pen--sattar-beheshti

صدای آمریکا: کمیته آزادی قلم مؤسسه «پِن نیوانگلند» جایزه موسوم به «واسیل استوس» خود در سال ۲۰۱۵ را به ستار بهشتی وبلاگنویس فقید ایرانی اهدا کرد.

ستار بهشتی در سال ۱۳۹۱ به دلیل انتشار مطالب انتقادی از حکومت ایران در وبلاگ خود توسط پلیس امنیت سایبری بازداشت شد و بر اثر آسیب های ناشی از شکنجه در طول بازداشت، جان خود را از دست داد.

مراسم اهدای جایزه انجمن قلم آمریکا پنجشنبه شب در دانشگاه ام.آی.تی شهر بوستون در ایالت ماساچوست برگزار شد.

جلد شهروند 1541 مورخ 7 می 2015

جلد شهروند ۱۵۴۱ مورخ ۷ می ۲۰۱۵

این جایزه هر سال به نویسندگانی داده می شود که به دلیل بیان صلح آمیز نظرها و آرای خود، مورد تعقیب و آزار قرار گرفته و در برابر سانسور و فشار مقاومت کرده‌اند.

این جایزه به احترام واسیل استوس، شاعر پیشرو اوکراینی و یکی از آخرین شاعران اوکراین که در اردوگاه گولاک اتحاد جماهیر شوروی سابق درگذشت، به نام او نامگذاری شده است.

این نخستین بار است که این جایزه به یک وبلاگنویس و نویسنده ای که در قید حیات نیست، اهدا می شود. ستار بهشتی، وبلاگنویس منتقد گمنامی بود که نامش پس از مرگ در زندان بر سر زبانها افتاد.

گوهرعشقی مادر ستار بهشتی، از طریق پیامی ویدئویی از انجمن قلم آمریکا برای اهدای این جایزه به فرزندش سپاسگزاری کرد و آرزو کرد که دیگر زندانی سیاسی در اوین نباشد.

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و مجید نفیسی، شاعر ایرانی هم پیام های ویدئویی برای این مراسم ارسال کردند و چند شاعر آمریکایی نیز درباره ستار و آزادی بیان اشعاری خواندند.

بیژن مهر سردبیر خبرگزاری جبهه ملی ایران در آمریکا، که در این مراسم حاضر بود، به بخش فارسی صدای آمریکا گفت حاضران در جلسه به موضوع نقض حقوق بشر در ایران از زمان روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی اشاره کرده و برخورد با دگراندیشان و منتقدان در ایران را «موضوعی سابقه دار» خواندند، که تا به امروز ادامه یافته است.

در پایان این مراسم، شهریار مندنی پور نویسنده نام آشنای ایرانی، در مورد «وضعیت ناامن» نویسندگان و روزنامه نگاران در ایران سخن گفت و جایزه واسیل استوس را از سوی انجمن قلم نیو انگلند به ستار بهشتی اهدا کرد.

سخنرانان این مراسم، میراث ستار را اهمیت به موضوع حقوق بشر و آزادی بیان در ایران خواندند.