیل به عنوان دستیار استادان در دانشگاه کار هم می کنند. یادآوری اینکه دانشگاه یورک با ۴۷ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی (لیسانس) و ۶ هزار دانشجو در رده کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) یکی از بزرگترین دانشگاه های کاناداست.