جشنواره عکاسی”کانتکت” بزرگترین رویداد عکاسی جهان است که از اول تا پایان ماه می هر سال در بزرگشهر تورنتو برگزار می شود. بیش از ۱۵۰۰ هنرمند کانادایی و بین المللی آثار خودشان را در این جشنواره عرضه می کنند. نمایشگاه این جشنواره در ۱۷۵ نقطه ی شهر پراکنده است، از موزه ها و گالری ها گرفته تا دیوار خیابان ها. این جشنواره توسط بانک اسکوشیا در سال ۱۹۹۷ به عنوان سازمانی غیرانتفاعی بنیان گذارده شد، و اکنون سازمان خیریه ای ست که برنامه های گوناگون فرهنگی را در جامعه ارائه می کند.

جشنواره CONTACT هم به لحاظ تعداد هنرمند شرکت کننده در آن و هم به خاطر حدود دو میلیون بازدیدکننده اش و هم پرشماری مکان های اختصاص یافته به جشنواره، لقب بزرگترین جشنواره ی عکاسی جهان را به خود اختصاص داده است.

امسال حضور عکاسان ایرانی تبار در این جشنواره کاملا مشهود بود. شاید در دوره های گذشته این جشنواره نیز عکاسان ایرانی تبار در آن حضور داشته اند، ولی متاسفانه ما از آن خبردار نمی شدیم، اما امسال به مدد اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی متوجه مشارکت آنان شدیم و همین نکته، توجه مان را به خود جشنواره و ابعاد مختلف آن هم جلب کرد. در بخش ها و گالری های متعددی که در طول ماه می هزاران عکس از نزدیک به ۱۵۰۰ هنرمند عکاس را به نمایش گذاشتند، آثاری در گونه ها و تجربه های متفاوتی، از «پرتره» های هنری یا «نود» گرفته تا منظره، و از «عکاسی خیابان» تا «ماکرو»، توجه نزدیک به دو میلیون نفر از ساکنان تورنتو و شهرهای دیگر، از جمله منتقدان این رشته، رسانه های فرهنگی و هنری و گالری داران را به خود جلب کرد

کاملیا پزشکی

کاملیا پزشکی

.

کاملیا پزشکی، هنرمند پرسابقه عکاس، علاوه بر اینکه یکی از عکاسان شرکت کننده در جشنواره بود، خود سرپرستی و مسئولیت انتخاب عکس های کافه گالری Art Square را بر عهده داشت.

کاملیا پزشکی در سال ۱۹۶۳ در ایران به دنیا آمده. اوایل انقلاب در سن ۱۶ سالگی با خانواده به آمریکا مهاجرت کرده، در دانشگاه یوتا هنرهای زیبا با تأکید بر عکاسی خوانده و از سال ۱۹۹۶ به کانادا آمده است. او سالهاست که عکاسی هنری می کند و آثارش در بیش از چهل نمایشگاه عکس به نمایش درآمده است.

برای تهیه گزارشی از این جشنواره، آنقدر امروز و فردا کردم تا به روز آخر رسیدم.

در کافه گالری آرت اسکوئر، آثار کاملیا پزشکی، ساسان قهرمان، آراد مهدی آگهی و آزاده سلجوقی در کنار آثار دیگر عکاسان زیر عنوان “آزادی بیان” به نمایش گذاشته شده بود؛ کافه ای با فضای گرم و صمیمی که در آن می توانید در حالی که قهوه تان را مزمزه می کنید، بر روی هر دیوار چندین اثر هنری ببینید.

کاملیا، سرپرست این نمایشگاه گفت که استقبال خیلی خوب بوده بویژه اینکه محل گالری هم روبروی گالری هنر انتاریوست و دوستداران هنر که از آنجا دیدن می کنند، حتما این طرف خیابان هم سری به این گالری مردمی می زنند.

در نمایشگاه دو هفته ی اول ماه می، در کافه گالری آرت اسکوئر، چند عکاس ایرانی تبار دیگر نیز حضور داشتند: سامان اقوامی، نسرین ارغوانی فرد، حسین فاطمی و مهسا خلیلی.

