به نوعی، در همه مذاهب و ادیان دنیا، به پیروان، روزه توصیه شده است که صرفاً برای سلامتی و بهزیستی تن و جان و روان می باشد. علاوه بر این بشر از روزی که خود را شناخته در مواقع ناهنجاریها و بیماریها و ناملایمات زندگی روزه می گرفته و شواهد موجود نشانگر آنست که بسیاری از پیامبران دست به روزه درازمدت ۴۰ روزه می زدند و در این مدت با دوری از غذاهای ظاهری و تمایلات مادی در عالمی روحانی ایامی را گذرانیده و در زمان و شرایط مخصوص به دنیای مادی برمی گشتند.

در بعضی از کشورهای دنیا و در بین قبائل مختلف روزه در حقیقت بهترین داروی درمان دردهای جسمی و روحی است. هنوز در بسیاری از بیمارستانهای آلمان بیماران را تشویق به روزه پزشکی می کنند و گاهی تا چند روز بیمار غیر از آب اجازه ی مصرف هیچ نوع غذایی را ندارد. به عبارت دیگر بیمار را آماده می کنند تا با روزه گرفتن و نخوردن غذا به بدن خود فرصت دهد تا خانه تکانی کند و سمومی را که به همراه غذا و هوا و محیط زیست و در نتیجه ی فعل و انفعالات و سوخت و سازها در بدن به وجود آمده، پاکسازی کند. تقریبا در تمام این دسته از روزه ها نوشیدن آب و برخی از مایعات مجاز است زیرا سموم بدن باید به وسیله ی آب و مایعات از کلیه ها خارج گردد.

روزه ی پزشکی در بسیاری از مراکز پزشکی و برای گروهی از بیماری های مزمن مانند ناهنجاری های دستگاه گوارش مخصوصاً کبد و کیسه صفرا، بیماری های قلب و عروق، بیماری قند، بعضی از سرطانها، بیماری های کلیه، چاقی و غیره کاربرد دارد و نتایج آن از سم زدایی بدن به وسیله ی مواد شیمیایی که امروزه متداول گردیده بهتر و موثرتر است.

شما می توانید نسبت به سن و جنس و نوع بیماری خودتان تدارک روزه ی پزشکی را ببینید. مثلا روزه ی پزشکی به همراه کرفس و آب سبزیجات دیگر، نوشیدن آب میوه های تازه، مصرف مقدار لازم و کافی آب و یا خوردن مقداری میوه و سبزی تجربه گردیده و نتایج بسیار جالبی به بار آورده است. در این مدت که ممکن است از ۲۴ ساعت تا چند روز به طول انجامد باید از مصرف غذاهای حیوانی، مصرف سیگار و الکل به کلی دوری نمود و به تمام دستگاه های بدن اجازه داد با همکاری همدیگر خانه تکانی کنند و نوعی سم زدایی را انجام دهند.

ویتامین D و کاهش وزن

در دو دهه ی اخیر بسیاری از خواص ناشناخته ویتامین D معلوم گردیده و مقام مخصوصی به این ویتامین داده است. این بار پژوهشگران دانشگاه مینه سوتا طی بررسی جالبی بر روی ۳۸ مرد و زن سنگین وزن معلوم ساختند که ویتامین D می تواند موجب کم شدن وزن بدن گردیده و از بروز چاقی جلوگیری نماید. قبلاً گزارش شده بود که در برنامه کم کردن وزن بدن مانند داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش، اگر مقداری ویتامین C  به رژیم غذایی روزانه افزوده شود، متابولیسم و سوخت و ساز انرژی و چربی در بدن افزایش می یابد و کم شدن وزن بدن سرعت می یابد. این بار پژوهشگران دریافتند که وجود ویتامین D هم در بدن عملی نظیر ویتامین C را انجام داده و نه تنها از جمع شدن چربی در بدن جلوگیری می کند، بلکه در سوخت و ساز آن نیز نقش دارد و در نتیجه موجب کم شدن وزن بدن می گردد.

طبق آمار منتشر شده حدود ۷۵ درصد از نوجوانان آمریکایی و بزرگسالان کمبود ویتامین D دارند و به اندازه ی کافی این ویتامین را از طریق غذا و اشعه خورشید به دست نمی آورند که می تواند در درازمدت سبب بروز بیماری هایی مانند پوکی استخوان، سرطان، بیماری قند و بیماری های قلبی شود. در مورد افراد چاق هنوز به وضوح معلوم نیست که آیا کمبود ویتامین D سبب ازدیاد وزن می شود و یا چاقی زیاد موجب نوعی کمبود ویتامین D در بدن می گردد، ولی به طور مسلم بین کمبود ویتامین D و ازدیاد وزن بدن رابطه ای مسلم وجود دارد. ویتامین D به همراه کلسیم رژیم غذایی سبب تنظیم فشار خون شده و در کنترل قند خون نقش دارند. عدم تعادل این دو ویتامین و املاح معدنی در بدن موجب افزایش نوعی آنزیم می شود که در چگونگی سوخت و ساز چربی بدن مهم است که در نهایت می تواند در انباشته شدن چربی زیادی در بدن کمک نماید و منجر به چاقی شود. دانشمندان مقدار مورد نیاز ویتامین D را بین ۴۰۰ تا یکهزار واحد بین المللی در روز توصیه می کنند.

