protest-S

شهروند: یکشنبه ۳۱ می شمال تورنتو شاهد یکی از پرشورترین و موفق ترین برنامه های نیروهای سیاسی/اجتماعی ایرانی کانادایی ها بود. برنامه ای که به اذعان تمام نیروهای شرکت کننده و حامیان این برنامه در نوع خود بی نظیر بود. نیروهای فعال سیاسی/اجتماعی با تمام تفاوت هایشان بر محور یک خواست که همانا اعتراض به بزرگداشت آیت الله خمینی بود، یک صدا و یک پارچه به بزرگداشت خمینی در کشور دموکرات کانادا که پایه های اصلی اش بر محور اصول حقوق بشر، آزادی و برابری ست، نه گفتند.

هفته ی آخر ماه می، پخش خبر برگزاری مراسم یادمان بیست و ششمین سالگرد درگذشت آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، از سوی “انجمن اسلامی منطقه یورک”، واکنش جامعه ی ایرانی ـ کانادایی را برانگیخت و به اشکال مختلف به آن اعتراض کردند.

معترضان از شبکه های مجازی همچون فیس بوک و توئیتر برای خبررسانی و اعتراض استفاده کردند. شهروند نیز هفته ی گذشته فراخوان های مربوط به برگزاری تظاهرات در مقابل محل برگزاری مراسم را به طور گسترده پوشش داد.

جمعی از ایرانیان کانادایی از جمله استادان، روزنامه نگاران، دانشجویان، وکلا، هنرمندان، نویسندگان، و فعالین حقوق بشر نیز با تهیه ی طومار اعتراضی به برگزاری این مراسم اعتراض کردند که متن انگلیسی این طومار روز شنبه ۳۰ می در سایت شهروند منتشر شد.

در تظاهرات روز یکشنبه ۳۱ می ۲۰۱۵ صدها ایرانی از گروه ها و احزاب مختلف و نیز افراد مستقل بدون وابستگی حزبی ـ سازمانی از جمله هنرمندان، روزنامه نگاران، نویسندگان و فعالان فرهنگی حضور داشتند.

از سازمان های سیاسی و حقوق بشری شرکت کننده در این برنامه می توان از شورای ملی ایران، انجمن ایرانیان سکولار دمکرات، حزب کمونیست کارگری، چریک های فدایی خلق، نهاد مادران علیه اعدام، حزب کمونیست ایران، کومله، سازمان چریک های فدایی خلق(اقلیت) مشروطه‌خواهان، سازمان مجاهدین خلق  ایران،  نهادهای حقوق بشری، کمیته همبستگی با مادران جان باختگان در ایران، کمیته بین المللی نه به اعدام، سازمان هشت مارس، حزب مارکسیست لنینیست(م.ل)، سازمان دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران و جبهه دمکراتیک ایران نام برد.

همچنین دکتر رضا مریدی، نماینده ایرانی تبار مجلس انتاریو از ریچموندهیل و وزیر پژوهش و نوآوری و وزیر آموزش عالی دانشگاه ها و کالج ها، یکی از فراخوان دهندگان اصلی این تظاهرات بود، که با استقبال شایانی روبرو شد و چند تن از نمایندگان مجلس و فعالان اجتماعی کانادایی در پیوند با اعلام همبستگی خود با اعتراض جامعه ایرانی کانادایی به مراسم آمدند و طی سخنانی انزجار خود را از مراسم بزرگداشت آیت الله خمینی اعلام کردند.

در پی فراخوان، روز یکشنبه از ساعت دو بعدازظهر، معترضان در هوای سرد و بارانی، کم کم در مقابل محل مراسم گرد آمدند. برگزارکنندگان از پیش، از قصد ایرانیان برای تظاهرات گسترده مطلع بودند، و پرشمار بودن نیروی پلیس نشان از آمادگی آنها برای جلوگیری از درگیری های احتمالی داشت.

شعارهای پرشور و قاطع که لحظه ای قطع نمی شد، خبر از این می دادند که نمی توان و نباید در کنار گوش جامعه ایرانی کانادایی برای فردی که به جنایت علیه بشریت محکوم است و دستور قتل صادر کرده است، بزرگداشت برگزار کرد.

