سایت حقوق معلم و کارگر ـ علیرضا هاشمی سنجانی، فعال صنفی معلمان و عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران صبح شنبه بازداشت شد.
دبیرکل سازمان معلمان ایران متعاقب حکمی که در سال ۸۹ علیه او صادر شده بود، بازداشت شد. اجرای این حکم تاکنون به تاخیر افتاده بود. آقای هاشمی در سال ۸۹ پس از آنچه که قائم مقام سازمان متبوعش درمورد «پیگیری مطلبات صنفی» و «دیدار با خانواده‌های معلمان زندانی» می‌خواند به ۵ سال زندان محکوم شده بود.
«طاهره نقیئی»، قائم مقام سازمان معلمان ایران امروز در این باره گفت «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» از جمله اتهامات آقای هاشمی در دادگاه یاد شده بوده است.
گزارش شده که آقای هاشمی به زندان اوین منتقل شده است.
گفتنی است آقای هاشمی یکبار دیگر در تاریخ ۲۳ اسفند ۸۵ در پی تجمع معلمان مقابل مجلس همراه با گروهی از فعالان صنفی بازداشت شده بود. او در‌‌ همان زمان به ۳ سال حبس محکوم شده بود اما حکم صادره علیه او پس از اعتراض و درخواست تجدید نظر لغو شدteachers-protest.
علی رضا هاشمی، دبیر کل مستعفی سازمان معلمان ایران است. وی اولین بار در اسفند ۸۵ به همراه تعدادی دیگر از فعالان صنفی معلمان که به علت اعتراض به عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند دستگیر شده بود.
این در حالی ست که ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور در روز پنجشنبه شاهد تجمع گسترده معلمان بود. شمار زیادی از معلمان سراسر کشور در اعتراض به وضع معیشتی خود، تجمع سکوت برگزار کردند. بر پلاکاردهایی که در دست معلمان بود نوشته شده بود، «ما از فرق می‌نالیم، نه از فقر»، «معلم فرهنگ‌ساز جامعه را دریابید» و «معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است».
معلمان مدت‌هاست که خواستار افزایش دستمزد‌ها، بهبود وضع معیشتی و رفع تبعیض حقوقی بین خود و سایر کارمندان دولت هستند، خواسته‌ای که تاکنون سرانجامی به خود ندیده و پایان خوشی نداشته است.
در ادامه تجمع‌های اعتراضی، معلمان در شهرهای تهران، کرج، اراک، ساوه، خمین، دهدشت، شهرکرد، سنندج، قروه، مریوان، خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، نورآباد، دلفان، کرمانشاه، یزد، بجنورد، سبزوار، جاجرم، زنجان، ابهر، قزوین، مشهد، بندرعباس، بندر امام، بوشهر، قزوین، همدان، شاهرود، ایلام، رشت، شهرضا، زاهدان، زرین‌دشت، داراب، ایوان و… گرد هم آمدند تا بار دیگر صدای اعتراض و خواسته‌های صنفی‌شان را به گوش مسئولان برسانند.
در تهران علاوه بر تجمع بیش از ‌هزار نفری معلمان مقابل اداره آموزش و پرورش، گروهی ۳۰۰نفره از معلمان مقابل مجلس تجمع کردند. معلمان در تعدادی از استان‌ها، علاوه بر ادارات آموزش‌و‌پرورش، همزمان مقابل ساختمان‌های فرمانداری و استانداری هم تجمع کرده اند. آنها علاوه بر مشکلات معیشتی، از کم توجهی به بیمه طلایی فرهنگیان در شهرهای بزرگ، برخوردار نبودن از خدمات سفر، ناکارآمدی طرح رتبه‌بندی معلمان و همتراز نبودن حقوق فرهنگیان دارای تحصیلات تکمیلی با دانشگاهیان اعتراض داشتند.