وقتی آسم پس از غم و غصه بروز می کند

بابی، ۵ ساله، فرزند طلاق است، خیال می کرد هیچکس دوستش ندارد. با چشمانی درشت و زیبا وارد مطب شد. یکسالی بود که دچار نفس تنگی های مکرر شده بود. برای رهایی از این حمله ها در سال گذشته مجبور بوده است از puffer استفاده کند. حساسیت شدیدی نسبت به بادام زمینی، شکر، نیش حشرات، علف تازه، سیب زمینی و دود سیگار نشان می داد. حساسیت او در فصل بهار و روزهای گرم و مرطوب و ابری شدت می یافت. سرفه امان او را بریده بود. صبحها، اول وقت، با خلط شدید از خواب بیدار می شد. در طول روز، سرفه هایش خشک می شد و سینه اش به خس خس می افتاد. ناگفته نماند، از سه سالگی از اگزمای پوستی رنج می برده است که توسط داروهای استروئیدی تحت درمان قرار گرفته بوده که از آن زمان به بعد به آسانی سرما می خورد، به طوری که بلافاصله سینه و ریه اش درگیر می شد. یعنی با هر بار سرما خوردگی ناچیز، دچار یک ذات الرّیه جدی می شد.

او عاشق شیرینی بود ولی از غذاهای چرب فراری. هرگز تشنه نمی شد. او به توجه نیاز داشت، زود به گریه می افتاد و دلش می خواست ناز او را بکشند و در آغوشش بگیرند. زمانی که مادرش برای انجام ماموریتی مجبور به مسافرت شده بود، بابی دچار یکی از شدیدترین حملات آسمی زندگی خود شد، زیرا خیال کرده بود که مادرش او را برای همیشه تنها گذاشته و رفته است.

رمدی همیوپاتی که برای بابی در نظر گرفته شد، pulsatilla نام داشت. این رمدی به بابی کمک کرد تا به سلامتی و تندرستی دست یابد. پس از ۸ ماه مراقبت کاملاً همه ی علائم آسم برطرف گردید. از لحاظ روحی و عاطفی پیشرفت کرد و بر زودرنجی و ترس از جدایی فائق آمد. دستگاه ایمنی بدن او قوی تر شد و دیگر سرماخوردگی های مکررگریبانگیرش نشد. هم اکنون یکسال است که از حملات آسمی خبری نیست و آزمایش های پزشکی نشان داده است که ریه هایش از سلامتی کامل برخوردار است.

این مثال نمونه ای از هزاران موردی است که کودکی در اثر غم و غصه حاصل از طلاق پدر و مادر یا از دست دادن آنان، احساس تنهایی کرده، خیال می کند که کسی او را دوست ندارد، لذا علائم جسمی یکی پس از دیگری خود را نشان می دهند که نفس تنگی یک نمونه بارز آن است.

وقتی آسم پس از عصبانیت بروز می کند

جان، ۵ ساله، مرتب سرفه می کرد. سرفه هایش خشک و دردناک بود که گاهی خلط دار می شد و در سینه اش گیر می کرد. تا به حال دو بار در بیمارستان به خاطر سرفه های بسیار شدید بستری شده بود که هر دو بار آمپول کورتیزون تجویز شد.

برای جلوگیری از این حملات، پزشکان بیمارستان تصمیم گرفتند که بایستی برای ۶ ماه از داروهای Broncho Dialating وsteroid puffers استفاده کند، اما مادرش که پرستار بیمارستان بود و از عوارض جانبی اینگونه داروها آگاه، از مصرف بی رویه این داروها برای پسربچه عزیزش راضی نبود، لذا به دنبال روشی طبیعی و علمی برآمد و به همیوپاتی روی آورد.

جان پسر بچه کنجکاو و مهربانی به نظر می رسید که لبخند زیبایی بر لب داشت. موهای قرمز رنگ و چشمانی درشت و جذاب داشت. صورتش پر از کک مک بود. شخصیتی کاملاً برون گرا داشت. به محض اینکه وارد مطب همیوپات شد، بدون خجالت شروع به کنجکاوی نمود. سعی داشت سر از همه چیز در بیاورد، ولی هنگامی که مادرش او را از این کار منع کرد، اوقاتش تلخ شد و صورتش گل انداخت و برای پنج دقیقه جیغ می کشید. مادرش سرافکنده توضیح داد که اگر این بچه را از کاری که می کند منع کنند همین اتفاق می افتد. عصبی و خشمگین می شود و اوقات همه را تلخ می کند. سابقاً دل دردهای شدیدی داشته که به سختی می توانسته این دردها را تحمل کند. هر ناملایمتی او را بی قرار و غرغرو می کرده، اگر چیزی می خواسته و به او می دادند، آن را پس می زده. سرفه هایش هنگامی شدت می یافت که با خواهر بزرگترش دعوایش می شده و لجبازی می کرده. با در نظر گرفتن همه ی این جزئیات، رمدی همیوپاتی که برای جان تجویز گردید، دارویی به نام chamomilla بود. این رمدی به جان کمک کرد تا سرفه ها و در نتیجه آسم او بلافاصله برطرف گردد. پس از ۴ ماه مراقبت از طریق همیوپاتی نه تنها علائم جسمی، بلکه بداخلاقی ها، لجبازی ها و نق زدن هایش از بین رفت و عاقبت خیال مادرش راحت شد.