کاملیا پنج سال با آرتاگالری همکاری داشته و نمایشگاه های عکس مختلفی را برگزار کرده است. از او خواستم کمکم کند و از کارهای خودش یک تعریف کوتاه ارائه کند، گفت، کارهای من خیلی شخصی ست. فکر کنم منظورش این بود که برخلاف ساسان قهرمان که در عکاسی خیابانی نگاهش به بیرون و افراد اطرافش است، کاملیا بیشتر حس های درون را تصویر می کند.

ساسان قهرمان اما در کار عکاسی می شود گفت برخلاف کاملیا، تازه کار است. او که از دنیای نویسندگی، شاعری، بازیگری و کارگردانی تئاتر به عرصه ی عکاسی آمده، آنچنان محو این هنر شده که می گوید دو سال است که دیگر به آن خیلی جدی فکر می کند و از هیچ فرصتی برای آموختن و تجربه کردن در زمینه این هنر- فن نگذشته است. به همین خاطر است که توانسته با کمک گرفتن از تجربیاتش در دیگر حوزه های ادب و هنر، در این رشته هم موفق باشد و در کارهایش به موفقیت هایی دست یابد. ساسان قهرمان با ۱۲ عکس سیاه و سفید از سوژه های خیابانی در این نمایشگاه حضور داشت. کاملیا کارهای ساسان را آثاری با لایه های مختلف و سمبلیک توصیف کرد که عکاس با قراردادن سایه ی خودش در برخی عکس ها، خود را نیز بخش جدانشدنی از محیط و در ارتباط با آن دانسته است.

کاملیا از هنرمند دیگر ایرانی نمایشگاه، آزاده سلجوقی که ساکن آمریکا است و در نمایشگاه حضور نداشت، گفت، آزاده هنر را به صورت آکادمیک خوانده. او دکترای ارتباطات دارد و فیلمساز است. آزاده برای ساخت فیلم های کوتاه خیلی مسافرت می رود و این عکس ها همه مربوط به سفر یمن او است؛ عکس هایی از مردم یمن.

سرپرست کانتکت در آرت اسکوئر درباره ی هنرمند جوان آراد مهدی آگهی، گفت: کارهای آراد با ما خیلی فرق می کند. در کارهای مربوط به ایرانش چون در محیط بسته ای زندگی می کرده، همه چیز را به صورت بسته و بن بست می دیده، ولی الان که آمده زندگیش باز و خیلی روشن شده. دوباره اینجا درس خواند، کار کرد، و خودش شد، و تمام این ها روی عکس های اینجای او تأثیر گذاشته، خودتان می توانید ببینید و مقایسه کنید.

عکس های آراد در بخش ایران سیاه و سفید و در بخش آمریکای شمالی رنگی ست

بالا راست: عکس های کاملیا پزشکی، عکس های ساسان قهرمان  پایین: عکس های آراد مهدی آگهی، عکس های آزاده سلجوقی

بالا راست: عکس های کاملیا پزشکی، عکس های ساسان قهرمان
پایین: عکس های آراد مهدی آگهی، عکس های آزاده سلجوقی

.

نمی دانم جشنواره بزرگ چقدر مورد توجه و استقبال جامعه ایرانی مقیم تورنتو قرار گرفت، ولی این واقعیتی است که جامعه ما در مجموع به هنرهای نمایشی و موسیقایی توجه بیشتری دارد و نمایشگاه های نقاشی، مجسمه سازی یا عکس، چنان که باید و شاید توجه جامعه را به خود جلب نمی کند، اما هنر در تمام ابعاد و گونه ها، پیوند گریزناپذیری با ماهیت انسانی و فرهنگی و اجتماعی هر جامعه ای دارد و چه بهتر که در این زمینه نیز، بکوشیم تا جامعه سالم تر و متوازن تری در این گوشه جهان باشیم و بسازیم.

یادمان باشد سال آینده از اول ماه می جشنواره عکاسی کانتکت در سراسر تورنتو برگزار می شود و حتما هنرمندان ایرانی تبار بیشتری در آن حضور خواهند داشت، پس از دست ندهیمش.

اگر به عکاسی هنری علاقه مندید یا تجربیاتی در آن دارید و مایلید با کاملیا در ارتباط باشید و از راهنمایی هایش بهره مند شوید، به سایت او مراجعه کنید.

www.kamelia-pezeshki.com