netherland

شهروند – علی شریفیان: روز ۵ ماه می ۱۹۴۵ روزی است که هلندی ها هیچگاه فراموش نمی کنند. در این روز تاریخی نیروهای کانادایی پس از نه ماه نبرد همه جانبه با ارتش نازی ها توانستند این کشور را از اسارت آلمان ها آزاد کنند. به این مناسبت هر ساله مراسم ویژه ای در هلند و در نزدیکی گورستانی که در مرکز هلند قرار دارد و سربازان جان باخته کانادا در آنجا به خاک سپرده شده اند، برگزار می شود. آزادسازی هلند در جنگ دوم پس از آزادی نورماندی انجام شد. در جریان آزادسازی هلند حدود ۷۶۰۰ سرباز کانادایی جان خود را از دست دادند.

امسال مراسم هفتادمین سالگرد این واقعه با شرکت تعدادی از کهنه سربازان کانادایی که اکنون بیشتر آنها حدود ۹۰ ساله اند و با حضور استفان هارپر و همسرش لورین و همینطور ژنرال تام میدن تاپ، فرمانده نیروی هوایی هلند برگزار شد. ۸۰۰ دانش آموز کانادایی هم امسال برای شرکت در این مراسم و اطلاع از تاریخ جنگ به هلند رفته بودند.

این مراسم مانند هر سال با رژه ارتش هلند، آتش بازی و کارناوال برگزار شد. هارپر بعد از پایان سفر غیر مترقبه و اعلام نشده خود به عراق و کویت هم مستقیما به هلند رفته و در این مراسم شرکت کرده است.