Moznebi-H

اسد مذنبی

می خواستم بگویم وزیر نیرو راهکاری برای مشکل بی آبی ندارد و فقط هشدار می دهد. وزیر بازرگانی در حل مشکل گرانی و تورم عاجز است و فقط هشدار می دهد.

کارشناسان هشدار می دهند که ایران در پنجاه سال آینده غیرقابل سکونت خواهد بود. می خواستم بپرسم آیا مسئولان غیر از هشدار کار دیگری بلد نیستند؟

– مگر حضرتعالی وقتی می روید مطب دکتر، طبیب شما چه خاکی بر سر خودش و شما می ریزد؟ هشدار می هد که شما ممکن است در آینده ای نزدیک سرطان بگیرید و راحل شوید و به لقاء الله بپیوندید. و بهتر است تا دیرنشده بارگاهی برای خودتان بسازید تا سر ورثه بی کلاه نماند. خب مسئولانِ ناز مملکتی نیز درست عینهو طبیب حاذق عمل می کنند و کار دیگری از دستشان ساخته نیست. فی المثل وقتی ملت از خواب بیدار می شود، رهبر عظیم الشان به غربی ها هشدار می دهد که ملت ما بیدار است. و غربی ها می دانند که در ایران باید ساعت شش و هفت صبح باشد. یا وقتی ملت از رختخواب بیرون می آید رهبر در صفحه تلویزیون ظاهر شده و به شرق و غرب هشدار می دهد که ملت ما ایستاده. و جهانیان می دانند که ملت ایران آماده فعلیت روزانه می باشد. والا اگر مفام رهبری این هشدارها را نمی دادند دنیا چطوری خبر دار می شد که ملت ایران بیدار است و یا ایستاده!؟

iranian-Plaza-Toronto-H1***

سخنگوی دولت اعلام کرده که آزاد شدن قیمت بنزین هیچ تاثیری روی نرخ کرایه‌ها و قیمت اجناس نگذاشته است. چطور چنین چیزی ممکن است؟

– چون راننده آقای وزیر هر روز صبح که ایشان را به مقصد می رساند، مثل سابق همان یک بارک الله دریافت می کند و نرخ خود را بالا نبرده!

***

به عنوان یک متدین و دلسوز انقلاب انتظار دارم شورای محترم نگهبان در انتخابات آتی مجلس بیش از گذشته با هوشیاری و دقت وارد شود و از حضور افراد معلوم‌الحال و مریض به مجلس جلوگیری نماید.

– خیالتان تخت باشد اخوی، آنقدر مریض و معلوم الحال در مجلس زیاد شده که بالاجبار دمِ درِ بهارستان تابلو زده اند که: طرفیت تکمیل است لطفا به مریضخانه و معلوم الحال خانه بغلی مراجعه فرمایید!

***

امام جمعه ی ام القراء اسلام، جناب آیت الله صدیقی رضوان الله تعالی و ارواحنا فداش، می گوید: لغو تحریم ها نتایج خوبی نخواهد داشت و باعث اسراف می شود. می شود از ایشان بپرسید وقتی نرخ فلاکت ۴۰ درصد است و بیکاری بیداد می کند و مردم به نان شب محتاجند، لغو تحریم ها باعث اسراف چه چیزی می شود؟

– مکیفات. چون تنها عرصه ای که هیچ کمبودی در آن احساس نمی شود، جبهه نشئه جات و جهاد برعلیه خماری است و حضرت آیت الله نگران است که مبادا با برداشته شدن تحریم ها این یک قلم جنس فراوان تر شده و ملت از خوشخالی دشت به اشراف بزنند. ضمنا از تاثیر رفیق ناباب و ذغال خوب بر ائمّه جمعه غافل نشوید.

***

آیا حمله مخالفان با دسته پلاکارد به ساندنیست ها در مراسم اعتراض به بزرگداشت امام راحل و یا لگد زدن به ماشین کسانی که به مراسم بزرگداشت خمینی می رفتند، نشان نمی دهد که ما به بلوغ سیاسی رسیده ایم؟

– نخیر، نشان می دهد که ما به ارگاسم سیاسی رسیده ایم!

***

درست است که مملکت ما اختلاس خیزترین نقطه جهان است؛ اما خوشبختانه در رسوایی اخیر فیفا نام هیچیک از مسئولان بلند پایه و کوتاه پایه جمهوری اسلامی دیده نمی شود.

– عرض به حضور شما، کل فساد خانواده فیفا و ابوی محترم شان جناب ﺳﺐ بلا- تِر، سر جمع ۶۵ میلیون دلار است. یعنی چیزی در حدود ۲۲۰میلیارد تومان ناقابل. و این مبلغ را جلو هرکدام از مسئولان و اختلاسگران خداجوی کشورمان بگذارید به ریش تان خواهند خندید. چرا که آخرین رقم اختلاس که متعلق به مسئول امنیت مملکت، فرمانده کل نیروهای انتظامی سردار رشید اسلام جناب احمدی مقدم می باشد، ۱۲۰۰ میلیارد تومان ناقابل است که اگر سب بلا- تِر بشنود در جا سکته خواهد کرد.

