شهروند: روز چهارشنبه ۱۰ جون ۲۰۱۵ طی مراسمی اعلام شد که پردیس جدید دانشگاه یورک در مشارکت با کالج سنکا در شهر مارکهام ساخته خواهد شد. طرح ساخت این پردیس که نزدیک بزرگراه ۴۰۷ بین کندی و واردن در نظر گرفته شده و پذیرای ۴۰۰۰ دانشجو خواهد شد، از حمایت گستره ی مقامات و اعضای جامعه برخوردار شده است.

وزرای دولت استانی و شهردار مارکهام نقشه پردیس دانشگاه یورک در مارکهام را در دست دارند

وزرای دولت استانی و شهردار مارکهام نقشه پردیس دانشگاه یورک در مارکهام را در دست دارند

وین امرسون، رئیس و مدیرعامل منطقه یورک در این مراسم گفت: تا امروز صبح، منطقه ی یورک، بزرگترین منطقه ی شهری در آمریکای شمالی بود که دانشگاه نداشت

دکتر رضا مریدی در میان داوطلبان دانشگاه یورک

دکتر رضا مریدی و دیگر مسئولان در میان داوطلبان دانشگاه یورک

.

هزینه های ساخت و بودجه این طرح هنوز نهایی نشده است. در حال حاضر منطقه یورک ۲۵میلیون دلار برای ساخت دانشگاه اختصاص داده و شهرداری مارکهام نیز دو هکتار زمین در داون تاون مارکهام به این پروژه اهدا کرده است.

روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی، فرانک اسکارپیتی گفت: ما یکی از متنوع ترین جوامع کانادا را داریم. مردم از هر کشوری در دنیا به اینجا می آیند و آموزش فرزندانشان از اولویت خاصی برخوردار است.

اسکارپیتی گفت: در حال حاضر ۶۰هزار جمعیت بین ۱۸ تا ۲۱ ساله در این منطقه زندگی می کنند و انتظار می رود که این رقم در دهه ی آینده تا ۷۱هزار تن افزایش یابد.

مقامات دانشگاه یورک نیز در اطلاعیه ی خبری خود اعلام کردند که اکنون در حال کار بر روی برنامه ریزی پردیس جدید هستند.

وزیر آموزش عالی، کالج ها و دانشگاه ها دکتر رضا مریدی

وزیر آموزش عالی، کالج ها و دانشگاه ها دکتر رضا مریدی

دکتر رضا مریدی، وزیر آموزش عالی، کالج و دانشگاه ها گفت، در مارچ ۲۰۱۴ مقامات استانی به خاطر تقاضای بسیار برای تحصیل در دانشگاه در آینده و همچنین شکافی که برای دسترسی به دانشگاه ها وجود دارد، فراخوانی برای پروژه جدید به دانشگاه ها صادر کرد. ما ۱۳ تقاضا دریافت داشتیم که در کمیته ای از معاونان وزرا، به اتفاق آرا، پیشنهاد مارکهام پذیرفته شد.

مریدی افزود، بسیاری از مناطق شهری مایلند که دانشگاه داشته باشند، و من این را به فال نیک می گیرم. مریدی گفت شخصا با تمام دانشگاه ها روز سه شنبه تماس گرفته تا خبر را به آنها بدهد و همچنین این فرصت را داشته باشند تا با ملاقات با کارمندان وزارتخانه از دلایل انتخاب نشدن خودشان آگاه شوند.

شهر بری ” دو پیشنهاد داشت یکی از دانشگاه Laurentian در سادبری و دیگری از کالج Lakehead and Georgian. کریس مرکر رئیس اداری لورنتیان گفت، ۸۸ درصد دانشجویان مجبور به ترک بری هستند برای دسترسی به دانشگاه. آیا واقعا مارکهام مشکل دسترسی به دانشگاه دارد؟

مکس بلو، رئیس دانشگاه ویلفرید لوریه در واترلو پذیرفته نشدن طرح شان را مأیوس کننده خواند و گفت که ظرف هفت سال گذشته آنها به سختی روی طرح پردیس دانشگاه در میلتون کار کرده بودند.

اما هنوز امیدی هست. در بهار ۲۰۱۶، دولت استانی پیشنهادی برای ساخت دانشگاه در منطقه پیل و هالتون خواهد داد. این منطقه پس از یورک، از پررشدترین مناطق استان است.