دکتر رضا مریدی، نماینده ایرانی تبار مجلس انتاریو، در سخنان خود گفت، “ما اجازه نخواهیم داد در این سرزمین زیبا از خمینی ستایش شود.”

او افزود: “دو سال پیش، پارلمان کانادا، طی لایحه ای کشتارهای سال ۶۷ را جنایت علیه بشریت خواند. کشتاری که با دستور همین مردی که دارند بیست و ششمین سالروز درگذشتش را بزرگداشت می گیرند، انجام شد. کی می خواهند این مردم بیدار شوند؟ آنها دین مسلمانان را گروگان گرفته اند. شرم بر آنها باد!”

طارق فتاح، نویسنده پاکستانی تبار روزنامه تورنتوسان، و بنیانگذار کنگره مسلمانان کانادا، با ذکر این که مشکل از خمینی نیست، با اشاره به انجمن اسلامی آن سوی خیابان گفت:”آنها که به حمایت از داعش می روند، از همین مراکز راهی می شوند، از جمله مرکزی که دو هفته پیش توماس مولکر(رهبر حزب نیودمکرات) در آن حضور پیدا کرد و خدماتشان را ستود. ما باید به رهبران احزاب بگوییم که نبایستی در مساجد حضور یابند در حالی که زنان در پشت نشسته اند، اینها بگویند الحمدالله. نه!”

او در پایان تأکید کرد که باید از جدا بودن دین از دولت اطمینان حاصل کرد.

Cover-1545

از دیگر سیاستمداران حاضر در این مراسم، نمایندگان پارلمان انتاریو خانم هلنا جک ذک از ناحیه اوک ریجز مارین و خانم گیلا مارتو از منطقه تورن هیل بودند که به کوتاهی حمایت خود را از تجمع اعتراضی اعلام کردند.

مایکل موستین Michael Mostyn رئیس انجمن یهودی ـ کانادایی B’nai Brith از دیگر سخنرانان بود. تعدادی از هواداران این انجمن و همچنین Jewish Defence League of Canada با در دست داشتن پرچم های سازمان خود و در یکی دو مورد پرچم اسرائیل در صف جلوی تظاهرات حضور داشتند.

از سخنرانان دیگر ایرانی ـ کانادایی مراسم، کاوه شهروز و فرخ زندی بودند.

کاوه شهروز، وکیل و از فعالان حقوق بشر، یکی از اعضای کمیته ی کشتار ۸۸ بود که فعالیت هایشان منجر به “به رسمیت شناخته شدن کشتار ۸۸ به عنوان جنایت علیه بشریت” از سوی کشور کانادا شد.

شهروز با اشاره به مراسمی که در انجمن اسلامی یورک برگزار می شد گفت، ما باور داریم که این گردهمایی شنیع بزرگداشت اعدام است، بزرگداشت تجاوز است، بزرگداشت شکنجه است، بزرگداشت به زندان افکندن بی دلیل افراد است، بزرگداشت جنایت علیه بشریت است.

او افزود: همچنین باور داریم که چنین گردهمایی، توهین بزرگی ست هم به جامعه ی کانادایی که به حقوق بشر احترام می گذارد و هم به هزاران هزار ایرانی این کشور که از آزار و شکنجه آن کشور فرار کرده اند.

شهروز در ادامه، به کشتار ۸۸ ۱۹(۱۳۶۷ خورشیدی) که طی آن هزاران زندانی سیاسی در زندان های ایران به دستور شخص آیت الله خمینی اعدام شدند، و به رسمیت شناخته شدن این کشتار به عنوان جنایت علیه بشریت از سوی پارلمان کانادا در سال ۲۰۱۳گفت و افزود: در حالی که می پذیریم طبق منشور کانادا هر کسی حق آزادی بیان دارد، از نمایندگان منتخبمان می خواهیم که این مراسمی که در آن سو جریان دارد را قویا و به صورت عمومی محکوم کنند.

ما می خواهیم آنها مشخص کنند که بودجه ی این مراسم از کجا تأمین شده است، و اگر این بودجه قوانین کانادا را نقض می کند، پا پیش بگذارند.

ما می خواهیم که قانون گذاران جلوی پروپاگاندا و شستشوی مغزی جوانان کامیونیتی مسلمانان را از سوی چنین مراکزی بگیرند و در آینده از طریق قانونی برگزاری چنین گردهمایی های نفرت انگیز را محدود کنند.

