Farhad-Farsadi-n

برای بهره مندی از مزایای بازنشستگی ــ لذت بردن از زندگی روزمره ــ شرکت در مراسم فارغ التحصیلی فرزندان و توان مشارکت در به ثمر رساندن نوه ها نیاز است سالم و تندرست باشیم یا اگر بر اثر تحقق بیماری یا حادثه دچار از کارافتادگی موقت شدیم قادر باشیم با پشتوانه مالی مناسب این دوران را به خوبی سپری نماییم. پاسخ درست این معادله در بیمه از کارافتادگی است. حق بیمه آن بر اساس نوع حرفه تخصصی ـ سن ـ جنسیت و مدت بیمه تعیین می شود.

بر اساس آخرین آماری که منتشر شده امکان ازکارافتادگی سه برابر فوت تخمین زده می شود، البته در سنین مختلف و حرفه های گوناگون این درصد تغییر می کند. با فرصت به دست آمده اجازه می خواهد نظر شما خوانندگان محترم را به آمار ذیل در این خصوص جلب نماید:

همانگونه که ملاحظه می فرمایید در سن ۲۵ سالگی احتمال از کارافتادگی برای حداقل ۳ ماه ۵۸ درصد است و برای سن ۴۵ سالگی این درصد به ۴۰ می رسد. حال نکته قابل توجه آن است که تجربه نشان داده است که اغلب ازکارافتادگی ها بین ۲ الی ۳ سال به طول می انجامد تا شخص مصدوم یا بیمار بتواند مجدد به صحنه اقتصادی و بازار کار بازگردد که اگر در این مدت درآمدی وجود نداشته باشد فاجعه است.

مثال جالبی را یکی از دوستان در سالیان قبل که در کلاس درس بودیم گوشزد کرد او می گفت، هر یک از ما برای خانه، ماشین، اموال و مستغلات خود بیمه خریداری می کنیم، ولی برای خود که منشاء ایجاد درآمد است و لازمه بقاء می باشد فکری نکرده ایم. در داستانها شنیده ایم که یک نفر غازی را پیدا کرد که هر روز صبح برایش تخم طلا می گذاشت، حال تصور فرمایید که ما حاضریم آن طلا را در مقابل حوادث و دزدی بیمه کنیم، ولی آن غاز را نه؟

برای بهره مندی از مزایای بیمه از کارافتادگی بایستی با بروکر خود تماس بگیریم و نوع حرفه، آخرین رقم درآمد سال قبل، سن و سال و کمی هم از وضعیت سلامتی(سیگار می کشید یا خیر) او را مطلع نمایید. این بیمه نامه برای مدت زمانی که شخص قادر به فعالیت اقتصادی نیست معتبر است و معمولا برای ۲ تا ۵ سال یا تا ۶۵ سالگی قابل خریداری است.

با اختصاص روزی۲،۳ دلار قادرید خود را برای مدت معین شده در بیمه نامه در مقابل بیماری و حادثه بیمه نمایید. به خاطر داشته باشید که در زمان خرید بیمه از بروکر خود بخواهید که شما را برای مدت ۲۴ ساعت شبانه روز بیمه کند نه فقط برای مدت زمانی که مشغول کار هستید.

با آرزوی سلامتی و بهروزی شما هموطنان عزیز.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com