***

رئیس اتحادیه میوه و سبزی از کمیاب شدن هویج در بازار و افزایش چشمگیر قیمت این صیفی خبر داده است. سید حسین مهاجران در گفتگو با مهر، اعتراف کرده که قیمت هویج در هفته های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و این صیفی در بازار بین ۴۷۰۰ تا ۴۸۰۰ تومان به فروش می رسد. می شود بگویید چرا چنین اتفاقی اتفاقی رخ داده؟

– عرض به حضور سرکار گویا هر چه مذاکرات هسته ای به موعد مقرر نزدیک تر می شود، هجوم غربی ها به بازار صیفی جات و خرید این صیفی سیاست زده و نشان دادن چماق و هویج به نظام شدت می گیرد.

***

خیلی خنده دار است کسانی که سالها پشت دیوار کنگره فریاد انا شریک سرمی دادند و برای به دست آوردن کرسی های کنگره به آب و آتش می زدند اکنون که توانسته اند بر خر مراد سوار شوند دم از دمکراسی و جامعه مدنی می زنند. می خواستم بپرسم از کی تا بحال باندبازی و زیرآب همدیگر زدن و قمه کشی سیاسی، “پیروزی جامعه مدنی” نام گرفته؟

– از وقتی که آشپزهای حرفه ای تصمیم گرفتند آش شله قلمکاری به نام کنگره برای ایرانیان تورنتو بپزند و عده ای برای رسیدن به بالا بالاها، سعی دارند از ایرانیان تهرانتو نردبان بسازند.

***

چرا دولت از تشخیص ثروتمندان یارانه بگیر ناتوان است؟ یعنی آیا شناسایی آنان مشکل است؟ و چرا دولت به مسایل و مشکلات سایر اقشار جامعه مثل کارمندان و کارگران و کشاورزان توجهی نشان نمی دهد؟ یعنی دولت از شناسایی این اقشار نیز ناتوان است؟

– اصولا شناسایی ثروتمندان مثل خیلی چیزهای دیگر در توان دولت نیست، چون این عزیزان ثروت خود را زیر خاک پنهان می کنند و دولت هم گنج یاب ندارد. شناسایی کارمندان و کارگران و کشاورزان نیز بدلیل چند شغله بودن، مقدور نمی باشد. به عنوان مثال کارمند مادر مرده هم برای دولت کار می کند و هم مسافر کش است و حتی اگر امکانش را داشته باشد در خرید و فروش اجناس مرغوب هم مشارکت خواهد داشت، کشاورزان هم که در شهر فعله گی می کنند، کارگران نیز چون بیکارند و کاری انجام نمی دهند کارگر به حساب نمی آیند، بنابراین تنها راه شناسایی ثروتمندان و اقشار آسیب پذیر، استخدام کارآگاهان خبره مانند خدابیامرز جانی دالر می باشد که آنهم در توان دولت نیست.

***

علی ربیعی وزیر تعاون گفته که ۴۰ درصد بیکاران، دانشگاهی هستند. معنای این حرف واقعا چیست؟

– معنایش آن است که باید سرمان را بالا بگیریم و به ایرانیت خود افتخار کنیم چون در جایی زندگی می کنیم که بیکارانش نیز تحصیل کرده اند. در حالی که شاید یک درصد بیکاران ممالک پیشرفته ای مثل ژاپن و آلمان مدرک دانشگاهی داشته باشند!

***

اکثریت دانشجویان دوره دکتری با بالا بودن قیمت تایپ و تکثیر پایان‌نامه‌های خود دست به گریبان هستند. از طرفی به هر جایی هم نمی‌توان مطمئن بود چرا که مشاهده شده پایان‌نامه دانشجویان را می‌فروشند درخواست داریم مسئولان تدبیری بیندیشند.

– اخوی حل این مشکل از عهده مسئولان نظام خارج است و بهتر است دست به دامان سازمان های عریض و طویلی مثل سازمان تجارت جهانی و بانک جهانی اسکناس بشوید، خداوند پشت و پناهتان.

***

چرا شهرداری دکه های روزنامه فروشی را در سطح شهر پلمپ می کند؟

– چون اخیرا دیده شده بسیاری از این دکه ها به جای فروش جنس خوب و دودهای مرغوب، سیگار می فروشند و به افزایش سرطان ریه در کشور یاری می رسانند.

***

راننده آمبولانس هستم. در حالی که حقوق بنده در حد ۱۴ درصد اضافه شده ولی قبض گاز ۹۵ هزار تومانی یعنی ۱۰۰ درصدی به در منزل بنده ارسال کرده‌اند. چرا؟

– چون دیده اند حضرتعالی گازش را گرفته ای و خودت منبع گازی، یعنی خودت نمره بیستی، گفته اند یک حالی بهت بدهیم.

***

میوه‌های وارداتی در بازار چشم همه را خیره می‌کند. در عوض کشاورزان داخلی و ورشکسته محصولاتشان بر زمین مانده است. چرا؟

– چون چینی ها و هندی ها و پاکستانی ها و کره ای ها از ایران نفت و گاز می خرند اما بی مروت ها بجای پول، به ما میوه می دهند و می گویند پول چرک کف دست است میوه بخورید که خیلی ویتامین دارد و عقل تان را زیاد می کند!

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com