اتحادیه اروپا برای متخصصانی که مایل به کار در کشورهای عضو آن باشند، کارت اقامتی  صادر می کند که ۵ سال اعتبار دارد و رنگ آن آبی است. 


شماره ۱۲۰۵ ـ پنجشنبه ۲۷ نوامبر  ۲۰۰۸


 

اتحادیه اروپا راه ورود مهاجران فقیر را می بندد و از ورود نیروهای متخصص استقبال می کند


 

دفتر اروپائی شهروند: اتحادیه اروپا برای متخصصانی که مایل به کار در کشورهای عضو آن باشند، کارت اقامتی  صادر می کند که ۵ سال اعتبار دارد و رنگ آن آبی است. این امر سبب شده است که بعضی ها به شوخی بگویند کارت سبز آمریکا در اروپا آبی می شود! اتحادیه اروپا با توسل به قوانین خشک، از ورود مهاجران بدون تخصص و سرمایه به شدت جلوگیری می کند، اما همزمان با آن با صدور کارت آبی به شکار مغزها از کشورهای فقیر می رود.


 

۳ میلیون مهاجر در یک سال


 

روند مهاجرت به اتحادیه اروپا به گونه ای گسترده همچنان ادامه دارد. اداره آمار اتحادیه اروپا به تازگی آمار نهائی مهاجرت های سال ۲۰۰۶ میلادی را منتشر کرد. برپایه این آمار، در سال ۲۰۰۶ بیش از سه میلیون و هفتاد هزار نفر یا از قاره های دیگر به اروپا مهاجرت کردند و یا در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا جا به جا شدند.

۶۰ درصد از این جمعیت، یعنی نزدیک به یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر، وارد سه کشور اسپانیا، آلمان و انگلستان شدند و ۴۰ درصد دیگر به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا راه یافتند. در این میان، سهم اسپانیا ۸۰۳ هزار نفر، سهم آلمان نزدیک به ۵۵۹ هزار نفر و سهم انگلستان ۴۵۱ هزار نفر بود.


 

هجوم لهستانی ها به آلمان


 

ورود مهاجران در سال ۲۰۰۶ سبب شد که آلمان در برابر هر هزار نفر جمعیت بومی نزدیک به ۷ مهاجر را جذب کند. ۲۵ درصد مهاجرانی که در این سال به آلمان وارد شدند لهستانی و ۵ درصد آنان ترک بودند. اطلاعات اداره آمار اتحادیه اروپا نشان می دهد که در سال ۲۰۰۶ میانگین مهاجران سراسر اتحادیه اروپا کمی بیش از ۶ نفر در برابر ۱۰۰۰ نفر جمعیت بومی بود.

بزرگترین جابه جائی جمعیت داخلی اروپا، با در نظر گرفتن جمعیت بومی، همچنان در کشور کوچک لوکزامبورگ اتفاق افتاد. در سال ۲۰۰۶ در برابر هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت بومی،  نزدیک به ۲۹ مهاجر وارد لوکزامبورگ شدند. تقریبا یک چهارم جمعیت لوکزامبورگ را اکنون مهاجران تشکیل می دهند که به ترتیب پرتغالی ها، فرانسوی ها و آلمانی ها، بیشترین آنان هستند.


 

دروازه های بسته، بازارهای باز!

 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، که با هجوم مهاجران روبرو هستند، در سال های اخیر تدابیر شدیدی را برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی جدید اتخاذ کرده اند. جابه جائی برای شهروندان کشورهای عضو اتحادیه با هیچ مانعی روبرو نیست. شهروند هر کشور عضو می تواند هر کشور دیگری را برای کار و اقامت برگزیند و حتی اگر بدون محل کار وارد کشور دیگری شود، تا یافتن کار، از حقوق یا کمک بیکاری برخوردار است، اما سیاست کلی اتحادیه آن است که از ورود شهروندان غیر اروپائی و بویژه آسیائی و آفریقائی جلوگیری کند. علت اتخاذ این سیاست آن است که مهاجران آفریقائی و آسیائی، اغلب نه دارای سرمایه هستند و نه دارای تخصص و پس از ورود به قاره اروپا وابسته به کمک های بومی می شوند.

کشورهای اروپائی بیش از همه نسبت به ورود مهاجران قاره سیاه حساسیت نشان می دهند. از دو سال پیش، کشتی های اسپانیائی، فرانسوی و ایتالیائی به صورت دائمی سرگرم گشت زنی در آب های اسپانیا و ایتالیا هستند تا از پهلو انداختن کشتی ها و قایق های حامل مهاجران غیرقانونی قاره سیاه در سواحل این دو کشور جلوگیری به عمل آورند. بخش مهمی از مهاجرانی که موفق به ورود به خاک اسپانیا یا ایتالیا می شوند، بعدا از راه های مختلف به اتریش، سوئیس، فرانسه، انگلستان، آلمان و سایر کشورهای ثروتمندتر اروپای مرکزی و شمالی راه می یابند. به همین دلیل است که تقریبا همه کشورهای عضو اتحادیه، به رغم انتقادهای مخالفان، سیاست بستن دروازه های اتحادیه و در مواردی برخوردهای غیرانسانی با مهاجران فقیر را مورد پشتیبانی قرار می دهند.


 

جذب مهاجران سودآور


 

سیاست جلوگیری از ورود مهاجران فقیر در شرایطی با جدیت دنبال می شود که بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا هم با رشد منفی جمعیت روبرو هستند و هم از کمبود نیروی کار متخصص رنج می برند. به عنوان نمونه سال ها پیش منابع آلمانی اعلام کردند که با توجه به واقعیات امروز، جمعیت آلمانی آلمان تا سال ۲۰۳۰ به ۱۸ میلیون نفر می رسد که تنها یک سوم آنان در سنین کار هستند و باید هزینه های زندگی دو سوم دیگر را بپردازند. بنا براین، گشودن مرزها به روی مهاجران ضروری است تا جامعه به مرگ تدریجی مبتلا نشود.

این وضعیت، بسیاری دیگر از کشورهای اروپا را نیز شامل می شود. اما اتحادیه اروپا  راه ورود مهاجران عادی را می بندد و تنها  ورود متخصصان و سرمایه گذاران را تسهیل می کند. اکنون اتحادیه اروپا اقدام به صدور کارتی به نام "کارت آبی" کرده است که متخصصان خارجی با در اختیار گرفتن آن می توانند در صورت یافتن کار به مدت پنج سال در یک کشور عضو اتحادیه کار و زندگی کنند و حتی تحت شرایطی برای انتقال همسران و فرزندان خود به آن کشور نیز اقدام کنند. "کارت آبی" با الگو قرار دادن کارت سبز ایالات متحده آمریکا تهیه شده است. همین مقایسه سبب شده که بسیاری به شوخی بگویند: "کارت سبز در اتحادیه اروپا آبی می شود"!