شهروند علی شریفیان: شنبه هفته گذشته کمی از نیمروز گذشته زلزله ای به قدرت هفت و هشت دهم درجه ریشتر کشور کوچک و فقیر نپال را به شدت لرزاند. زلزله ای به این شدت از ۸۰ سال پیش تا کنون در این کشور بی سابقه بوده است.

بر اساس آخرین آمارهایی که به وسیله سازمان ملل متحد و سازمانهای امدادگر دیگر هزاران نفر ناپدید و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر هم بی خانمان شده اند. در این زلزله پایتخت نپال سه متر جابجا شده است. شمار قربانیان از ۵۰۰۰ نفر گذشته، هزاران نفر ناپدید شده و ۵۰۰ هزار نفر خانه و کاشانه خود را از دست داده اندnepal-1.

سازمان ملل متحد و نیروهای امدادی چند کشور جهان و از جمله کانادا به کمک زلزله زدگان شتافته اند. در اولین اقدام کانادا اعلام کرد پنج میلیون دلار کمک مالی به نپال می کند بعدا این رقم افزایش یافت. «دارت» نیروی ویژه امداد واکنش سریع بلافاصله به منطقه زلزله زده اعزام شد. علاوه بر این تاکنون یک هواپیمای سی سی ۱۷ حامل پتو، مواد غذایی فاسد نشدنی، دستگاه های تصفیه آب، ژنراتور برق و دیگر ابزار و وسایل لازم هم به نپال فرستاده شده است. جامعه نپالی های کانادا که شمارشان به حدود ۱۵۰۰ نفر می رسد تاکنون تلاش های زیادی کرده اند تا به هموطنان خود کمک کنند.

در روزهای شنبه و یکشنبه، پس از انتشار خبر، نپالی های مونترال ۵۰۰۰ هزار دلار پول نقد برای کمک به هموطنان خود جمع آوری کرده اند. اتاوا اعلام کرد به ازای هر دلاری که مردم از طریق صلیب سرخ یا دیگر سازمان های معتبر امدادی به زلزله زدگان نپال کمک کنند، دولت هم یک دلار کمک می کند. زلزله علاوه بر اینکه بیشتر قسمت های کاتماندو، پایتخت نپال را که بافتی قدیمی دارد، در هم کوبیده بلکه گمان می رود صدها روستا تا فاصله چندین کیلومتری کاتماندو را هم به طور کامل از بین برده باشدnepal-2.

این زلزله سبب ریزش بهمن بزرگی در سلسله کوه های هیمالیا و از جمله اورست شده است. بر اساس آخرین گزارش ها دست کم ۲۰ کوهنورد از جمله چند کانادایی بر اثر وقوع بهمن جان خود را از دست داده اند. نمایندگی وزارت امور خارجه کانادا اعلام کرده در هنگام وقوع زلزله حدود ۴۰۰ کانادایی که اکثرا برای گردشگری و کوهنوری به نپال سفر کرده، در این کشور بوده اند. کانادایی هایی که قصد داشته اند از نپال خارج شوند شکایت دارند که کمک مهمی از کارکنان کنسولگری کانادا دریافت نکرده اند. وزارت امور خارجه خبر داده برای کمک به کانادایی ها در نپال دیپلمات هایی به این کشور اعزام شده اند. در گزارش ها آمده است که ریزش بهمن در منطقه ای بوده که حدود ۴۰۰ کوهنورد عازم قله اورست در آنجا در کمپ هایشان اقامت داشته اند.