شهروند ـ فرح طاهری: پنجشنبه ۱۱ جون ۲۰۱۵ مراسم افتتاح نمایشگاه نقاشی های آهو خردمند و محسن درخشان در آرتا گالری برگزار شد. این دو هنرمند از ایران میهمان تورنتویی ها بودند، گرچه هر دو روزگاری در این سو می زیسته اند و به نوعی میزبان بوده اند.

آهو خردمند، متولد ۱۹۵۰، بازیگر برجسته ی تئاتر و سینمای ایران است. او از ۱۷ سالگی کار در تئاتر و سینما را آغاز کرد و از آن زمان کار در حوزه ی هنر را به عنوان هنرمند حرفه ای رها نکرده است.

روح هنرمندانه ی آهو، وقتی در یک هنر با مانع روبرو می شود، به سوی هنر دیگری کشیده می شود. از او چگونگی کشیده شدنش به سوی نقاشی را پرسیدم، گفت: من اصلا به کلاس نقاشی نرفتم. ماجرای شروع نقاشی ام مفصل است. خواهرم در لندن فوت کرد و من بعد از برگشتن از لندن خیلی خیلی افسرده شدم. رفتم پیش روانکاو، گفت نقاشی می کشی؟ گفتم آره، واقعا هم نقاشی می کردم ولی با خودکار، تشویق کرد که نقاشی را ادامه بدم. رفتم وسایلش رو خریدم و شروع کردم. اینها رو می کشیدم و مینداختم کنار، زیر تخت این طرف، اون طرف. دوستان می آمدند و می گفتند اینها حیفه چرا جمع آوری نمی کنی. یکی از دوستان گفت تو باورت نمیشه که کارات خوبه، رفت دوست نقاش اش را آورد و او هم گفت خانم چرا از اینها مواظبت نمیکنی، راست می گفت چون بعضی ها سرشون پاره شده بود. بالاخره با تشویق اطرافیان کارهایم را نشان یکی از دوستانم ـ پرویز کلانتری ـ دادم، اول با بی میلی می خواست ببینه و فکر می کرد یک سری گل و بلبل کشیدم، ولی وقتی دید، گفت حیرت انگیزه و خیلی مرا تشویق کرد تا نمایشگاه بگذارم. با اولین نمایشگاه یکی از روزنامه ها تیتر زد “آهو خردمند آبروی همکارانش را خریدArta-S“.

در اکثر کارهای آهو هیچگونه فضای خالی وجود ندارد، همه جا صورتک هایی دارند به تو نگاه می کنند. انگار همه را پشت ویترین کنار هم چیده اند و جا برای تکان خوردن هم ندارند.

خودش کارهایش را حسی و دلی توصیف می کند و می گوید: بزرگ شدن در خانواده ی شلوغ و از شانزده هفده سالگی در کار تئاتر بودن که همیشه شلوغ بود، موجب شده که نقاشی هایم هم شلوغ باشد و همان دستمایه تئاتر را داشته باشد.

آهو می گوید: از بعضی از تابلوهام میشه بیست تا تابلو درآورد. برای هرکدوم میشه یک قصه تعریف کرد. در حالی که من وقتی داشتم می کشیدم چیزی تو مغزم نبود.

آهو در سال ۲۰۱۰ شروع به نقاشی کرد و اولین نمایشگاهش را در گالری شیرین در تهران برگزار کرد. وقتی کار او در مجامع داخلی و بین المللی مورد توجه واقع شد، در سال ۲۰۱۴ نمایشگاهی در فلورانس برگزار کرد و سپس در سال ۲۰۱۵ نمایشگاهی در گالری آریا در تهران.

محسن درخشان، متولد ۱۹۵۵ است. او تحصیل در رشته گرافیک را در ایران نیمه تمام گذاشت. در ادامه طراحی آزاد را در Bellad Artes مادرید اسپانیا، لیسانس نقاشی را از دانشگاه OCAD تورنتو کانادا، فوق لیسانس را بورسیه فلورانس ایتالیا، و مرمت سفال، نقاشی، سرامیک را در آمریکا گذراند و مجموعه ی این آموزش ها او را به هنرمندی که امروز است رهنمون کرد.

بیش از ۲۰ نمایشگاه خارجی و ۳۰ نمایشگاه داخلی برگزار کرده. آثار او را شهرداری یورک تورنتو و کتابخانه مرکزی اسکاربورو خریداری کرده اند.

موزه هنرهای معاصر اصفهان نیز اثر او را خریداری کرده.

محسن درخشان چند سالی در دانشگاه های مختلف اصفهان تدریس کرده است از جمله دانشگاه پردیس، در رشته ی مرمت و دانشگاه نقش سیلک و همچنان به تدریس خصوصی نقاشی ادامه می دهد.

محسن درخشان از هنرمندان شناخته شده و پیشکسوت در زمینه ی آبرنگ به سبک واقع گراست. موضوع نقاشی هایش بیشتر از طبیعت و مناظر روستایی ست که همدلی مخاطب بویژه ایرانی را جلب می کند.

آبرنگ، با رنگ های لطیفش، حسی شاعرانه در مخاطب ایجاد می کند. انگار که در کنار هر تابلوی او ناخودآگاه شعری از سهراب سپهری را زمزمه می کنی.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های آهو خردمند و محسن درخشان با استقبال خوب تورنتویی ها روبرو شده بود.

در این مراسم هنرمندان بسیاری حضور داشتند؛ نقاشان، موسیقیدانان، نویسندگان، شاعران، فیلمسازان، و … علاقمندان به هنر در این نمایشگاه دو نگاه متفاوت را شاهد بودند؛ نقاشی های پر ازدحام آهو که نفس ات را بند می آورد، و نقاشی های نرم و خلوت محسن که می گذاشت نفس حبس شده ات را بیرون دهی.

فیروزه آغداشلو مدیر آرتاگالری و ناهید شمشیری در برگزاری این نمایشگاه همکاری داشتند و توانستند مجموعه ی جالبی را در اختیار علاقمندان قرار دهند

گزارش تصویری شهروند را از مراسم افتتاحیه اینجا ببینید. .