اولین مدرسه فیلمسازی و کانون فیلم با همکاری سه سینماگر ایرانی در تورنتو افتتاح شد و جعفر والی و عباس جوانمرد از پیشکسوتان و بزرگان عرصه ی تئاتر ایران در مراسم افتتاحیه سخنرانی کردند.

 ساعت ۶ بعد از ظهر روز یکشنبه ۱۶ می ۲۰۱۰ مدرسه فیلمسازی و کانون فیلم MAKE A MOVIE  با هدف جذب و آموزش نسل جوان مهاجران ایرانی، در تورنتو افتتاح شد. مراسم در ساعت مقرر با نمایش گزیده ای از فیلمهای سیاه و سفید مستند که توسط میرزا ابراهیم خان عکاسباشی از سفر مظفرالدین شاه به فرنگ و دربار قاجار فیلمبرداری شده، آغاز شد. همزمان با پخش این تصاویر، ترانه های گیلکی هنرمند ایرانی شیلا نهرور که بازخوانی ترانه های زنده یاد آشورپور است، در فضای کانون فیلم طنین انداز بود. پس از آن، راس ساعت ۷ با پخش سرود “وطنم” اولین سرود ملی ایران که توسط دریا دادور بازخوانی شده است، مراسم ادامه یافت و در پی آن فیلمی مستند ساخته سارا صابری دانشجوی دانشگاه یورک، از فعالیتهای قبلی فرهاد آهی، یدالله شهبازی و امیرشهاب رضویان، موسسان کانون فیلم به نمایش در آمد که درآن علاوه بر معرفی هر یک، قطعاتی از فیلمهای “استخوان” ساخته فرهاد آهی، “مینای شهر خاموش” ساخته امیرشهاب رضویان و تصاویری از فیلمهایی که یدالله شهبازی در ایران و کانادا فیلمبرداری کرده است، به نمایش درآمد. سپس موسسان این کانون گزارشی از برنامه ها و اهداف مدرسه فیلمسازی، کانون فیلم و دفتر تولید فیلم MaM ارائه دادند. در بخشی از این گزارش با اشاره به نبودن یک پاتوق فرهنگی برای بحث و مبادله اطلاعات، آمده است: “سال گذشته در یک کافی شاپ جمع می شدیم و در مورد پروژه های آتی مان صحبت می کردیم. کم کم احساس کردیم که به مکانی برای جمع شدن ایرانیهای دوستدار سینما و تئاتر نیاز داریم. پس از چندماه مطالعه و مشورت با دوستان مان به این نتیجه رسیدیم که مجموعه فرهنگی MaM را با سه هدف آموزش، نمایش فیلم و تولید فیلم تاسیس کنیم. برنامه های نمایش فیلم ما از جمعه ۲۱ می آغاز می شود و به صورت ویدیو کنفرانس با کارگردانان ایرانی در مورد فیلمهایشان بحث و گفتگو خواهیم داشت. برنامه های نمایش فیلم کانون به صورت هفتگی و رایگان خواهد بود. در بخش آموزش رشته های مورد تدریس در مدرسه فیلمسازی عبارتند از: کارگردانی: امیرشهاب رضویان، فیلمنامه نویسی: فرهاد آهی، فیلمبرداری: یدالله شهبازی، بازیگری: لوون هفتوان. به زودی رشته های دیگری هم با استادان کانادایی به دوره های این مدرسه افزوده خواهد شد. در بخش تولید نیز درگیر تهیه سه فیلم سینمایی هستیم که به زودی فیلمبرداری یک فیلم را در تورنتو آغاز خواهیم کرد.”

از راست: یدالله شهبازی، فرهاد آهی، عباس جوانمرد، جعفر والی و امیرشهاب رضویان

 در مراسم گشایش این کانون فیلم که در فضایی شامل یک سالن نمایش و سه کلاس درس صورت گرفت، عده زیادی از هنردوستان و هنرمندان ایرانی مقیم شهر تورنتو حضور داشتند، که از بین ایشان، دو چهره شاخص تئاتر و سینمای ایران برای سخنرانی دعوت شدند. ابتدا استاد جعفر والی هنرمند پیشکسوت عرصه بازیگری و کارگردانی تئاتر و سینما، پشت میکروفن قرار گرفت و از ضرورت حرکتهای مستمر فرهنگی در جامعه ایرانی مقیم تورنتو گفت.

والی از تشکیل این کانون فیلم به صورت خودجوش توسط سه هنرمند ایرانی ابراز خوشحالی کرد و تداوم حرکت ایشان را امیدبخش دانست.

وی از نیاز جامعه ایرانی به کانونهای هنری، برای کم کردن فاصله فرهنگی والدین و فرزندان در جامعه میزبان، سخن گفت که صحبتهای این هنرمند پیشکسوت مورد تشویق فراوان حاضران قرار گرفت.

پس از وی استاد عباس جوانمرد کارگردان با سابقه تئاتر ایران، با مهمانان سخن گفت. جوانمرد در بخشی از صحبتهایش ضمن ابراز شادمانی از تشکیل این کانون و آرزوی موفقیت برای سه هنرمند بانی این حرکت فرهنگی، به زنده یاد فرخ غفاری اشاره کرد که در اوایل دهه ی سی شمسی، با تاسیس اولین کانون فیلم ایران، توانست به جامعه هنری ایران خدمات فرهنگی مستمری کند. جوانمرد با اشاره به فعالیتهای وی گفت که با شکل گیری کانون فیلم تهران توسط غفاری بسیاری به مخالفت با او برخاستند، اما غفاری آرام و مستمر کارش را ادامه داد و تاثیری شگرف در شکل گیری سینمای دگراندیش و فرهنگی ایران گذاشت. جوانمرد تاسیس این کانون را حرکتی شایسته در جهت بهبود فضای فرهنگی جامعه ایرانی تورنتو دانست و از این که جوانان ایرانی، مکانی برای گردهمایی و بحث درباره فیلم و سینما و تئاتر یافته اند ابراز خشنودی کرد.

بنیانگذاران این مجموعه عبارتند از:

فرهاد آهی، دانش آموخته ی رشته ی طراحی صحنه از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و کارگردان فیلمهای سینمایی: استخوان، مخمصه و پرواز یک رویا است.

 یدالله شهبازی، دانش آموخته ی رشته ی فیلمبرداری از دانشکده سینما و تئاتر و پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران و مدیر فیلمبرداری فیلمهای سینمایی شهر فراموشی (کارگردان: داریوش یاری)، خاک و ابریشم (کارگردان: کیومرث درم بخش)، خانه مهر (کارگردان: ابراهیم فروزش) است.

 امیرشهاب رضویان، دانش آموخته ی رشته ی انیمیشن و کارگردانی سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران و کارگردان فیلمهای سینمایی تابستان عزیز، مینای شهر خاموش، تهران ساعت هفت صبح و سفر مردان خاکستری است.