شهروند ـ فرح طاهری: دکتر امیر منبع چی و پرفسور پرهام اعرابی دو برنده از پنج برنده ی مخترع سال دانشگاه تورنتو هستند.

امیر منبع چی با همکاری پرفسور ریچارد کوبولد، PedicProbe را اختراع کرده است. او دو ماه پیش، طی یک ویدیوی کوتاه یک دقیقه ای در یوتیوب اختراعش را معرفی کرد.

این پروژه، تز دکترای امیر منبع چی در رشته ی مهندسی پزشکی بود که دو هفته پیش در دانشگاه تورنتو از آن دفاع کرد و دیگر رسما به جمع دکترها پیوست.

در گفت وگوی کوتاهی با منبع چی ضمن تبریک هم برای فارغ التحصیلی و هم دریافت عنوان مخترع سال، از اختراعش پرسیدم و اینکه در چه زمینه ای کاربرد دارد

پرفسور پرهام اعرابی (سوم از چپ) و دکتر امیر منبع چی (ششم از چپ) در کنار دیگر برندگان و مقامات دانشگاه تورنتو

پرفسور پرهام اعرابی (سوم از چپ) و دکتر امیر منبع چی (ششم از چپ) در کنار دیگر برندگان و مقامات دانشگاه تورنتو

.

دکتر منبع چی گفت: ما برای جراحانی که پیچ و مهره در ستون فقرات کار می گذارند، یک navigation درست کردیم که یک جور دستگاه اولتراساند یا مافوق صوت است. برای جراح که پیچ و مهره ها را داخل ستون فقرات کار می گذارد، این دستگاه دیواره های استخوان را به او نشان می دهد تا بداند دارد کجا کار می کند و از آن بیرون نزند که منجر به فلج شدن بیمار شود.

برای اینکه اختراع شما جزو برندگان سال قرار گیرد، بایستی ضمن فعال و پیگیر بودن در آن حوزه، توانسته باشید نظر شرکت ها را برای سرمایه گذاری و ساخت آن اختراع جلب کرده باشید.

دکتر منبع چی در این خصوص هم تلاش کرده و دو سال پیش شرکت خود را با اسم Spinesonics Medical تأسیس کرده است. او می گوید، تز دکترایش را تبدیل به یک شرکت کرده تا بتواند روی اختراعش کار کند. او توانسته با دریافت بودجه ی ۴۰۰هزار دلاری از دولت انتاریو، هم کارآفرینی کند و هم ساخت این دستگاه را به جریان بیندازد. دو همکار تمام وقت و چهار همکار پاره وقت در این شرکت کار می کنند.

امیر منبع چی می گوید، دکتر رضا مریدی، وزیر پژوهش و نوآوری، از این پروژه خیلی استقبال کردند چون هم اختراع بود و هم اشتغال زایی و هم knowledge economy یعنی دانشی که سبب تولید درآمد می شود.

برای آشنایی بیشتر با اختراع دکتر منبع چی به سایت شرکت او مراجعه کنید و ویدیوهای مربوطه را ببینید.

عنوان اختراع پرفسور پرهام اعرابی نیز Extended Touch User Interface است. پرفسور اعرابی دکترای خود را در مهندسی الکترونیک در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه استنفورد دریافت کرده و از همان سال استاد دانشگاه تورنتو است. او که متولد ۱۹۷۶ است به این ترتیب لقب جوانترین استاد دانشگاه را با ۲۵ سال سن به خود اختصاص داد.

پرفسور اعرابی، چندین اختراع به نام خود ثبت کرده است. اختراع جدید او نرم افزاری ست که با آن می توان صفحه نمایش هوشمند درست کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد پرفسور پرهام اعرابی و فعالیت هایش به سایت او مراجعه کنید:

from left to right: - Derek Newton(Executive Director, Innovations and Partnerships Office) - Amir Manbachi  - Professor Meric Gertler (President of the University of Toronto)  - Jennifer Fraser (Director of commercialization, Innovations & Partnerships Office)

from left to right:
– Derek Newton(Executive Director, Innovations and Partnerships Office)
– Amir Manbachi
– Professor Meric Gertler (President of the University of Toronto)
– Jennifer Fraser (Director of commercialization, Innovations & Partnerships Office)