خبرگزاری ایرانشهر: در گزارش لس‌آنجلس تایمز که دهم ماه می ۲۰۱۵ در این روزنامه پرتیراژ آمریکایی، همزمان با برگزاری دوره بیست و هشتم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  منتشر شده است، بزرگترین مرکز نشر فارسی زبان در خارج از ایران به نمایی از تبادل آزادانه اندیشه، سیاست و تاریخ تشبیه شده که به توصیف خبرنگار لس‌آنجلس تایمز، «زندگی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی در تهران را تداعی می‌کند پیش از آنکه انقلاب به رهبری یک آیت‌الله، قوانین سختگیرانه‌ای برای مردم و نحوه تفکر آنها ایجاد کند.»

این روزنامه در گزارش خود به برگزاری مرتب فعالیت‌های ادبی در محیط این مرکز فرهنگی اشاره کرده و از برگزاری شب شعری درباره فروغ فرخزاد خبر می‌دهد که در زمان بازدید خبرنگار لس‌آنجلس تایمز در بخش فرهنگسرای شرکت کتاب در حال برگزاری بوده ‌است و می‌نویسد: «اغلب شرکت کنندگان در این مراسم، ایرانیانی هستند که به اجبار وطن خود را ترک کرده‌اند» و در ادامه به توصیف شرایط و فضای حاکم بر گفتگو درباره شخصیت و شعر فروغ فرخزاد و معرفی او به خوانندگان انگلیسی زبان این روزنامه می‌پردازد.

خبرنگار لس‌آنجلس تایمز که خود اصلیت پاکستانی دارد در گفتگو با بیژن خلیلی موسس و مدیر شرکت کتاب وی را از دانشجویانی معرفی می‌کند که به دلیل وقوع انقلاب و در همان سال نخستین به قدرت رسیدن طرفداران آیت‌الله، تجربه زندان بدون محاکمه داشته است و پس از آن مجبور به ترک اجباری ایران شده است وسپس در آمریکا این موسسه فرهنگی را تاسیس کرده‌ استKhalili.

شرکت کتاب بزرگترین مرکز نشر فارسی زبان در خارج از مرز‌های ایران است که از سال ۱۹۸۱ تا کنون بیش از ۵۵۰ عنوان کتاب را به زبان فارسی منتشر کرده است. بخش عمده‌ای از کتب منتشر شده توسط این ناشر ایرانی‌امریکایی در ایران غیر قابل چاپ بوده و نشر آن ممنوع است. اگرچه برخی از عناوین کتاب‌های منتشر شده در شرکت کتاب با اعمال سانسور، تحریف و حتی تغییرات بنیادین و بدون اجازه ناشر یا نویسنده، از سوی برخی مراکز دولتی دخیل در صنعت نشر ایران در سال‌های گذشته در داخل ایران باز نشر شده است.

کتاب فروشی بزرگ شرکت کتاب، فرهنگسرا و موسیقی‌سرای شرکت کتاب، ابداع و انتشار مداوم تقویم ملی ایرانیان برای پاسداری از ایام ملی در دوره تبعید، راهنمای مشاغل جامعه ایرانیان آمریکا، مرکز اطلاعات ایرانیان لس‌آنجلس (۰۸ایرانیان)، بیست سال سابقه انتشار مجله ایرانشهر و امتیاز مجموعه رسانه‌ای ایرانشهر که خبرگزاری ایرانشهر نیز بخشی از آن است، از دیگر دستاوردهای شرکت کتاب بر شمرده شده ‌است. این موسسه بر اساس اقتصاد بازار آزاد تاسیس و اداره شده و هرگز از کمک‌های دولتی و خصوصی استفاده نکرده است.

خبرنگار لس‌آنجلس تایمز گزارش خود را با اشاره به بخشی از خاطرات موسس شرکت کتاب اینگونه به پایان برده است: «بیژن خلیلی کمتر از یکسال پس از رهایی از زندان به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. در حالی که ۱۰ جلد از کتاب‌های محبوبش را در چمدان  خود به همراه داشت. او می‌گوید هنوز آن کتاب‌ها را به عنوان یادگاری در نمایشگاه کتاب خود در بلوار وست‌وود در غرب لس‌آنجلس نگهداری می‌کند.»