کانادا به توافق بین کشورهای ۱ +۵ و ایران خوش بین نیست

شهروند علی شریفیان: آخر هفته گذشته بالاخره پس از مذاکراتی که در سال های اخیر از حدود ۱۸ ماه پیش و پس از رسیدن حسن روحانی به ریاست جمهوری، هئیت نمایندگی جمهوری اسلامی به ریاست محمدجواد ظریف با نمایندگان کشورهای ۱ + ۵ با شرکت جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در لوزان سوئیس به توافق رسیدند که بر اساس آنچه هنوز جزئیات آن به طور کامل روشن نیست، قراردادی در آخر ماه جون به امضاء برسانند.

خبر این توافق بازتابی گسترده یافت و از جمله برای دو سه روز سرفصل خبری رسانه های کانادا شد

راب نیکلسون، وزیر دفاع کانادا

راب نیکلسون، وزیر دفاع کانادا

.

در توافقنامه ای که از سوی دو طرف مذاکرات با تفاوت هایی به فارسی و انگلیسی منتشر شده آمده است که ایران باید شمار سانتریفیوژ خود را از ۱۹۰۰۰ دستگاه به ۶۱۰۴ دستگاه کاهش دهد و تنها از ۵۰۶۰ سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم برای مصارف پزشکی استفاده کند.

از سوی دیگر آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا به مرور و به شرط این که ایران به مفاد قرارداد به درستی عمل کند، تحریم های خود را علیه ایران لغو کنند. باراک اوباما و مقامات کاخ سفید این توافق را «رویدادی تاریخی» خواندند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی آن را «برد – برد» توصیف کرد. جیمز بزان، منشی پارلمانی وزیر دفاع از سوی دولت فدرال کانادا درباره این توافق گفته است ما اگر ببینیم که ایران صادقانه مفاد قرارداد را اجرا می کند، آن وقت موضع ایران را باور خواهیم کرد و تا آن زمان به این توافق خوش بین نیستیم.

راب نیکلسون، وزیر دفاع دولت فدرال ضمن تقدیر از زحمات نمایندگان کشورهای ۱+۵ و تلاش هایی که در مذاکرات داشته اند، گفته است «ما ایران را با عملش قضاوت خواهیم کرد و نه با آنچه می گوید.»