شهروند- علی شریفیان: تیم فوتبال کانادا توانست با بازی خیلی بهتری نسبت به مرحله گروهی روز یکشنبه تیم جنگنده سوئیس را در استادیوم بی سی پلیس با نتیجه یک بر هیچ شکست بدهد و به مرحله یک چهارم نهایی و به جمع هشت تیم برتر بازیها بپیوندد.

در نیمه اول دو تیم با تلاش بسیار اما کمی با احتیاط بازی می کردند. در اوائل نیمه دوم جوزه بلانژه در دقیقه ۵۲ از موقعیتی که به وسیله کریستین سینکلر کاپیتان تیم کانادا برایش فراهم کرد، استفاده کرد و با پای چپ با شلیکی دیدنی توپ را به تور دروازه سوئیسی ها بچسباند. با وجود این گل تیم کانادا به حملات خود ادامه داد. در دقیقه ۶۸ کاپیتان سوئیس با خوش شانسی در جایی روی خط دروازه شان بود که بتواند ضربه ای از بلانژه را برای ورود به دروازه شان جلوگیری کند. بلانژه یک شوت بلند هم از پشت ۱۸ قدم به سوی دروازه شلیک کرد که تیر دروازه مانع ورود آن به دروازه سوئیسی ها کردFIFA-S.

ارین مک لئود، دروازه بان کانادا هم نقشی موثر در پیروزی کانادا داشت. در دقیقه ۷۷ مک لئود توانست با عکس العمل عالی خود از یک گل جلوگیری کند.

تغییراتی که در تیم کانادا انجام شد، یکی از عوامل پیروزی تیم در مقابل سوئیس توصیف شده است. جوزه بلانژه که در سه بازی دوره گروهی به عنوان مدافع بازی می کرد، در این بازی به عنوان فوروارد به زمین رفت. توپ رسانی خط دفاع و هافبک ها به خط حمله هم بهبود نسبی یافته، اما کانادا هنوز راه زیادی تا یک پیروزی چشمگیر در این مسابقات در پیش دارد.

این نخستین بار است که کانادا موفق به شکست یک تیم اروپایی می شود و این دومین باری است که به مرحله حذفی جام جهانی رسیده است. در سال ۲۰۰۳ کانادا به مقام چهارم رسید. این مسابقه در مقابل ۵۳ هزار و ۸۸۵ نفر انجام شد. این تعداد تماشاگر برای یک بازی ملی در کانادا بی سابقه است.

در مسابقه گشایش جام که کانادا با چین روبرو شد، ۵۳ هزار و ۸۵ نفر در استادیوم ادمونتون حضور یافته بودند. در مجموع هم به گفته دبیرکل فدراسیون فوتبال کانادا رکورد تماشاچیان برای جام جهانی زنان دارد در این دوره از مسابقات شکسته می شود.

پس از پیروزی ۲ بر یک انگلستان بر سوئد در روز دوشنبه در اتاوا، روز شنبه همین هفته باز هم در ونکوور کانادا به مصاف تیم خوش ساخت و جنگنده انگلستان می رود. اگر از سد این تیم بگذرد به مسابقات نیمه نهایی خواهد رسید.

تیم های آلمان، ژاپن، چین، آمریکا، فرانسه و استرالیا شش تیم دیگری هستند که به مرحله یک چهارم حذفی مسابقات راه یافته اند.