از چهاردهم ماه می نمایش “آرش” به کارگردانی سهیل پارسا برای چندمین بار در تورنتو به روی  صحنه ی تئاتر می رود. این نمایش بخشی از کنفرانس دو روزه ی “جامعه مدنی و دمکراسی در ایران” قرار گرفته که از روز جمعه ۱۴ می در دانشگاه تورنتو آغاز می شود.

اولین اجرای آرش به زبان انگلیسی که ترجمه و اقتباس از “آرش”کار بهرام بیضایی بود، در سال ۱۹۹۸ در تورنتو به صحنه رفت و برنده ی چندین جایزه ی تئاتری Dora شد. در سال ۱۹۹۹ به زبان اسپانیایی ترجمه شد و سهیل پارسا با یک گروه تئاتر کوبایی آن را در هاوانا به صحنه برد. در سال ۲۰۰۲ آرش به زبان انگلیسی در فستیوال فجر به صحنه رفت.

سهیل پارسا اینگونه آرش را توصیف می کند:”آرش اسطوره ای ایرانی ست که حد و مرزی ندارد و بسیار فراملیتی ست. آرش یک نمایش ضد جنگ است. نمایش ضد خشونت است. نمایشی که درباره ی رویای دنیای بدون مرز صحبت می کند. در نتیجه این کار در تمام کشورهایی که مشکلات سیاسی داشتند یا مشکلات جنگ داشتند مفهوم دارد.”

بی دلیل نیست که آرش که نمایش ضد خشونت است بخشی از کنفرانس جامعه مدنی و دمکراسی در ایران قرار گرفته است. این کنفرانس در سالروز جنبش مدنی و مسالمت آمیز مردم ایران، با حضور دانشگاهیان ایرانی و غیرایرانی و کوشاگران از سراسر دنیا از سوی  Centre for Ethics دانشگاه تورنتو و با حمایت مدرسه MUNK، کانون ایرانیان دانشگاه تورنتو، کمپانی مدرن تایمز و … برگزار می شود.

سخنرانان ایرانی این کنفرانس عبارتند از: پیمان وهاب زاده، کریم سجادپور، فرزین وحدت، مجتبی مهدوی، پیام اخوان، هایده مغیثی، مهرانگیز کار، آزاده کیان، نیلوفر گلکار، امید معماریان، نازیلا فتحی، عطا هودشتیان، اکبر گنجی، یوسف اشکوری، فاطمه حقیقت جو، مهرزاد بروجردی، سعید رهنما، سهراب بهداد، فرهاد نعمانی، نادر هاشمی

در پایان روز اول، سخنرانان در کنفرانس در مراسم افتتاحیه نمایش آرش به کارگردانی سهیل پارسا حضور می یابند.

زمان نمایش: ۱۴ تا ۲۹ می ۲۰۱۰

مکان نمایش: Young Centre for the Performing Arts

در منطقه ی تاریخی دیستیلری

برای اطلاعات بیشتر از سایت www.moderntimesstage.com دیدن کنید.

 سهیل پارسا بنیانگذار و کارگردان هنری گروه Modern Times (عصر جدید) فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از “دانشکده هنرهای زیبا”ی دانشگاه تهران است. بعد از انقلاب، سهیل ایران را ترک کرده و همراه با خانواده اش در سال ۱۹۸۴ به کانادا مهاجرت می کند. او تحصیلاتش را در رشته هنرهای نمایشی در دانشگاه یورک تورنتو ادامه داده و در سال ۱۹۸۹ با همکار کانادایی اش، پیتر فاربریج، کمپانی تئاتری “مدرن تایمز” را تاسیس می کند. “مدرن تایمز” در شیوه اجرایی نمایش هایش متاثر از فرهنگ شرق بخصوص فرهنگ ایرانی ست.

“مدرن تایمز” به رهبری سهیل پارسا برای نوآوریهای هنری و تلفیق هنرهای شرق و غرب به عنوان یکی از مهمترین کمپانی های تئاتری در کانادا شناخته شده است.

سهیل پارسا در عرض ۲۱ سال گذشته بیش از ۲۵ نمایش برای “مدرن تایمز” کارگردانی کرده است.

او به غیر از نمایشنامه های کلاسیک غربی و نمایشنامه های کانادایی، تا به حال هفت اثر از آثار نمایشنامه نویسان ایرانی را ترجمه، کارگردانی و به مخاطبان کانادایی اش معرفی کرده است. در ماه مارچ ۲۰۰۸، ترجمه های چهار نمایشنامه ایرانی به زبان انگلیسی برای اولین بار توسط یک ناشر کانادایی زیر عنوان نمایشنامه های ایرانی “داستان هایی از بارش مهر و مرگ” به چاپ رسید.

تولیدات گروه “مدرن تایمز” به کارگردانی سهیل پارسا تاکنون ۴۰ بار نامزد جایزه معتبر تئاتری Dora در تورنتو شده و ۱۰ بار این جایزه را از آن خود کرده است.

در سال ۲۰۰۷ سهیل همراه با سه کارگردان دیگر در راس بهترین کارگردان های تئاتری کانادا قرار گرفت و نامزد جایزه Siminovitch معتبرترین جایزه ی تئاتری کانادا شد.