به گزارش تورنتو استار نشست سالانه سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (اپک) روز یکشنبه ۲۳ نوامبر در لیما پایتخت پرو با تاکید بر لزوم مبارزه …


شماره ۱۲۰۵ ـ پنجشنبه ۲۷ نوامبر  ۲۰۰۸


 

به گزارش تورنتو استار نشست سالانه سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (اپک) روز یکشنبه ۲۳ نوامبر در لیما پایتخت پرو با تاکید بر لزوم مبارزه مشترک علیه بحرانهای اقتصادی جهان به کار خود پایان داد.

سران این نشست علاوه بر گفتگو در باب مبارزه با افزایش قیمت غذا و آلودگی محیط زیست در سطح جهانی، اظهار داشتند می توان تا ۱۸ ماه آینده بحران مالی را در دنیا از بین برد. لیکن این ۲۱ رهبر که نیمی از قدرتهای اقتصادی جهان را تشکیل می دهند در باب جزئیات طرح هایشان صحبتی به میان نیاوردند.

از دستاوردهای مهم دیگر این نشست تایید طرح هفته گذشته نشست گروه ۲۰ واشنگتن بود. نشست ۲۰ واشنگتن با شرکت اصلی ترین قطب های اقتصادی برگزار شد و موضوع اصلی آن سر پا نگهداشتن تجارت آزاد به رغم وجود فشارهای داخلی بود.


 

سران نشست اپک اعلام کردند با تمهیدات لازم تا ۱۸ ماه آینده بحران مالی به نحو چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و برای دستیابی به این امر مهم باید ساختارهای اقتصادی با فوریت زیادی تقویت و تثبیت شوند. آلن گارسیا، رئیس جمهور پرو در این نشست اظهار کرد:« ما همگی پس از این نشست، آینده بهتری را برای جهان بحران زده اطرافمان متصور هستیم. این نشست خط بطلانی بر تمام بحرانهای اقتصادی  است. ما به کمک دولت ها، صاحبان بیزینس و مردم به مبارزه با این بحرانها می رویم».


 

 بر اساس گفتگوهای جاری در نشست، صندوق بین المللی پول محاسباتی انجام داده که طبق آن ۱۸ ماه زمان پشت سر گذاشتن بحران فعلی تخمین زده شده است. این مطالعات نشان می دهد در سال ۲۰۰۹ کاهش بحران تنها ۱/۰ درصد پیشرفت خواهد داشت. لیکن سال ۲۰۱۰ دنیا به طور قطعی با وضعیت بهتری مواجه است. نکته قابل توجه اینست که بسیاری از منتقدان و کارشناسان امور اقتصادی نسبت به زمان یاد شده اطمینان کامل ندارند و با شک و تردید به این قبیل سخنان نگاه می کنند.

 

ویندو  آگاروال، مدیر بخش تحقیقات سازمان اپک از دانشگاه برکلی کالیفرنیا معتقد است:«ما می توانیم یک شوک در بازار ایجاد کنیم. این شوک نه ضرری به کسی می رساند و نه خطری در افزایش تورم دارد و تنها تحقیقات ما را کامل تر می کند». سران اپک در باب عدم توازن در قیمت مواد غذایی و تغییرات جوی نیز صحبت های زیادی کردند و تمهیداتی اندیشیدند. شرکت در این نشست، آخرین سفر کاری جرج بوش محسوب می شود و او در این سفر در باب فعالیت علیه بحران اقتصادی تاکیدات زیادی کرد.


 

تورنتو استار می نویسد استفان هارپر نخست وزیر کانادا در جریان نشست اپک اعلام کرد:« نشانه های رکود اقتصادی کمابیش به کانادا نیز سرایت کرده است و ما با مشکلات اساسی روبرو خواهیم بود. اتاوا برای رویارویی با هر بحران اقتصادی به حالت آماده باش است». او همچنین در یک مصاحبه خبری در حاشیه نشست اپک بیان کرد:«به احتمال زیاد بخش خصوصی در سال آینده و اوایل سال ۲۰۱۰ نیز با بحرانهای مالی عدیده ای روبرو خواهد بود». هارپر در این نشست در باب جزئیات طرح اتاوا شرح دقیقی نداد، لیکن اشاره کرد تزریق پول به بازار کانادا عامل موثری بوده ولی کسری بودجه را جبران نخواهد کرد.

کارشناسان اقتصادی بحران مالی موجود را به دو بخش متوالی تشبیه کرده اند که در هر دو دوره اقتصاد دنیا به جای پیشرفت با رکود مواجه خواهد بود. این بحران تا بهبود نسبی بازار ادامه خواهد داشت و کانادا نیز از این قاعده مستثنا نیست.


 

جیم فلاهرتی، وزیر اقتصاد دولت محافظه کار هفته گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد:«کانادا بیش از هر کشور دیگری در مبارزه با بحران فعلی تلاش خواهد کرد. لیکن ما در یک جزیره تنها نیستیم. کانادا با بیکاری های زیادی مواجه خواهد شد و قطعا در پی آن بحرانها نیز افزایش پیدا خواهد کرد». هارپر نیز در راستای این گفتگو افزود:« قطعا بحران اقتصادی خوشایند نیست، لیکن اگر مدت زمان آن کوتاه باشد جامعه را به سوی اقتصادی پر رونق تر رهنمون می کند. بحران مالی اخیر دنیا در ۷۰ سال گذشته بی سابق بوده و ما مطمئنا تا ۱۸ ماه آینده بحران را به خوبی پشت سر خواهیم گذاشت».


 

هفته گذشته یکی از اعضای هیات بررسی بودجه پارلمان پیش بینی کرد سال آینده دولت با ۹/۳ بیلیون دلار کسری بودجه مواجه خواهد شد که در ۱۷ سال اخیر بی سابقه بوده است. لیکن برخی کارشناسان امور اقتصادی پیش بینی می کنند اتاوا در سال ۱۰-۲۰۰۹ با ۱۰ بیلیون دلار کسر بودجه مواجه می شود و این مسئله تا سال ۱۱-۲۰۱۰ نیز ادامه پیدا می کند. مارک کرنی رئیس بانک کانادا نیز سرایت بحران قریب الوقوع به کانادا را پیش بینی کرد.