روش همیوپاتی

همیوپاتی در درمان آلرژی و آسم سابقه تاریخی قابل ملاحظه ای دارد. این روش به بدن کمک می کند که بتواند سیستم ایمنی خود را قوی کرده، بیدی نباشد که با هر بادی بلرزد، لذا در برابر حساسیتهای فصلی و مواد مختلف حساسیت زا مقاومت نموده هر سال نسبت به سال قبل انرژی و تعادل بهتری از خود نشان دهد. در واقع، همیوپاتی تنها روشی است که می تواند آلرژی و آسم را به طور کامل درمان نماید. درمان به معنی واقعی نه فقط به صورت پنهان کردن علائم بیماری. برای این منظور پزشک همیوپات علائم جسمی و تمام جزئیات آن را در نظر می گیرد. همچنین علائم روحی، روانی، سابقه ی فامیلی، تغذیه و روش زندگی بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهد تا بتواند ریشه ی بیماری را کشف کرده کل بیمار را به سلامتی کامل سوق دهد. در مورد آلرژی و آسم لازم است که در مورد سرکوب بیماریهای پوستی نیز جستجو به عمل آید. همیوپاتی اعتقاد دارد که بروز هر بیماری ابتدا در اندام های سطحی که برای بقای بیمار کمتر خطرناک است (مثل پوست) صورت می گیرد. اگر علائم بیماری در این سطح سرکوب شود مثلاً با کورتیزون، یک بیماری جزئی تبدیل به یک بیماری جدی تر در سطح عمیق تری (مثل ریه) می شود. البته، در این حالت، درمان مشکل تر و طولانی تر خواهد شد. پزشکان رایج، خود شاهدند که بین سرکوب ناراحتی های پوستی در کودکان (اگزما) و ناراحتی های ریوی (آسم) رابطه ی مستقیمی وجود دارد. بنا به تجربه ی متخصصان، اینگونه کودکان از علائم اگزمای پوستی نجات پیدا کرده در دام نفس تنگی می افتند. بنابراین هنگام درمان آسم توسط همیوپاتی، ابتدا باید اگزما را از مخفیگاه خود بیرون کشید تا علائم آسم به خودی خود برطرف گردند، زیرا در این حالت علت اصلی آسم را باید در علت وجود اگزما جستجو کرد.

شایان ذکر است که در ضمن مداوای آسم به روش همیوپاتی اگر علائم پوستی دوباره ظهور پیدا کردند، تعجب ندارد چه بسا معن و مفهوم آن این است که رمدی مربوطه درست انتخاب شده ودرمان قطعی نزدیک است.

علائم آلرژی و آسم:

اگر کودک شما آلرژی دارد، هیچ بعید نیست که در آینده مبتلا به آسم گردد. طبق نظر National Institute of Healthهفتاد درصد از آلرژیها در کودکان باعث تحریک و التهاب راههای هوایی شده، باعث بروز علائم آسم و نفس تنگی خواهد شد. هنگامی که مواد حساسیت زا وارد بدن انسان شوند، سیستم ایمنی بدن تحریک شده، علائمی نظیر آبریزش، خارش و سوزش چشمها، انقباض راههای هوایی، سرفه، عطسه و خس خس سینه را به بار می آورد. در آمریکای شمالی حدود ۱۷ میلیون نفر از این عارضه رنج می برند. در این حالت، راههای هوایی به خاطر التهاب تنگ شده عمل تنفس را مشکل می کند و عارضه ی آسم را به وجود می آورد که شامل سرفه، سینه درد و تنگی نفس می باشد.

عوامل حساسیت زا

۱ ـ مواد حساسیت زا شامل گرده ی گلها در فصل بهار Rag weed در اوایل فصل پاییز و یا اواخر تابستان، مو یا پشم حیوانات، گرد و غبار، فضولات سوسک

۲ ـ دود سیگار، عطر زیاد، مواد شیمیایی که در نظافت خانه به کار برده می شود و بوی رنگ

۳ ـ عفونت های میکروبی در سینوس ها یا گلو می توانند آسم را تشدید کنند مخصوصاً در کودکان نوپا

۴ ـ تنفس از طریق دهان، ورزش در هوای آزاد و سرد و خشک

۵ ـ بعضی از داروها نظیر آسپرین و Nsaids ، بعضی از غذاها مثل شیر، سرکه، تخم مرغ، بادام زمینی، لوبیای سویا، گندم و بعضی از غذاهای دریایی و حتی بعضی از انواع آجیل

۶ ـ استرس و فشارهای عصبی

فلسفه همیوپاتی

همیوپاتی روشی است منحصر به فرد. طول مدت درمان، مقدار دارو، تناوب مصرف و نوع دارو از شخصی به شخص دیگر متفاوت است و بستگی به سابقه و عمق بیماری دارد. حمله های آسم می تواند با خطر مرگ توام باشد و بیمار را به CCU بکشاند. در حالیکه روش همیوپاتی بدون هیچگونه عارضه جانبی، به طور طبیعی، با ملایمت و تداوم بیمار را به سلامتی باز می گرداند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید از سایت اینترنتی انجمن کانادایی همیوپت ها دیدن کنید.

Canadian society Homeopaths