Motazedi

عزیز معتضدی

نگاهی به نمایشگاه آثار علی فرهودی در گالری «خاکی» بوستون

گالری خاکی در بوستون به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت علی فرهودی عکاس صاحب‌سبک ایرانی- آمریکایی نمایشگاهی از آثار این هنرمند برپا کرده است.

عنوان نمایشگاه برگرفته از یکی از آثار فرهودی به نام “انکسار نور” بیانگر سبک و نگاه ویژه این عکاس در بیشتر آثاری‌ست که از خود به جا گذاشته استFarhoodi-H1.

علی فرهودی زاده تهران در سال ۱۳۳۰ خورشیدی دانش‌آموخته مدرسه عالی تلویزیون و سینما در رشته فیلمبرداری و عکاسی بود. پس از پایان دوره‌ی این مدرسه با استفاده از بورس تحصیلی دو ساله به عنوان دانشجوی ممتاز از طرف سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران برای دیدن یک دوره‌ی فشرده تخصصی در زمینه ارتباطات به دانشگاه بوستون رفت. بعد از انقلاب مدت کوتاهی به ایران برگشت، سپس بار دیگر راهی آمریکا شد و دوره‌ی تخصصی خود را با کار و هزینه شخصی تا کسب مدرک دکترا در همان دانشگاه بوستون ادامه داد. فرهودی پس از دریافت دکترا و تشکیل خانواده در آمریکا در حدود بیش از یک دهه به عنوان تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی کار کرد. دریافت یک جایزه امی و جایزه‌ی دیگری از جشنواره فیلم نیویورک حاصل دوران فعالیت تلویزیونی علی فرهودی در آمریکا است. با این همه عشق اول فرهودی از زمان تحصیل در مدرسه عالی تلویزیون و سینما تا بازپسین روزهای زندگی‌اش در بیستم مارس ۲۰۱۴ میلادی همزمان با شب سال نو ۱۳۹۳ خورشیدی همچنان عکاسی بود. علی فرهودی در همه این سال‌ها هیچ‌گاه دوربینش را زمین نگذاشت و پس از سال‌ها تهیه‌کنندگی و تدریس در دانشگاه‌های بوستون، ماساچوست و انستیتو هنر نیو‌اینگلند از سال ۲۰۰۲ به بعد به‌طور تمام وقت همه‌ی تمرکز و فعالیتش را صرف هنر و عشق اولش عکاسی کرد. فرهودی از آن هنگام تا زمان خاموشی‌اش نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی از جمله در بوستون، لس‌آنجلس، لاگونابیچ، وست‌لیک و گالری آرتای تورنتو برپا کرد، ضمن این‌که در این سال‌ها گاهی دوره‌های موقت آموزشی و راهنمایی دانشجویان عکاسی را از طریق آنلاین دنبال می‌کرد و به عنوان داور در جشنواره‌های مختلف عکاسی حضور می‌یافت.

بهشت و زمین

آثار علی فرهودی را می‌توان نمونه شاخصی از روحیه هنرمندی مسئول، کمال‌گرا و آگاه به مسایل اجتماعی و مشکلات امروز بشری دانست. او که از ستایشگران هنرمندان گرافیتی معروف دنیا و حساس به نابرابری‌ها، بی‌عدالتی‌ها و تخریب محیط زیست بود در آثار خود می‌کوشید به جای سیاست و شعار با مخاطب خود از راه  زیبایی‌های گریزنده رنگ و نور و نشان دادن تأثیر شفابخش و خلاقه آن بر روح انسان ارتباط برقرار کند. تلطیف روح انسان به زعم او پادزهر خشونتی بود که زندگی همه‌ی ما را زیر تأثیر خود قرار داده است و فرهودی با این انگیزه زیبایی‌هایی را که هر دم از برابر چشم‌های نگران و مترصد خبرهای خشونت‌بار رسانه‌ها از برابر ما می‌گریزند شکار می‌کرد و به چشم‌مان می‌آورد. او بیش از حرص و آز و خشونت و جنگ نگران نابینایی انسان بود، یا دلیل غالب کاستی‌ها را در همین ندیدن زیبایی‌های گریزنده‌ای می‌دید که هر دم از کف‌شان می‌دهیم. او بهشت را شاید بتوان گفت در درخشندگی آفتاب و انکسار نورهای خیره کننده آن بر در و دیوار همین دنیا می‌دید. برای تهیه برخی از ساده‌ترین مجموعه تصاویر “زمین و بهشت” که هر کدام بر یک لحظه گریزنده نوری بر سطحی هندسی متمرکز شده گاهی دو‌ سه سال کار فکری و فنی می‌کرد و این شاید  به چشم ببینده‌ عادی نیاید، هر چند صمیمیت و صفای باطن عکاس از چشم او پوشیده نمی‌ماند. علی فرهودی به این ترتیب بیشتر توجه خود را در عکاسی معطوف به اشیاء و مناظری می‌کرد که زیبایی خودشان را از ما پنهان می‌کنند، یا شیو‌ه‌های زندگی ما بر مداری افتاده که خود ناخواسته این زیبایی‌ها را از خود دریغ می‌کنیم.

http://www.khakigallery.net

http://www.alfaphotography.com

توضیح عکس‌های ضمیمه:

عکس ۱: تصویر زنده‌یاد علی فرهودی

عکس ۲: «بهشت و زمین»، کالیفرنیا- تورنتو، ۲۰۰۶- ۲۰۰۴، علی فرهودی در مجموعه عکس هایی زیر این عنوان به گفته خودش در جستجوی برداشتی تجریدی از حرکت در دل سکون و سکوت بود. تصاویری که لحظه هایی زودگذر، پیش از به هم زدن یک پلک را به ثبت می رسانند و بیشتر به زبان شعر نزدیک اند.

عکس ۳: از همان مجموعه، نمایشگاه لاگونا بیچ، کالیفرنیا

عکس ۴: از آخرین کارهای علی فرهودی، این تصویر همراه چند عکس برگزیده از عکاسان سرشناس آمریکایی تا پایان سال جاری در یک تور سراسری در آمریکا به نمایش در می‌آید.