شهروند علی شریفیان: نارندرا مودی، نخست وزیر کاریزماتیک هند روز سه شنبه در فرودگاه اتاوا مورد استقبال جیسون کنی، وزیر دفاع و پیر پولی ایور، وزیر نیروی انسانی دولت فدرال قرار گرفت. نارندرا مودی برای یک سفر سه روزه به کانادا آمده است. در تمام طول این سفر استفن هارپر با او همراه خواهد بود. آنها پس از مذاکرات مفصل خود در اتاوا به تورنتو سفر کرده و قرار است به ونکوور هم سفر کنند. رهبران دو کشور موضوعات زیادی برای بحث ، رایزنی و تبادل نظر دارند. آنها از جمله قرار است درباره گسترش داد و ستد تجاری بین دو کشور، مسائل مربوط به محیط زیست پیش از همایش جهانی سازمان ملل در پاریس در ماه دسامبر، مسائل امنیتی و تبادلات فرهنگی مذاکراتی داشته باشند.

به عقیده ناظران سیاسی در ضمن این مذاکرات، هارپر می تواند از حضور نخست وزیر هند در کانادا استفاده کند و در آستانه انتخابات جامعه یک میلیون و دویست هزار نفری پر نفوذ هندی تباران را به رای دادن به کاندیداهای حزب تحت رهبری اش در سه شهر اتاوا، تورنتو و ونکوور تشویق کندindian-prime-minister-H5.

بنا به گفته یک استاد امور سیاسی هارپر در این زمینه مهارت ویژه ای دارد. به عنوان نمونه موضع گیری او در مخالفت و حملاتش به روسیه نخست وزیر را در میان بیش از یک میلیون اکرایینی که در کانادا زندگی می کنند، محبوب تر کرده است تا آنجا که می تواند روی آرای این اقلیت در انتخابات پیش رو حساب کند. جامعه هندی تباران هندی در زمینه سیاست بسیار فعال هستند و در تمام سطوح حکومتی شرکتی فعال دارند.

غروب پنجشنبه از نارندرا مودی در استادیوم تورنتو همچون یک ستاره راک از سوی مردم استقبال شد. نارندرا مودی اولین نخست وزیر هند است که بعد از چند دهه به کانادا سفر می کند. آخرین بار در دوران پیر الیوت ترودو، ایندیرا گاندی به سال  ۱۹۷۳ به کانادا سفر کرد مورد استقبال ترودو، نخست وزیر وقت کانادا قرار گرفت.