Farhad-Farsadi-n

قطعا واقف هستید که بیمه کاندو آپارتمان از خصوصیتی ویژه بهره مند است. شما به عنوان صاحب آپارتمان در زمانی که سند ملکی آن منتقل می شود با پرداخت شارژ ماهانه ای هم موافقت می کنید که هر ماهه به صندوق از پیش تعیین شده ای منتقل می شود و هیات مدیره به نیابت از مالکین موظف است در تامین و نگهداری ساختمان کوشش نماید و از تمامی ساختمان و مایملک عمومی به نحو احسن مراقبت کند. از این میان یکی از موارد تعیین نیاز بیمه ای و خرید پوشش بیمه نامه ی درست است. به عبارتی کلیه ساختمان چند طبقه کاندو شما و همه اماکن مشترک بیمه می باشد، چیزی که بیمه نیست و هر مالک ملزم است نسبت به خرید آن اقدام کند عبارتست ازcondo :

۱ـ بیمه مسئولیت نسبت به همسایگان و اشخاص ثالث

۲ـ بیمه اموال و اثاثیه داخل کاندو

۳ـ بیمه تعمیرات خاص و به نحو احسن درست کردن آپارتمان بعد از هر حادثه(این مورد مازاد بر بیمه ساختمان کاندو می باشد)

۴ـ بیمه مازاد بر بیمه ساختمان که چنانچه بر اثر خبط و خطایی هیات مدیره به خوبی ساختمان را بیمه نکرده بود و خسارت مناطق مشترک تمام وکمال پرداخت نشده بود.

۵ـ بیمه آبدیدگی و سرایت ناشی از آب و فاضلاب

تمامی این موارد برای یک میلیون دلار بیمه مسئولیت / ۵۰ هزار دلار اثاثیه / هزینه های تعمیرات به شرط احسن و آبدیدگی تا به حال حق بیمه اش در سال حدود ۳۵۰ دلار بوده است یعنی چیزی حدود روزی ۳ دلار. تازه این همه داستان نیست، بلکه اکثر خریداران بیمه (بیمه گذاران) با کامباین (تلفیق) کردن بیمه اتومبیل و کاندو آپارتمان از تخفیف ۱۰ درصدی روی بیمه اتومبیل خود هم بهره مند می شدند که این رقم برای اکثر افراد چیزی حدود سالی همان ۳۵۰ دلار می شود و به مثابه آن است که حق بیمه ای برای کاندوی خود نپرداختند.

اخیرا شرکت های بیمه تصمیم جدیدی گرفته اند و آن امتناع از قبول بیمه گذار (خریدار بیمه) جدید است. این مساله در کبک شروع شده و به زودی به دیگر ایالات کانادا هم سرایت می کند و بعد از این مرحله افزایش حق بیمه خواهد بود. طی سال جاری ۵۵ درصد خریداران بیمه در ایالت کبک بیمه کاندو خود را تغییر دادند، علت هم افزایش حق بیمه بوده است.

اگر بخواهیم قاضی خوبی باشیم بایستی در این مورد خاص حق را به شرکت های بیمه هم داد زیرا با توجه به پوشش بیمه ای نسبتا کامل حق بیمه تعیین شده سالی ۳۵۰ دلار شاید احتیاج به تجدید نظر داشته باشد.

از جانب دیگر دست اندرکاران بیمه ای معتقدند که شرکت های بیمه در همه رشته ها که نباید سود ده باشند شاید این مورد را اگر در نقطه سر به سر سود در پایان سال گزارش نمایند نشان از حسن نیتی است که همه در حال حاضر نیاز به آن دارند.

از پیشنهادات جدیدی که جامعه بیمه گران کانادا روی آن فعالیت می نماید و می تواند نقطه عطفی برای شرکت بیمه و خریدار بیمه باشد آن است که اگر حق بیمه کاندو از ۳۵۰ به ۶۰۰ دلار افزایش یافت در مقابل تخفیف عدم خسارت روی بیمه اتومبیل و همان کاندو را از ۵ و ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش دهند تا تشویقی برای خریداران بیمه با سابقه خوب بیمه ای باشد. برای بهره مندی از تمامی مزایای بیمه ای با بروکر خود تماس حاصل فرمایید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com