می گویند یکی از راه های سالم تبلیغات در دنیای ناسالم و خصم آلوده سرمایه داری، استخدام پژوهشگران و دانشمندانی است که لنگ یک نخ سیگارند. فرضا شرکت های بزرگ تولید تخم مرغ، برخی از این دانشمندان نیازمند را استخدام می کنند تا بگویند تخم مرغ هایی که هر دانه شان حاوی یک من هورمون اند، بهترین غذاست. دانشمند مادر مرده می گوید اخوی یک چیزی بگویید که بگنجد. آخر تخم مرغ هورمونی، تخم زیرخاکی دایناسور نیست که کلی منفعت برای طرف های درگیر داشته باشد و از شما چه پنهان ما خودمان هم شب و روز تبلیغات کرده ایم که ای کلسترول دارانی که قرض دارید، بی خیال تخم مرغ شوید حالا چطور می شود یکمرتبه اعلانیه بدهیم که تخم مرغ دوست شماست. شرکت های بزرگ اما احتیاجی به استدلال و طرز فکر این دانشمندان مادر مرده ندارند. یک بروشور تمام رنگی از عکس های تحریک آمیز مرغ های مهربان و تخم شان چاپ می کنند و می نویسند اگر نمی توانید تخم شان را بخورید حداقل این حیوان نجیب را دوست داشته باشید و تاکید می کنند که این سخن ما نیست این را فلان دانشمند در لابراتوار ثابت کرده. آدمیزاد مادر مرده هم هرچقدر کلسترول داشته باشد بی خیال می شود و به خاطر اینکه پز بدهد که حیوانات را دوست دارد یواشکی و آزادانه هفته ای دو سه تا تخم مرغ می زند توی رگ.

حالا حکایتِ سیاست ورزی در جمهوری اسلامی است. می گویند احمدی نژاد به این دلیل برگزیده آقا بود و نظر آقا به ایشان نزدیک بود چون دستش کج نبود و به هیچوجه میلیاردها تومان پول مملکت را بر باد نداد و باد در غبغب می اندازند که چهره تابناک اپوزیسیون اکبر گنجی چنین ادعایی دارد والا ما به قبر پدر آغا بخندیم چنین حرف جالب و غم انگیز و مسخره ای بزنیم! و اینگونه می شود که احمدی نژاد دوباره با کمک دانشمندان اپوزیسیون به صحنه سیاست بازمی گردد.

chicken-H5***

کشف اسیدپاشان اصفهان

بعد از گذشت نزدیک به هشت ماه از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان، رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی با اشاره به «وجود چندین مظنون اصلی» تأکید کرد که «احتمال کشف» در این پرونده وجود دارد.

بلافاصله پس از انتشار این خبر ورثه زنده یاد کریستوفر کلم بُوس، در حالی که دست رئیس قوه قضاییه را می بوسیدند تمنا کردند بی خیال این پرونده شوند و اسیدپاشان را واگذار کنند به تیغ بران ابلفضل العباس. نماینده ورثه مرحوم کریستف به خبرنگاری ایتارتاس گفت: کریستوفر، با زحمت زیاد و خواهش و تمنا و دستمال پهن کردن جلو این و آن توانست قاره آمریکای جهانخوار را کشف کند و اسم خود را در کتاب گینس به ثبت برساند، اما اگر اسید پاشان کشف بشوند به احتمال صد درصد کشف ناچیز قاره آمریکا در مقابل کشف عظیم اسیدپاشان، حقیر جلوه خواهد کرد. نام نبرده اضافه کرد: به خدا قسم این کار از بی ناموسی بدتره و ما از رئیس اداره آگاهی اصفهان برادرانه می خواهیم دلِ این چند تا یتیم که با فروش البسه ی دست دومِ آن خدابیامرز ارتزاق می کنند را نشکنند و از خیر کشف اسیدپاشان بگذرند و اجازه بدهند کشف ناچیز قاره آمریکا و پنی سلین و الکل و قوه جاذبه زیر سایه این کشف بزرگ قرار نگیرد و آن بیچاره ها در چشم جهانیان ضایع نشوند. شنیده شده که ورثه مرحوم پاستور و خدابیامرز حاجی اسحاق نیوتون و زنده یاد پاسکال و زکریای رازی و چند کاشف ناراضی دیگر ضمن فرستادن درود بر ورثه کریستف کلمب گفته اند: دمتان گرم، حرف دلِ ما را زدید.

***

امان از دشمن ناباب

می گویند یک بابایی که میکروفون سرخود است و هر روز صبح قبل از اینکه رهبران جهان کرکره را بکشند بالا، کلفت بارشان می کند و می ریزد به حسابشان، هر بار که میکروفون اش را به قول ما بندری ها “چالو” می کند قیمت قبر در خاورمیانه یهویی گران می شود و از بس با دستگاه دشمن یاب تو کوچه پس کوچه های جهان دربدر به دنبال دشمن گشته دوست برایش بی معنی شده، چند روز قبل رفته سمت چادرهای عشایر کمپ داوود آباد و گفته می خواهید علیه دشمن ناباب بجنگید، ایول.

پرسیدن تو از کجا خبردار شدی؟

جواب داده ما از هر تلاش مذبوحانه دشمن خبر داریم، و دستگاهی را از کشکولش بیرون کشیده و گفته با این وسیله دستگاه دشمن یاب.

گفته اند: مارو گرفتی ها، این دستگاه گنج یابِه اخوی. طرف جواب داده امنیت منطقه رو بدید کنترات ما و برید آسوده بخوابید. ما متخصص کمک های بشر دوستانه ایم. داش حسین هم به قول آمریکایی ها یک تعارف کینگ عبدل گریتی تحویل داده و گفته بیا تو هم یه دوری بزن.

می گویند شیوخ منطقه فریادشان به آسمان رفته که عامو حسین تعارف بگیر و نگیر داره، نکن جون جدت، همون دفعه قبل که این بابا رو گذاشتی ترک ات و توی فاز یک و دو و سه ژنو ویراژ دادی قضیه یمن پیش اومد دیگه، مگه نشنیدی چهارتا جلمبر با موتور گازی رفتن اونور نقشه، پنج تا سرباز و یک درجه دار بدبخت رو دزدیدن، خودش یکماه بعد خبردار شده، دانشمندای هسته ای رو روز روشن بغل خونه اش ترور کردن نفهمیده از کجا خورده، فرمانده سابق ناجا که مسئول امنیت مملکته رو به جرم اختلاس گرفتن و دارن می زنن که پولا کجاست، چرا سهم مارو ندادی، ۱۲۰۰۰ هزار نفر بادیگارد و بادی بپا داره جرات نمی کنه تا سر خیابون جمهوری پیاده بره. و اضافه کردن که اخوی کمک های بشردوستانه چرا شامل حال نرگس محمدی و رهبران محبوس و بهایی ها و مردم ایران نمیشه؟

آخر سر هم گذاشتن تو کاسه اش که کل اگر طبیب بودی…

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com