بی بی سی: اوباما گفت همکاری با افراد معرفی شده به علت شرایط اضطراری موجود "از امروز" آغاز خواهد شد. باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا مشاوران …


شماره ۱۲۰۵ ـ پنجشنبه ۲۷ نوامبر  ۲۰۰۸


 

بی بی سی: اوباما گفت همکاری با افراد معرفی شده به علت شرایط اضطراری موجود "از امروز" آغاز خواهد شد. باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا مشاوران اقتصادی ارشد خود که در دولت آتی آمریکا بر اجرای یک مجموعه گسترده از سیاستهای محرک اقتصادی نظارت خواهند داشت را معرفی کرد.

تیموتی گایتنر رئیس خزانه داری فدرال نیویورک وزیر دارایی آتی آمریکا خواهد بود و لارنس سامرز که خود در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون وزیر دارایی آمریکا بوده ریاست شورای اقتصاد ملی کاخ سفید را بر عهده خواهد داشت.

اوباما در یک کنفرانس خبری در شیکاگو گفت رهبرانی را انتخاب کرده است که بتوانند "فکری تازه" را ارائه کنند.

او گفت: "با وجود آنکه با یک چالش بزرگ اقتصادی روبرو هستیم می دانیم که موقعیتی بزرگ نیز پیش روی ماست، البته اگر سریع و جسورانه عمل کنیم. این برنامه تیم اقتصادی ماست."

"ما به یک برنامه محرک بزرگ نیاز داریم که بتواند اقتصاد را دوباره روی پای خود بازگرداند."

باراک اوباما اذعان کرد که همکاری او با افراد معرفی شده "از امروز آغاز خواهد شد زیرا حقیقت این است که نمی توانیم حتی یک دقیقه را هم تلف کنیم."

او همچنین اعتراف کرد که چشم انداز مناسبی پیش روی آمریکا قرار ندارد: "اکثر کارشناسان در حال حاضر معتقدند ممکن است در سال آینده میلادی میلیونها نفر بی کار شوند."

از این رو اوباما گفت اولویت او برای اقتصاد آمریکا ایجاد دو و نیم میلیون موقعیت شغلی جدید خواهد بود. برخی ناظران می گویند ارزش برنامه اقتصادی محرک مدنظر اوباما ممکن است به ۷۰۰ میلیارد دلار بالغ شود.

اوباما در هنگام اظهارنظر درباره تیموتی گایتنر وزیر دارایی آتی خود یادآور شد که او منصب هایی در رده های بالای وزارت دارایی، صندوق جهانی پول و خزانه داری فدرال نیویورک به عهده داشته است و او را فردی معرفی کرد که "درکی منحصر به فرد از گستردگی، پیچیدگی و فوریت بحران اقتصادی فعلی دارد."

گایتنر در نجات موسسه بیمه
AIG و تصمیم نجات ندادن بانک له مان برادرز نقشی کلیدی داشت.

لارنس سامرز نیز به عنوان فردی صریح شهرت دارد. او در سال ۲۰۰۶ و پس از مجادلات لفظی با دانشجویان و مدیران دانشگاه هاروارد از ریاست این دانشگاه استعفا کرده بود.

یکی از دلایل این مجادلات اظهارات سامرز بود که معتقد است مردان به طور ذاتی در علوم و ریاضی از زنان برترند.