اول مه، یازده اردیبهشت، روز جهانی کارگران را در شرایطی گرامی می داریم که وضعیت معیشتی زحمتکشان جامعه بسیار وخیم تر از پیش شده است. به موازات این شرایط اعتراض طبقات زحمتکش نیز افزایش یافته است. پاسخ این خواست ها، البته سرکوب نیست. ما نویسندگان خود را متعلق به آنها می دانیم و از خواست افزایش دستمزد و حفظ کرامت انسانی آنها حمایت می کنیمworld-labour-day-H4.

کانون نویسندگان ایران خواستار آزادی فعالیت تشکل های مستقل و آزادی فعالان و رهبران دربند کارگران، معلمان و پرستاران است.

روز اول ماه مه، یازده اردیبهشت بر تمامی مزدبران گرامی باد.

کانون نویسندگان ایران

اعتصاب صدها کارگر قطار شهری اهواز

رادیو زمانه: شرکت پیمانکار کیسون که ساخت قطار شهری اهواز را برعهده دارد همچنان به مطالبات صنفی کارگران خود بی‌توجه است و پنج ماه است که حقوق کارگران را پرداخت نکرده است. به همین دلیل بیش از ۷۵۰ کارگر پیمانکار این شرکت در یک اقدام اعتراضی، دو روز است که دست از کار کشیده‌اندrailway-workers.

این نخستین بار نیست که کارگران قطار شهری اهواز حقوق خود را برای چند ماه دریافت نمی‌کنند.

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، کارگران معترض در بخش‌های مختلف، از جمله ترانسفور، تعمیرات، عملیات خاکی و اجرا فعالیت شغلی خود را متوقف کرده‌اند.

کارگران معترض می‌گویند کارفرما دلیل پنج ماه تعویق حقوق‌شان را «کمبود منابع مالی» عنوان کرده است در حالی‌که تمام صورت وضعیت‌های شرکت کیسون به موقع از سوی شرکت قطار شهری اهواز پرداخت می‌شود.

کارفرمای شرکت پیمانکاری کیسون به کارگرانی که پنج ماه حقوق طلب دارند می‌گوید اگر با وضعیت مالی شرکت مشکل دارید می‌توانید با گرفتن ۵۰ درصد از مطالبات معوقه خود تسویه حساب کنید.

به‌گفته کارگران معترض در پروژه قطار شهری اهواز کارگران هر ماهه حقوق خود را با تأخیر دریافت می‌کنند، اما حاضرند با دریافت سه ماه از مطالبات معوقه خود به کارشان بازگردند.

این نخستین بار نیست که کارگران قطار شهری اهواز حقوق خود را برای چند ماه دریافت نمی‌کنند. پیش از این، آن‌ها در فروردین‌ماه سال جاری نیز حقوق ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند سال گذشته را دریافت نکرده‌ بودند.

شرکت پیمانکاری کیسون در اجرای پروژه قطار شهری اهواز حدود ۹۰۰ کارگر قراردادی با سابقه دارد. کارگرانی که دارای سوابق کاری ۳ تا ۱۲ساله هستند در بخش‌های حفاری، تأسیسات، خدمات و حراست فعالیت می‌کنند، از وضعیت شغلی خود رضایت ندارند.

کارگران قطار شهری اهواز پیش‌تر در بهمن سال ۱۳۹۱، آذر سال ۱۳۹۲، خرداد سال ۱۳۹۳ و مهرماه ۱۳۹۳ نیز در اعتراض به عقب‌افتادن چندماهه پرداخت حقوق خود دست به تجمع و اعتصاب زده ‌بودند.

شرکت کیسون پس از تجمع یادشده، تعدادی از کارگران فعال در سازماندهی این تجمعات صنفی را به «بهانه‌های غیرصنفی» اخراج کرده ‌بود.