شکلات دوست قلب و عروق

پژوهشگران کانادایی اعلان نمودند که خوردن مقدار کمی شکلات در روز امکان بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد. قبلاً دانشمندان اروپایی نیز گزارش کرده بودند که خوردن شکلات فشار خون بالا را کاهش داده و در نهایت از بروز بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند.

در آلمان بیشتر از ۱۹ هزار نفر زن و مرد ۳۵ تا ۶۵ ساله به مدت ۱۰ سال بررسی و پیگیری گردیده و نتایج بررسی نشان می دهد که خوردن حدود ۸ گرم شکلات در روز می تواند به صورت چشمگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری کند. به عبارت دیگر افرادی که شکلات مصرف می کنند ۳۹ درصد کمتر به بیماری ها و عوارض نامطلوب قلب و عروق دچار می شوند که رقمی است بزرگ.

در مورد اینکه چرا و چگونه شکلات و ترکیبات موجود در آن می تواند سبب سلامت قلب و عروق گردد، نظریه هایی وجود دارد. عده ای عقیده دارند که فیتوکمیکال معروف فلاوانول Flavanols که در کاکائو وجود دارد به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی اش می تواند قلب و عروق را سالم نگه دارد. هر قدر رنگ شکلات تیره تر باشد و مقدار کاکائوی به کار برده در آن زیادتر باشد اثرش در سلامتی قلب و عروق زیادتر است. در ضمن عقیده بر این است که ترکیبات شکلات سبب آزاد شدن اکسید نیتریک از جدار داخلی عروق می گردد که در انعطاف و انبساط بافت های عروق نقش مهم دارد که در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد و باری از دوش قلب برمی دارد. اکسید نیتریک همچنین در عملکرد Platelet موجود در خون موثر می باشد و نمی گذارد چسبندگی در خون به وجود آید و در نتیجه به سکته ی قلبی و مغزی منجر می شود.

تحقیقات علمی نشان می دهند که خوردن حدود یکصد گرم شکلات سیاه (با حداقل ۷۰ درصد کاکائو) که شکر آن کم است می تواند سبب خوش خلقی و همچنین سلامت قلب و عروق گردد. شکلات های معمولی حاوی مقدار زیادی شکر هستند که منجر به چاقی می شوند. به همین جهت در انتخاب و مصرف شکلات باید دقت شود و در خوردن آن نباید زیاده روی کرد.

پاسخ به سئوالات خوانندگان شهروند

اگر ممکن است در مورد خواص خیار بنویسید. آیا پوست خیار هم خاصیت دارد؟

پاسخ: خیار حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین های B مخصوصاً اسید فولیک است که در ساختمان DNA سلول های بدن و گلبول های خون وجود دارد. این ویتامین در تکامل درست و سالم مغز و اعصاب جنین نقش دارد. خیار همچنین حاوی مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم است که در پایین آوردن فشار خون بالا موثر است. در ضمن در خیار آهن و منیزیوم و فسفر و روی هم وجود دارد. خیار، قند و کلسترول خون را کاهش می دهد و ادرارآور است. خیار، مخصوصاً پوست خیار بهترین دوست پوست بدن بوده و در درمان التهاب چشم کمک می کند.

پوست خیار حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن یا نوع اولیه ویتامین A است که مقدارش از خود خیار زیادتر می باشد. از پوست خیار و عصاره ی آن در صنعت زیبایی استفاده می شود. پوست خیار را با مقداری واکس یا موم می پوشانند تا تازه مانده و آب درون آن به سادگی تبخیر نشود. در این صورت می شود آن را با مقداری از مایع ظرفشویی و به همراه آب تمیز نمود و برای اطمینان کامل از اینکه موم یا واکس مورد نظر که گاهی به همراه مواد شیمیایی مصرف شده به کلی پاک شود، بهتر است یک بار دیگر خیار را با مقداری آب و یکی دو قاشق سرکه ی سفید شستشو نمود و تمیز کرد. خوردن پوست خیار به علت خواص زیاد آن توصیه می شود.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net