شهروز در پایان گفت، از نمایندگانمان می خواهیم همچنان برای رعایت حقوق بشر بر جمهوری اسلامی فشار بیاورند. خمینی ۲۶ سال پیش درگذشت، اما میراث او در نقض حقوق بشر همچنان تا به امروز ادامه دارد. از سیاستمداران می خواهیم قربانیان را فراموش نکنند و به دنبال عدالتخواهی باشند.

در پوستر مراسم بزرگداشت خمینی عنوان شده بود که به شرکت کنندگان لپ تاپ و دوربین جایزه داده می شود.

روزنامه ی محلی منطقه ی یورک یک روز پیش از برگزاری این مراسم با چند تن از معترضان از جمله رضا مریدی و رضا بنائی گفت وگو کرده است. رضا بنائی از برگزارکنندگان گردهمایی اعتراضی روز یکشنبه، به این روزنامه گفت: مرکز اسلامی از آزادی های این کشور سوءاستفاده می کند. شاهد چنین بزرگداشت ناعادلانه ای بودن، برای اعضای جامعه ایرانی ـ کانادایی بسیار برخورنده است. نمی توانی بیایی اینجا و برای چنین شرارتی در این سرزمین جشن بگیری.

بنایی هشدار داد که با چشم بستن بر روی چنین مراسمی، کانادا ممکن است همان مشکلاتی را که اروپا با افراطی گری تجربه کرده، پیدا کند.

بنایی این پرسش را مطرح کرد که بودجه این مراسم از کجا می آید که به شرکت کنندگان وعده ی لپ تاپ و دوربین می دهد؟

در حاشیه

– این خبر ابتدا در ۱۸ می در فیس بوک توسط سایه حسن وکیل و از فعالان آزادی و دمکراسی برای مردم ایران اعلام شد، و در مدتی کوتاه جریانات گوناگون سیاسی اجتماعی در اعتراض به این بزرگداشت اعلام تظاهرات کردند.

ـ تعداد شرکت کنندگان این تظاهرات بین ششصد تا هفتصد نفر تخمین زده می شود. پس از تظاهرات اعتراضی به سرکوب های پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در تورنتو، این گردهمایی وسیع ترین و شامل اکثر گروه های سیاسی و حقوق بشری بوده است.

ـ گروه ها و احزاب و سازمان های مختلف سیاسی هر کدام طی سخنرانی های کوتاه خود اهم خواسته هایشان را برمی شمردند و با شعارهای پی در پی و لاینقطع شور و هیجان خاصی را به وجود آورده بودند.

– حمایت حزب لیبرال که بی گمان از برکت وجود دکتر مریدی ست که همیشه تمام قد در کنار جامعه ایرانی ایستاده است، و به درستی خواسته ها و نیازهای جامعه ایرانی را به حزب متبوع خود رسانده است، غیبت رسمی حزب محافظه کار و حزب نیودمکرات (ان دی پی) را در کنار حرکت اعتراضی جامعه ایرانی سئوال برانگیز کرده است. و این در حالی ست که پارلمان کانادا لایحه ای را که توسط پل دوار(نماینده ان دی پی) به مجلس ارائه شد، و هر سه حزب محافظه کار، لیبرال و ان دی پی آن را تائید کردند، تصویب کرد که منجر به شناختن کشتار۸۸، به عنوان جنایت علیه بشریت شد.

– حضور مایکل پارسا (کاندیدای حزب کانسرواتیو از ریچموندهیل) به همراه همسرش برای حمایت از حرکت اعتراضی ایرانیان به خاطر مراسم بزرگداشت آیت الله خمینی، غیبت دو نامزد ایرانی تبار(علی احساسی از منطقه یورک دیل) و مجید جوهری (نامزد حزب لیبرال از منطقه ریچموندهیل) را در این تظاهرات برجسته تر می کرد.

– بعد از پایان مراسم، کمیته ایرانی ـ کانادایی از مسئولان برگزاری این مراسم، تمام محوطه را پاک سازی کردند تا تأکیدی بر فرهنگ طبیعت دوستی ایرانیان باشد.

گزارش تصویری این مراسم را در فیس بوک شهروند ببینید.

بخشی از سخنرانی ها را اینجا ببینید