سازمان زنان ایرانی انتاریو (IWOO) به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی با هدف ارائه خدمات به خانواده های ایرانی از سال ۱۹۸۹ در تورنتوی کانادا آغاز به کار کرده است.IWOO-H-5

این سازمان با همت بالای داوطلبان ایرانی ـ کانادایی و با تلاش های پیگیر خود در راستای ارتقاء زندگی زنان و بخصوص خانواده های ایرانی در جامعه جدید، توانسته است سیاست گذاری های موثر و مشخصی را متناسب با نیازهای جامعه ایرانی- کانادایی (مهاجر/ پناهنده)، در جهت سرویس دهی بهتر به اجرا درآورد.

برگزاری کارگروه های آموزشی برای خانواده ها در زمینه های گوناگون مورد نیاز آنان، جلسات هفتگی سالمندان ایرانی ، کلاس های آموزشی زبان انگلیسی، کانون های ادبی ، خدمات رایگان استقرار تازه واردین و سایر سرویسهای قابل ارائه در این سازمان که همگی با همت تلاش خستگی ناپذیر اعضا و داوطلبان محقق گردیده است، نشانگر عملکرد موفق و سازنده این سازمان در طی سالیان متمادی است.

در ابتدای سال ۲۰۱۵ ، با توجه به نیازی که در میان جامعه فارسی زبانان و بخصوص جوانان احساس شد، سازمان مصمم به ارائه پروژه جدید خود در زمینه کمک به جوانان و خانواده های فارسی زبان مواجه با مسئله جنسیت و گرایش های جنسیتی گردید. تلاش های مستمر و بررسی های بنیادی در خصوص ابعاد گسترده و پیچیده این مسئله در میان جامعه فارسی زبانان و بخصوص جوانان که بر پایه عوامل متعددی بنا نهاده شده است، در نهایت منجر به تصویب طرح از سوی سازمان اونتاریو تریلیوم با عنوان: “تغییر نگرش از جنسیت و گرایش های جنسیتی در میان جامعه ایرانیان و فارسی زبانان” گردید. هدف از اجرای این پروژه، آموزش در زمینه مسائل جنسیتی و گرایش های جنسی و تبادل نظر درباره جوانان با گرایش LGBTQI ۱ در میان ایرانیان و سایر فارسی زبانان در تورنتوی بزرگ است.

برای بسیاری زندگی کردن و صحبت کردن درباره مسائلLGBTQI منجر به انزوا کشیده شدن آنان در خانواده و جامعه بزرگتر گردیده و موجبات وقوع مشکلات بزرگتر و پیچیده تری را برای خانواده ها فراهم آورده است. بر این اساس، سازمان زنان بر مبنای جایگاه شناخته شده و معتبر خود در جامعه ایرانی- کانادایی و در راستای عمل به تعهدات خود برای مقابله با فشار و سرکوب، بر خود لازم دانست تا گامی در جهت پرکردن این شکاف بزرگ در جامعه ایرانی- کانادایی و ارائه خدمات برای خانواده ها، والدین و جوانان فارسی زبان LGBTQIبردارد. هدف از اجرای این پروژه، ارائه خدمات به کلیه ایرانیان و فارسی زبانان ساکن تورنتوی بزرگ و آشنایی آنان با مسائل جنسیتی و گرایشهای جنسی می باشد.

از ابتدای شروع این پروژه، کارگروه های تخصصی متعددی با حضور تعداد قابل توجهی از کارشناسان و متخصصین با تجربه کانادایی و ایرانی تحت عنوان کمیته های مشورتی تخصصی در سازمان برای ارائه راهکارهای بنیادی تشکیل شده است. از دیگر سو، کارگاه های آموزشی متعددی برای ارتقاء دانش کارکنان و داوطلبان سازمان در چندین سطح برگزار گردید که یکی از آنها از سوی سازمان OCASI۲ با عنوان Positive Space Initiative (ایجاد فضای مثبت) با استقبال و بازتاب کم نظیری از سوی داوطلبان و اعضای سازمان مواجه گردید. یکی دیگر از برنامه های بسیار موفق در این پروژه برقراری ارتباط بسیار سازنده با جامعه زنان افغان و تبادل تجارب و اطلاعات با کارمندان و برخی از اعضای فعال آن سازمان بوده است که منجر به ایجاد فضا و بستر مناسب برای بحث و گفتگو پیرامون این مسئله شده است.

از دیگر برنامه های پیش رو می توان به سمینار آموزشی که در تاریخ ۵ آگوست از سوی Canadian Mental Health Association تحت عنوان Opening Doors Project و ” شروع از خویشتن و بازتاب آن در شناخت هویت فردی” است.

این کارگاه به بررسی رابطه بین هویت ما (ما که هستیم) و جامعه کانادا خواهد پرداخت. همچنین کمک خواهد کرد تا شرکت کنندگان قادر به استفاده از “بستر اجتماعی مناسب” و “آگاهی” برای کمک به ایجاد روابط سودمند با اعضای جامعه، کاربران خدمات و همکاران خود گردند. هدف از برگزاری این کارگاه ارائه اطلاعات ویژه به تازه واردین است که به زبان انگلیسی برگزار می شود.

کوتاه سخن آن که، سازمان زنان ایرانی انتاریو در جهت احترام به تفاوتها، استقبال از برابری و فعالیت در جهت از میان برداشتن بی عدالتی بر این باور بوده و هست که آرامش و بهره مندی از کلیه مواهب طبیعی از حقوق شهروندی همه ابناء بشر بوده و هیچ کس با هر عقیده و مرام و منصبی حق سلب آن را از سایر اعضاء جامعه بشری ندارد.

در همین راستا سازمان زنان همراه با تلاش موثر و مسئولانه برای استفاده هر چه گسترده تر از منابع و ظرفیت های اجتماعی موجود آماده ارائه خدمات رسانی به خانواده های ایرانی و فارسی زبان بوده و دستانی را که در این راه به یاری برخاسته اند به گرمی می فشارد.

سازمان زنان ایرانی انتاریو آماده پاسخگویی به کلیه سئوالات شما در خصوص مطالب فوق الذکر می باشد. راه های تماس با ما شماره تلفن: ۹۵۶۶-۴۹۶-۴۱۶ و یا ایمیل آدرس: info@iwontario.com و همچنین وبسایت سازمان www.iwontario.com می باشد.

۱- Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, /transsexual, Queer, Intersex

۲-Ontario Council of Agencies Serving Immigrants