شهروند علی شریفیان: غروب روز دوشنبه یکی از چهره های تاریخساز کبک و کانادا، ژاک پاریزو، نخست وزیر اسبق کبک بر اثر بیماری طولانی در خانه و در میان افراد خانواده اش در سن ۸۴ سالگی درگذشت. خبر درگذشت مسیو پاریزو را اول بار همسرش لیزت لاپوینت در رسانه های اجتماعی منتشر کرد. همسر مسیو پاریزو اعلام کرد که همسرش ساعت ۸ غروب بعد از نبردی طولانی با بیماریهای نامشخصی درگذشت. خبر به سرعت در رسانه های کبک و کانادا بازتاب یافت.

ژاک پاریزو در سال ۱۹۳۰ در خانواده مرفه و بورژوا در کبک به دنیا آمد. او در رشته حقوق در مدرسه حقوق پاریس تحصیل کرده و پس از آن دکترای خود را در رشته اقتصاد از مدرسه اقتصاد لندن گرفت. مسیو پاریزو اقتصاد دان خبره ای بود. او از سیاستمداران برآمده از دوران «انقلاب آرام» کبک است. مسیو پاریزو به رنه له وک پیوست و این دو در پایان دهه ۷۰ حزب استقلال طلب کبکی ها را بنیاد گذاشتندJacques-Parizeau--1995.

مسیو پاریزو نخستین بار در سال ۱۹۷۶ به نمایندگی مجلس ملی کبک انتخاب شد. او در کابینه رنه له وک، دیگر چهره مشهور تاریخ سیاسی کبک و کانادا وزیر وزارتخانه های مختلف و از جمله وزارت دارایی و امور مالی شد. له وک اولین رفراندم جدایی کبک از کانادا را در سال ۱۹۸۰ برگزار کرد . ۶۰ درصد شرکت کنندگان در این رفراندم به جدایی کبک از کانادا «نه» گفتند. پس از کناره گیری رنه له وک در اوائل دهه هشتاد و افول حزب کبکی ها در اوائل سالهای نود به رهبری آن دست یافت و در انتخابات ۱۹۹۴ این حزب با کرسی های زیادی به حکومت اکثریت رسید. مسیو پاریزو در سال ۱۹۹۵ زمانی که حزب کبکی ها در اوج قدرت بود برای دومین بار رفراندم را برگزار کرد. نتیجه این رفراندم این شد که اردوی استقلال طلبان تنها با نیم درصد آرا رفراندم را به فدرالیست ها باختند. سخنرانی این نخست وزیر کارساز و با شخصیت کبک بعد از شکست شامل جمله مهمی است که اکنون از مشهورترین گفته های سیاسی در آمده است. مسیو پاریزو در قسمتی از سخنرانی خود گفت :«ما رفراندم را به پول و رای اقلیت ها باختیم.» ژاک پاریزو بعد از اتمام دوره نخست وزیری اش همچنان سیاست و حزب کبکی ها را دنبال می کرد. آخرین بار به انتقاد شدید از «نمودار ارزش های کبک» پرداخت. او گفته است « روح حزب کبکی ها مرده است.»

بعدازظهر سه شنبه تمام برنامه های مجلس ملی کبک لغو شد. فیلیپ کویارد، نخست وزیر کبک و دیگر نمایندگان مجلس به مسیو پاریزو پرداخته و درباره او و جایگاهش در تاریخ سخن گفتند. استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال و دیگر شخصیت های سیاسی کشور درگذشت پاریزو را تسلیت گفته اند. تنها دست آورد مسیو پاریزو برای کبک برگزاری رفراندم نبود. ژاک پاریزو همراه با رنه له وک هیدرو کبک را تاسیس کرده است و همچنین او اولین کسی که صندوق بازنشستگی کبک را برای تامین زندگی سالمندان به وجود آورد.

پیکر مسیو پاریزو بصورت رسمی تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.